بازار سهام

پایان مهر بورس

نماگر بورس روز چهارشنبه را صعودی آغاز کرد و طی همان نیم ساعت نخست معاملات به رشد ۱۲ هزار واحدی دست یافت. اما در بازار پرهیجان فشار فروش افزایش یافت و بازار از سقف خود عقب‌نشینی کرد وبرمدارمنفی قرار گرفت و در نهایت با ریزش ۴۹/ ۰ درصدی در سنگر یک میلیون و ۴۱۲ واحدی باقی ماند. همچنین شاخص هموزن در مدار نزولی قرار گرفت و در پایان بازار با افت ۳/ ۰ درصدی مواجه شد. به گفته کارشناسان با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا بسیاری از سهامداران تصمیم به نقد کردن سهام خود می‌گیرند تا از ریسک‌های کوتاه‌مدت بعد از انتخابات در امان باشند. دیگر هیجانی که بر بازار غلبه کرده ریسک عدم نقدشوندگی سهام است. در روزهای منفی هفته جاری شاهد سنگین شدن شدید صف‌های فروش و عدم نقدشوندگی سهام بودیم.

 

 

 

بازار سکه

نوسانات سکه در دو کانال

قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی به ۱4 میلیون و 100 هزار تومان، نیم‌سکه ۷ میلیون و 6۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۴ میلیون و 850 هزار تومان رسید. نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نسبت به آخرین معاملات دیروز حدود 150هزار تومان افزایش یافت. به گفته کارشناسان علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه و به‌دنبال آن کاهش قیمت ارز، در روزسه‌شنبه عرضه بیش از حد طلای آبشده در بازار است. این موضوع باعث شد تا قیمت طلا کاهش یابد و کاهش قیمت طلا نیز منجر به کاهش قیمت سکه شد و برای اولین‌بار این موضوع منجر به کاهش قیمت ارز در بازار شده است. یکی از دلایل اصلی افزایش عرضه طلای آبشده در بازار، برخورد نیروی انتظامی با معاملات کاغذی طلا در بازار است و همین موضوع باعث افزایش فروش طلا در بازار و کاهش قیمت‌ها شده است.

 

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش قیمت طلای جهانی

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی با خوش‌بینی به توافق مقامات آمریکایی برای تصویب بسته کمک مالی پیش از انتخابات، افزایش یافت. پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با ذکر اینکه خواهان پذیرش یک بسته حمایتی بزرگ است، امیدها برای توافق بر سر بسته کرونایی را تقویت کرد، ارزش دلار به پایین‌ترین سطح یک ماهه سقوط کرد و قیمت جهانی طلا تقویت شد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با 6/ 0 درصد افزایش، به ۱۹23 دلار و 42 سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 4/ 0 درصد افزایش، به ۱۹۲5 دلار و ۸۰ سنت رسید. پاندمی و در پی آن چاپ کم‌سابقه پول و پایین آمدن چشمگیر نرخ‌های بهره در سراسر جهان سبب شده قیمت طلا در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد سالانه در یک دهه اخیر قرار گیرد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

نوسانات هیجانی تسه‌ها

در جریان معاملات روز چهارشنبه هر برگه اوراق تسهیلات مسکن به قیمت 91 هزار و 500 تومان معامله شد که کاهش هزار تومانی را در مقایسه با قیمت روز گذشته نشان می‌دهد. این دومین هفته‌ای است که اوراق مسکن در نوسانات افزایشی و کاهشی در محدوده 90 تا 93 هزار تومانی قرار دارد. عمده‌ترین دلیلی که می‌توان از آن به‌عنوان عامل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد کرد انجام معاملات اوراق و عرضه اوراق از سوی افرادی است که فقط در قیمت‌های بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده‌اند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شده‌اند شاید با این انگیزه که همزمان با سایر بازارها و سایر سهم‌ها، قیمت اوراق تسهیلات مسکن هم در آینده افزایش یابد و بتوانند از این طریق سود قابل‌توجهی کسب کنند.

 

 

 

بازار نفت

کاهش‌های متوالی بهای نفت

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در واکنش به آمار هفتگی رشد ذخایر نفت آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به اشباع عرضه جهانی را برانگیخت، کاهش یافت. به گفته کارشناسان افزایش ذخایر نفت‌خام آمریکا و گسترش مجدد شیوع کرونا در جهان موجب شده تا سرمایه‌گذاران کمتر به سمت خرید نفت بروند. میزان ذخایر نفت‌خام این کشور در هفته منتهی به 16 اکتبر با 584 هزار بشکه افزایش به حدود 6/ 490 میلیون بشکه رسید، درحالی‌که تحلیلگران شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز انتظار کاهش یک میلیون بشکه‌ای را می‌کشیدند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا ۲۰ سنت معادل 5/ 0 درصد کاهش یافت و به ۴۱ دلار و 14 سنت در هر بشکه رسید. این درحالی است که قیمت نفت دبلیو ‌ای‌تی آمریکا در روز گذشته روی قیمت 41 دلار و 64 سنت بسته شده بود.