بازار سهام

اردیبهشت صعودی بورس

بازار سهام معاملات خود را در آخرین روز اردیبهشت بر مدار نزول سپری کرد. به‌طوری که شاخص کل روز گذشته با افت ۹۶/ ۰ درصد فاصله خود را از مرز ۶/ ۱ میلیون واحدی بیشتر کرد و در سطح یک میلیون و ۵۷۹ هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با بازار سرخ‌‌پوش شد و افت  ۵۵/ ۰ درصدی را تجربه کرد. علاوه بر این ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) رقم ۴۱۵۷ میلیارد تومان را ثبت کرد. با این حال بورس تهران اردیبهشت‌‌ماه را با وجود تمامی فراز و نشیب‌‌ها با کمک محرک‌‌هایی همچون حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان، روند افزایشی نرخ ارز در بازار آزاد به همراه تمایلات صعودی کامودیتی‌‌ها و همچنین بلاتکلیف باقی ماندن روند مذاکرات و احیای احتمالی برجام صعودی پشت سر گذاشت و توانست بازده ماهانه‌‌ ۵/ ۴ درصد را به ثبت برساند. به عقیده کارشناسان با توجه به شرایط اقتصادی و غیراقتصادی موجود بازار روند متعادلی خواهد داشت.

1

 

بازار سکه

درخشش ماهانه سکه

بازار طلا و سکه اردیبهشت سال 1401 را بر مدار صعود پشت سر گذاشت. سکه امامی به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در بازار آزاد رشد قیمت بیش از یک میلیون تومان را تجربه کرد. به‌طوری که این فلز گرانبهای داخلی جایگاه خود را از مرز 13 میلیون تومان به بالای 14 میلیون تومان افزایش داد. علاوه بر این لازم به ذکر است که بهای سکه یاد شده به دلیل تمایلات نزولی شدید طلا در بازار جهانی و افت‌‌های پی‌‌درپی آن افزایش قیمت کمتری را تجربه کرد و به حباب قیمتی خود افزود. بر این اساس عملکرد ماهانه سکه امامی رقم مثبت 32/ 9 درصد را در کارنامه خود به ثبت رساند. بنابراین به عقیده برخی تحلیلگران بازار سکه و طلا نوسانات رفت و برگشتی بهای جهانی طلا در کنار روند نرخ ارز در بازار تهران می‌تواند از جمله عوامل اصلی تغییرات قیمت سکه باشد. با این حال معامله‌گران دادوستدهای خود را با احتیاط بیشتری انجام می‌دهند.

2

 

بازار طلای جهانی

لبه‌‌ تیز طلای جهانی

طلا در بازار جهانی هفته گذشته تحت تاثیر رشد شاخص دلار و رسیدن آن به سطح 20 ساله خود به همراه سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو برای کنترل تورم بالای ایالات متحده با افزایش نرخ‌های بهره اوراق قرضه 10 ساله آمریکا باعث شد تا تردید در بین معامله‌‌گران ظاهر شود. اما این ترس و احتیاط در نیمه دوم هفته برای این فلز گرانبها آرام بود. زیرا لرزش در بازارهای مالی کمی از سرعت انقباض پولی به ریسک‌‌های رکود تغییر کرد. بنابراین به‌‌ جای بازدهی بالاتر و دلار قوی‌‌تر که بر فلز زرد تاثیر عکس می‌‌گذارد، سرمایه‌‌گذارانی به پناهگاه‌های امنی همچون طلا سرازیر شدند که باعث شد اندکی قیمت این فلز را بالا ببرد. بر این اساس قیمت طلا پس از پنج هفته نخستین هفته مثبت را با عملکرد 04/ 2 درصد پشت سر گذاشت و کار خود را در قیمت 1845 دلار و 10 سنت به پایان رساند.

3

 

بازار اوراق مسکن

سایه گرانی بر سر بازار مسکن

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز اردیبهشت را سرخ‌پوش ظاهر شدند. در این میان نیز «تسه9912» با افت 5/ 4 درصدی معادل 6 هزار و 55 تومان کاهش از سطح 130 هزار تومان عقب‌‌نشینی کرد و معاملات خود را در قیمت پایانی 128 هزار و 571 تومان خاتمه داد. علاوه بر این لازم به ذکر است که اوراق تسهیلات بانکی یاد شده جایگاه خود را در ماه گذشته با افزایش بیش از 30 هزار تومان از سطح 97 هزار تومان به سطح بیش از 128 هزار تومان رساند. بر این اساس تسه مذکور توانست عملکرد مثبت 23/ 31 درصدی را در کارنامه ماهانه خود به ثبت برساند. ماه گذشته عواملی همچون آزادسازی قیمت‌‌ها و حذف ارز ترجیحی و به‌ویژه به درازا کشیده شدن مذاکرات هسته‌‌ای باعث شد تا امیدواری‌‌ها از کاهش قیمت مسکن تا حدود زیادی در بین متقاضیان بازار مسکن کمرنگ شود.

4

 

بازار نفت

سبقت عملکرد هفتگی برنت از WTI

بهای شاخص‌‌های نفتی هفته گذشته به دلیل فشار اتحادیه اروپا بر روند قیمت نفت با اعمال برخی ممنوعیت‌‌های عرضه نفت روسیه تمایلات نزولی خود را حفظ کردند. در این بین نیز با افزایش تقاضای نفت و بنزین قیمت‌‌ها با افزایش امیدواری‌‌های سرمایه‌‌گذاران تا حدودی رشد قیمت را تجربه کردند. با این حال نفت خام برنت توانست در عملکرد هفتگی از نفت وست تگزاس اینترمدییت سبقت بگیرد و بازدهی مثبت 52/ 1 درصدی را به ثبت برساند. نفت WTI نیز عملکرد منفی 13/ 0 درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. به گفته برخی ازکارشناسان این حوزه با توجه به بازگشایی قرنطینه سخت کرونایی در چین و تلاش‌‌های مستمر برای تحریم نفت روسیه توسط اتحادیه اروپا، خطرات همچنان رو به بالا است و ممکن است مجددا تاثیراتی بر روند نفت داشته باشد. در مقابل نیز برخی کارشناسان معتقدند هفته جاری تحرکات صعودی برای نفت قوی‌‌تر از فشارهای نزولی خواهند بود.

6