بازار سهام

شروع سرخ تابستان بورس

1

بازار سهام مدتی است در کانال 5/ 1 میلیون واحد حبس شده و روند فرسایشی را دنبال می‌کند. به‌طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای در نخستین روز معاملاتی تابستان افت کرد و هفته را با سرخ‌پوشی به پایان رساند. بر این اساس شاخص کل روز چهارشنبه با افت 41/ 0درصدی بیش از 6 هزار واحد کاهش یافت و در سطح یک میلیون و 533 هزار واحد ایستاد. شاخص هموزن نیز همسو با نماگر اصلی 27/ 0 درصد عقب‌‌نشینی کرد. علاوه بر این لازم به ذکر است که برای ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق تقدم) دیروز رقم 2582 میلیارد تومان ثبت شد. از عمده دلایل افت روز گذشته می‌توان به ریزش قیمت‌‌های جهانی اشاره کرد. همچنین گفتنی است که در حال حاضر مولفه‌هایی همچون نرخ دلار، قطع برق در صنایع، مذاکرات برجام، نرخ بهره بانکی و انتظارات تورمی بر بورس موثر هستند.

بازار سکه

سطح حساس سکه

2

بازار طلا و سکه با نگاه به روند نرخ دلار در بازار آزاد، روز چهارشنبه با افزایش تمایلات صعودی در قیمت دلار، رشد کرد. افزایش قیمت سکه امامی با افت بهای طلا در بازار جهانی روز گذشته اندکی محدود شد. بنابراین فلز گرانبهای داخلی در میانه کانال 15 میلیون تومان باقی ماند و به قیمت 15 میلیون و 600 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. با این حال لازم به ذکر است که فاصله بین ارزش ذاتی و بازاری این سکه مجددا به بیش از 5/ 1 میلیون تومان رشد پیدا کرد و ریسک سرمایه‌گذاری را برای معامله‌‌گران افزایش داد. برخی از کارشناسان بر این باور هستند که با توجه به شرایط موجود در بازار انتظار می‌‌رود سکه یاد شده نوسانات قیمتی محدودی اما با تمایلات صعودی برای بازه زمانی کوتاه‌مدت به همراه داشته باشد.

بازار طلای جهانی

افت‌وخیز طلا

3

با توجه به فشار حاکم بر افزایش نرخ بهره اوراق قرضه و عدم بازگشت بازارهای سهام، طلا در معاملات دیروز تحت فشار باقی ماند. علاوه بر این افزایش شاخص دلار نیز فشار مضاعفی بر افت بهای طلا در بازار جهانی وارد کرد. بر این اساس فلز گرانبها مجددا افت چشمگیری را شاهد بود. به‌طوری که کاهش قیمت طلا برای سومین جلسه معاملاتی متوالی ادامه پیدا کرد. به این ترتیب طلا روز چهارشنبه تا 1832 دلار در هر اونس هم مورد معامله قرار گرفت. هرچند تا ساعت19 به وقت تهران به 1843دلار رسید. به عقیده برخی کارشناسان این حوزه خطر بالقوه برای قیمت طلا، انقباض بیشتر سیاست‌های فدرال رزرو است. به‌طوری که با اشاره به گام‌‌های جدید افزایش نرخ بهره، این احتمال وجود دارد که طلا سطوح 1810 دلار را لمس کند.

بازار اوراق مسکن

راه سخت بهبود بازار مسکن

4

در آخرین روز معاملاتی هفته بازار اوراق تسهیلات بانک مسکن شاهد دو رفتار متفاوت بود. به‌طوری که برخی از این اوراق تسهیلات بانکی رشد قیمت و برخی دیگر افت را تجربه کردند. بر این اساس «تسه9912» روز گذشته با افت 45/ 4 درصدی معادل 5 هزار و 773 تومان کاهش معاملات خود را در قیمت پایانی 123 هزار و 831 تومان خاتمه داد. از نگاه برخی تحلیلگران رونق صنعت مسکن می‌تواند به کاهش نرخ تورم، تقویت ارزش پول ملی و افزایش تراز سرمایه‌‌گذاری‌‌ها منجر شود. به‌طوری که نقدینگی سرگردان در جامعه با هدایت به سمت مسکن می‌تواند در اقتصاد کشور اثر مثبت داشته باشد که البته در کنار این موارد باید از فناوری‌‌های نوین جهانی هم در ساخت مسکن بهره جست. لذا با توجه به شرایط موجود برای بهبود وضعیت فعلی بازار مسکن انتظار می‌‌رود زمان زیادی صرف متعادل کردن قیمت‌‌ها شود.

بازار نفت

نگرانی رکود در بازار نفت

5

شاخص‌‌های نفتی روز چهارشنبه برای دومین بار در چند روز اخیر به دلیل نگرانی از اینکه کند شدن رشد اقتصاد جهانی در نهایت باعث کاهش تقاضا خواهد شد، افت شدید قیمتی داشتند. به‌طوری که هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته (تا ساعت 16) 110 دلار و 17 سنت معامله شد. نفت WTI نیز در سطح 104 دلار و 74 سنت قرار گرفت. به عقیده کارشناسان انتظار می‌‌رود رئیس‌جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه از کنگره بخواهد تا به‌طور موقت مالیات فدرال بر بنزین را به حالت تعلیق درآورد تا بهای سوخت را کاهش دهد و فشار تا حدودی از مصرف‌‌کنندگان برداشته شود. حتی تاجران نفت معتقدند قیمت‌‌های بالاتر نفت و در نتیجه قیمت‌‌های بالاتر بنزین منجر به حمله تهاجمی‌‌تر از سوی فدرال رزرو می‌شود که نرخ‌‌ها را بالاتر می‌‌برد. گفتنی است که  رکود احتمالا فشار نزولی بیشتری بر قیمت‌‌ها وارد می‌کند.