بازار سهام

رشد بورس پس از استراحت یک روزه

شاخص کل بورس تهران پس از استراحت یک روزه، روز دوشنبه مجددا به مسیر صعودی بازگشت و این‌بار با رشد ۲/ ۱ درصدی، مجددا به محدوده یک میلیون و ۳۷۵ هزار واحد بازگشت. در این روز مجددا سهام فولادی بازار با فشار فروش مواجه بودند؛ امری که از ارتفاع نماگر اصلی سهام کاست. روند مثبت بازارهای جهانی در بازگشایی هفتگی و جذابیت قیمت سهام پس از افت ۴ماه گذشته از مهم‌ترین عوامل اقبال مجدد سرمایه‌گذاران به بازار سهام قلمداد می‌شود. با این حال سیاست‌های نسنجیده سیاست‌گذاران باعث اخلال در این مسیر می‌شود. با این حال روز گذشته شاهد ورود بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌ حقیقی به گردونه معاملات سهام بودیم و صف‌های خرید نیز از ارزش بیشتری نسبت به صفوف فروش برخوردار بودند.

 

 

بازار سکه

تداوم روند کاهشی سکه

روز گذشته سکه به قیمت 11 میلیون و 750 هزار تومان رسید تا قیمت در بازار مسکوکات گرانبها در سومین روز از تعطیلات کرونایی نوسان چندانی نداشته باشد. بازار سکه و طلا مانند روز‌های اخیر، روز‌های کم رونقی را پشت سر می‌گذارد. تصور عمومی معامله‌گران در این بازار بر این مبنا است که بازار روندی کاهشی خواهد داشت. همین موضوع تقاضا برای سکه را کاهش داده است. ضمن اینکه دلار به‌عنوان اثرگذارترین عامل بر این بازار نیز در آرامشی نسبی قرار گرفته و نوسان محدودی را تجربه کرده است. روز گذشته دلار نیز به 25 هزار و 800 تومان رسید. طلا در بازار‌های جهانی نیز به‌عنوان عامل اثر گذار دیگر، با افت قیمت رو به رو شده است. افت قیمت در نیم سکه و ربع سکه نیز رخ داده است.

 

 

بازار طلای جهانی

مواجهه طلا با واکسن جدید کرونا

هر اونس طلا در بازگشایی روز گذشته بازارهای جهانی با تغییر محسوس همراه نشد و 8/ 1863 دلار (ساعت 15:20 به وقت تهران) دادوستد شد. در حال حاضر از یکسو وضعیت اقتصاد جهانی و از سوی دیگر ویروس کرونا و اخبار هر از گاهی از کشف واکسن این بیماری در شرکت‌های مختلف این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد.روز گذشته نیز پس از دو شرکت فایزر و مدرنا، این بار دانشگاه آکسفورد و موسسه آسترازنکا نیز از فاز نهایی آزمایش واکسن کووید- 19 و موفقیت 70 درصدی آن خبر داد. این دانشگاه اعلام کرده اثربخشی این واکسن در صورت استفاده از رژیم‌های خاص مربوط به دز واکسن می‌تواند به ۹۰ درصد هم برسد، خبری که به افت بیشتر قیمت طلا انجامید و تا ساعت19 به وقت تهران قیمت هر اونس طلا را به 1840دلار تنزل داد.

 

 

بازار اوراق مسکن

«تسه»ها همچنان کاهشی

بازار اوراق تسهیلات مسکن در ادامه روند نزولی که از ابتدای آبان آغاز کرد، روز گذشته نیز شاهد افت قیمت‌ها بود. از این رو هر ورق امتیار تسهیلات مسکن دی97 (تسه9710) در پایان دادوستدهای روز دوشنبه با افت 3/ 2درصدی به 73هزار و 853تومان رسید. تغییر انتظارات در تمامی بازارهای سرمایه‌پذیر از مهم‌ترین دلایل کاهش تقاضا برای اوراق «تسه» و انتظار برای افت بیشتر قیمت ملک است. استخراج داده‌های اولیه مربوط به معاملات مسکن ۲۱ روز اول آبان توسط «دنیای اقتصاد» نشان داد ماه گذشته تحت‌تاثیر کاهش ریسک‌ غیراقتصادی و انتظارات تورمی و همچنین ریزش قیمت‌ در بازارهای موازی مسکن، تورم ملکی در پایتخت با تغییر جدی مواجه شد؛ به‌طوری که میانگین قیمت مسکن در داده‌های اولیه، رشد حدود ۳‌درصدی نسبت به مهر را نشان می‌دهد که کمترین افزایش قیمت از اردیبهشت‌ماه است.

 

 

 

بازار نفت

آغاز هفته نفت با اخبار مثبت واکسن

طلای سیاه در معاملات دوشنبه اوج 12 هفته اخیر را لمس کرد؛ چراکه از یکسو چشم انداز ساخت واکسن بهبود یافته و از سوی دیگر برنامه واکسیناسیون در آمریکا احتمال دارد 11 دسامبر یا 21 آذرماه شروع شود. این دو خبر به علاوه تنش‌های منطقه خاورمیانه موجب شد نفت خام آمریکا ساعت 15:20 به وقت تهران با 39 سنت افزایش معادل 92/ 0 درصد به 81/ 42 دلار در هر بشکه برسد. با این حال، این شاخص در ساعات گذشته حتی به 34/ 43 دلار هم رسید. شرکت آسترازنکا از اثرگذاری 90 درصدی در یک دوز خاص واکسنش خبر داده و رئیس برنامه واکسن آمریکا هم امیدواری داده کمتر از سه هفته دیگر اولین واکسن‌ها به افراد آسیب پذیر تزریق شوند. حوثی‌های یمن نیز ادعا کرده‌اند تاسیسات آرامکوی عربستان در جده را هدف حمله موشکی قرار داده‌اند اما سعودی‌ها تاکنون واکنشی نشان نداده‌اند.