بازار سهام

دومین استراحت بورس در سال جدید

معاملات بورس تهران طی دادوستدهای آخرین روز کاری هفته، خلاف سه‌‌‌شنبه بود. به طوری که استارت معاملات سهام با رشد شاخص کل زده شد اما در ادامه شاهد افزایش فروشندگان و عقب‌‌‌نشینی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای بودیم. نفس‌‌‌گیری سهام بزرگ کامودیتی‌‌‌محور و لیدرهای خودروساز پس از رشدی که از اواخر سال گذشته شاهد بودند، از اصلی‌‌‌ترین دلایل تغییر جهت شاخص کل بود. در این روز سهام با ارزش بازار پایین‌‌‌تر وضعیت بهتری داشتند و با وجود کاهش ارتفاع در ساعت پایانی دادوستدها، اما شاخص هم‌‌‌وزن، چهارشنبه را با رشد ۴۱/ ۰‌درصدی به پایان رساند. به نظر می‌‌‌رسد مهم‌ترین دلیل افت میانگین وزنی قیمت‌‌‌ها در پایان هفته، شناسایی سود از طرف معامله‌‌‌گران بعد از کسب بازدهی‌‌‌ قابل‌‌‌توجه در هفته‌‌‌های اخیر است. شرایطی که به موجب آن شاهد خروج ۲۷۶‌میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات بورس بودیم.

1

 

بازار سکه

سکه نیز کاهشی شد

ترکیبی از افت نرخ دلار در بازار تهران و نگرانی از کاهش ادامه‌‌‌دار نرخ طلای جهانی پس از اظهارات اخیر رئیس فدرال رزرو سبب شد تا روز چهارشنبه، شاهد کاهش قیمت در بازار سکه و طلای داخلی باشیم. روز گذشته هر قطعه سکه امامی با کاهش 95‌هزار تومانی معادل 7/ 0‌درصد به قیمت 12‌میلیون و 700‌هزار تومان دادوستد شد. سکه بورسی نیز روز گذشته مسیری کاهشی را پیمود و حدود 12‌میلیون و 650‌هزار تومان قیمت خورد تا انتظار از روند آتی این فلز ارزشمند داخلی نیز کاهشی باشد. احتمال حصول توافق هسته‌‌‌ای و امید به بهبود شرایط اقتصادی سبب شده تا انتظارات تورمی کاهشی شود. در چنین شرایطی سرمایه‌‌‌گذاران تحمل ریسک بالاتری داشته و از این رو بازارهای پرریسک‌‌‌تری که عموما بازدهی بالاتری دارند را برمی‌‌‌گزینند و سرمایه خود را از پناهگاه خارج می‌‌‌کنند.

3

 

بازار طلای جهانی

فشار «فد» بر طلای جهانی

پس از اظهارات لائل برینارد، رئیس فدرال رزرو، قیمت جهانی فلز زرد کاهشی شد اما در ادامه توانست اندکی افت روزانه خود را جبران کند. برینارد گفت که فدرال رزرو باید نرخ بهره را افزایش دهد و با کاهش سریع ترازنامه متورم بانک مرکزی، سیاست پولی ایالات متحده را به موضع خنثی نزدیک کند. به این ترتیب دلار به بالاترین حد خود نزدیک به دو سال رسید و بازدهی اوراق 10 ساله خزانه‌‌‌داری به سطح 63/ 2درصد افزایش یافت که بالاترین حد در سه سال اخیر بود. سرمایه‌‌‌گذاران همچنین منتظر اعلام جزئیات آخرین بسته تحریمی از سوی ایالات متحده و متحدانش علیه روسیه به دلیل قتل غیرنظامیان در اوکراین هستند. به این ترتیب هر اونس طلای جهانی تا ساعت 15 روز چهارشنبه با کاهش 09/ 0‌درصدی 1925 دلار و 80سنت دادوستد شد.

4

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها در کف 4 ماهه

عقب‌‌‌نشینی قیمت «تسه»ها در روز چهارشنبه نیز ادامه پیدا کرد. روز گذشته میانگین قیمت اوراق تسهیلات مسکن با ثبت کاهش روزانه حدود 4/ 4‌درصدی به 85‌هزار و 176 تومان رسید. تسه‌‌‌ها در این روز یکپارچه سرخ‌‌‌پوش بودند و «تسه9912» به عنوان شاخص مورد بررسی به قیمت 86‌هزار و 707 تومان دادوستد شد. این کمترین قیمت اوراق مذکور از 15 آذرماه 1400 به شمار می‌‌‌رود. با احتساب افت روز چهارشنبه قیمت اوراق دریافت وام مسکن، «تسه‌‌‌»ها از ابتدای سال جدید تاکنون بیش از 20‌درصد کاهش نرخ را تجربه کرده است تا هزینه متقاضیان دریافت وام مسکن در پایتخت به ازای هر نفر، تنها از محل خرید اوراق به 17‌میلیون تومان کاهش پیدا کند. با چنین شرایطی باید دید آیا معاملات مسکن در بهار افزایش خواهد یافت یا خیر؟

5

 

بازار نفت

نگرانی نفت از تهدید عرضه

با افزایش نگرانی‌‌‌ها در مورد عرضه نفت به علت احتمال تحریم‌های جدید علیه روسیه، قیمت طلای سیاه در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت و حتی افزایش ذخایر آمریکا و ادامه قرنطینه در شانگهای چین هم نتوانست مانع از افزایش قیمت‌‌‌ها شود. روز گذشته نفت شاخص برنت با 72/ 1 دلار افزایش، 36/ 108 دلار در هر بشکه معامله شد. همزمان، وست تگزاس اینترمدییت هم با 6/ 1 دلار رشد، به 57/ 103 دلار بر بشکه رسید.  آمریکا و همپیمانانش برای دور جدیدی از تحریم‌ها علیه مسکو آماده می‌‌‌شوند. تحریم‌های پیشنهادی اتحادیه اروپا که باید مورد تایید 27 عضو این اتحادیه قرار بگیرد، خرید زغال‌‌‌سنگ از روسیه را ممنوع و از ورود کشتی‌‌‌های روسی به بنادر اتحادیه اروپا جلوگیری می‌‌‌کند. همچنین بریتانیا از کشورهای گروه هفت و ناتو خواسته تا با جدول زمانی برای توقف تدریجی واردات نفت و گاز از روسیه موافقت کنند.

6