بازار سهام

مسیر کم‌‌‌تحرک بورس

1

بازار سهام نخستین روز کاری خود را در اسفند  با افت شاخص‌‌‌ها آغاز کرد. به نحوی که تا پایان روز معاملاتی نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای 61/ 0درصد نسبت به‌روز گذشته عقب‌نشینی داشت و تا سطح یک‌میلیون و 274‌هزار واحد تنزل یافت. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار سرخ پوش شد؛ به طوری که این نماگر  روز گذشته 2/ 0 ‌‌‌درصد کاهش را در کارنامه روزانه خود به ثبت رساند. در ضمن روز یکشنبه سرمایه‌گذاران شاهد خروج 146‌میلیارد تومان سرمایه حقیقی به سمت حقوقی‌‌‌های بورس تهران بودند. در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌‌‌تقدم) 1614‌میلیارد تومان بود. به عقیده برخی از کارشناسان انتظار می‌رود که روند بازار تا پایان سال‌جاری با نوسانات محدود باقی بماند و با مشخص شدن برخی ابهامات اقتصادی و سیاسی جانی تازه‌‌‌ بگیرد.

 

بازار سکه

شیب نزولی ملایم‌‌‌تر سکه

3

بازار طلا و سکه طی معاملات روز یکشنبه افت قیمت را تجربه کرد. این کاهش نرخ عمدتا تحت‌تاثیر ریزش قیمت دلار تا سطح 25‌هزار و 600 تومان بوده که تعطیلی معاملات اونس طلا در بازار جهانی نیز این امر را اندکی تشدید کرد، که در نهایت باعث شد تا سکه امامی روز گذشته به قیمت 11‌میلیون 770‌هزار تومان داد و ستد شود. ضمنا با کمتر شدن فاصله ارزش ذاتی این فلز گرانبهای داخلی با ارزش بازاری آن، انتظار می‌رود سرعت افت بهای این سکه تا حدودی کاهش یابد و با شیب نزولی ملایم‌‌‌تری حرکت کند. به گفته برخی کارشناسان، سرمایه‌گذاران سکه در این روز‌‌‌ها که نرخ دلار در حال عقب‌نشینی است به بازارهای جهانی چشم دوخته‌‌‌اند تا بتوانند از این طریق اندکی از سرعت ضررهای خود بکاهند.

 

بازار طلای جهانی

احتمال تعدیل رشد طلا

4

بازارهای سهام و ارزهای دیجیتال در هفته گذشته رکود را تجربه کردند در حالی که قیمت اونس طلا در بازار جهانی 17/ 2درصد افزایش را به همراه داشت. به طوری که هر اونس از این فلز در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر تا سطح 1905 دلار نیز صعود کرد. اما با وجود برخی فشارهای اقتصادی و ایجاد فضای مردد برای سرمایه‌گذاران بهای این فلز گرانبها در مرز حساس 1900 دلار ایستاد. گفته می‌شود حتی در شرایطی که انتظارات برای افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو وجود دارد، نگرانی‌های ژئوپلیتیکی به افزایش سود دامن می‌‌‌زند و باعث رشد قیمت طلای جهانی می‌شود. علاوه بر این با توجه به برخی شنیده‌‌‌ها که حاکی از مذاکرات بین ایالات متحده و روسیه در هفته جاری است، انتظار می‌رود که نوسانات قیمت طلای جهانی تا مشخص شدن نتایج این نشست اندکی ملایم‌تر شود.

 

بازار اوراق مسکن

رشد بی‌‌‌وقفه تسه 9812

5

روند صعودی اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس معامله می‌شوند، روز یکشنبه اندکی آرام گرفتند. به طوری که فقط تعداد معدودی از اوراق تسهیلات در روز گذشته مثبت بودند. بر این اساس تسه 9812 با رشد 95/ 3درصدی معادل 6‌هزار و 667 تومان افزایش توانست رکوردی به رکوردهای قبلی خود اضافه کند و تا قیمت پایانی 175‌هزار و 501 تومان جهش داشته باشد. همچنین این اوراق تسهیلات بانکی با تعداد 90 معامله و به ارزش بیش از 207‌میلیون تومان روز گذشته را با افزایش هر چه بیشتر قدرت در سمت خریداران پشت سر گذاشت. به گفته برخی کارشناسان بازار مسکن در صورت بهبود اوضاع در بازار ملک، می‌توان تا حدودی انتظار کاهش نسبی قیمت‌ها را مشروط به اراده سیاستگذاران این حوزه برای انجام کار درست در درون این بازار دانست.

 

بازار نفت

موانع 100 دلاری شدن نفت

6

پس از شروع سال جدید میلادی برخی مسائل بنیادین تاثیر‌گذار و ژئوپلیتیکی باعث شده که قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا تاکنون بیش از 20‌درصد افزایش یابد و  به بالاترین قیمت در بیش از 7 سال گذشته برسد. به طوری که این نفت در آخرین روز معاملاتی هفته اخیر به قیمت 91 دلار و 7 سنت به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران، نفت 100 دلاری می‌تواند تولیدات این طلای سیاه را بیشتر کند. اما محدودیت‌های زنجیره تامین و قیمت‌های بالا و بی‌‌‌سابقه شن و ماسه احتمالا رشد را اندکی کاهش دهد و مانعی برای جهش قیمت‌ها شود. علاوه بر این به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، نگرانی‌هایی وجود دارد که قیمت‌های بالاتر نفت می‌تواند مشوق مصرف زغال‌سنگ باشد و ترمزی برای رشد بیشتر نفت به حساب آید.