بازار سهام

01

دنده معکوس بورس

در ادامه سیر نزولی بازار سهام، شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته جاری بار دیگر بر مدار منفی قرار گرفت، ریزش شاخص در ساعات ابتدایی معاملات شدت بیشتری داشت تا جایی که نماگر 23 هزار واحد افت را به ثبت رساند اما در ادامه روز با سبزپوشی نماد‌های بزرگ از شدت ریزش کاسته شد. در جریان داد و ستد‌های روز گذشته 1/ 1 درصد دیگر از ارتفاع شاخص کل کاسته شد تا این نماگر کف 3/ 1 میلیون واحدی را از دست داده و روی رقم یک میلیون و 288 هزار واحد آرام گیرد و به کمترین مقدار خود از اواخر بهار برسد. در این میان بازیگران حقوقی خالص خرید 1109 میلیارد تومانی را ثبت کردند و ارزش معاملات خرد سهام نیز 5 هزار و 202 میلیارد تومان برآورد شد.

 

بازار سکه

03

سکه در میانه کانال 13 میلیون

قیمت سکه در هفته‌هایی اخیر در مدار صعودی قرار داشت و سرعت رشد قیمت سکه در مقایسه با سایر بازار‌ها شدت بیشتری خود گرفته بود. همین عامل موجب شد حباب قیمتی در سکه و نیم‌سکه بزرگ‌تر شود. بازدهی این قطعه گران‌بها درحال سبقت از بورس است و در طول دوره رونق مشتری زیادی به خود جذب کرد اما حال که انتظارات در سایر بازارها سمت و سوی کاهشی دارد، خریداران سکه تلاش دارند با کمترین خسارت از این وضعیت پیچیده عبور کنند. سکه در چند روز اخیر در دامنه 9/ 13 تا 1/ 14 میلیون تومان در نوسان بوده و بازار با سیگنال کاهشی یا افزایشی شدیدی روبه‌رو نشده است. بر همین اساس روز گذشته هر قطعه سکه طرح جدید ۱۳ میلیون و40۰ هزار تومان معامله شد که نشان‌دهنده کاهش 700 هزار تومانی است.

 

بازار طلای جهانی

04

بلاتکلیفی طلا تا انتخابات

اونس طلا در بازار جهانی با تردیدهای بسیاری در مسیر حرکت خود روبه‌روست. این درحالی است که کمتر از یک هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا باقی مانده است. علاوه بر بازار فلزات گرانبها بسیاری دیگر از بازارهای مالی ممکن است تا پیش از پایان برگزاری انتخابات و اعلام نتیجه نهایی در شرایط تعلیق قرار گیرند. با توجه به آنکه همچنان نتایج این انتخابات غیرقابل پیش‌بینی و نامشخص است، بسیاری از معامله‌گران ترجیح داده‌اند با دوری جستن از بازارهای مالی خطرات احتمالی آتی را کاهش دهند. بازار فلزات گرانبها در طول روزهای آینده می‌تواند به‌عنوان پناهگاه امن سرمایه‌گذاری تا اجرای این رخداد مهم با افزایش تقاضا روبه‌رو شود. هر اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته (ساعت 16 به وقت تهران) 1882دلار معامله شد که کاهش 20دلاری را نسبت به قیمت روز سه‌شنبه نشان می‌دهد.

 

بازار اوراق مسکن

05

تاثیر روند منفی بورس بر تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن منتشره در دی ماه 97 که با نماد تسه 9710 دربازار فرابورس معامله می‌شود، روز‌های پر نوسانی را پشت‌سر می‌گذارد. اوراق تسهیلات مسکن برخلاف روند صعودی روزهای گذشته، دیروز با کاهش قیمت همراه شد و هر برگه از این اوراق با ثبت 3 درصد کاهش به قیمت 90 هزار و 577 تومان معامله شد. همچنین میانگین قیمتی اوراق مختلف بانک مسکن به بالای94 هزار تومان رسیده است. اگرچه کمتراز دو ماه از سررسید این اوراق باقی‌مانده اما قیمت «تسه»ها مدام درحال تغییر است. به نظر می‌رسد شاخص کل توانسته تا حدودی بر این قیمت اوراق اثر بگذارد. کاهش قیمت تسه دی ماه 97 در حالی رخ می‌دهد که کلیت بازار سهام نیز روندی نزولی دارد. کاهش قیمت این اوراق سبب رشد تامین مالی آسان برای خریداران مسکن خواهد شد و هزینه آن را نیز کاهش می‌دهد.

 

بازار نفت

06

کاهش5 درصدی نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر افزایش ذخایر آمریکا و شتاب گرفتن موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و اروپا حدود5درصد سقوط کرد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدییت یک دلارو56 سنت کاهش یافت و به ۳7 دلار و70 سنت در هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان ذخایر نفت و بنزین آمریکا 6/ 4میلیون بشکه رشد کرده و به حدود 2/ 495 میلیون بشکه رسیده است. این در حالی است که تحلیلگران رشد ذخایر به میزان 2/ 1میلیون بشکه را پیش‌بینی کرده بودند. رشد بالاتر از انتظار ذخایر نفت آمریکا باعث موج جدید فروش شد و نگرانی‌ها نسبت به اختلال عرضه به‌دلیل توفان زتا را کمتر کرد.شرکت‌های انرژی و بنادر منطقه گلف کاست آمریکا روز سه‌شنبه مهیای ورود توفان زتا شدند که یازدهمین توفانی است که در فصل توفان امسال به خلیج مکزیک وارد می‌شود.