بازار سهام

تداوم سیر نزولی بورس

01

شاخص کل بورس در دومین روز کاری، از همان دقایق ابتدایی، کار خود را در محدوده منفی آغاز کرد و فشار فروش در اغلب سهام مشهود بود. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سهام در سیر نزولی بیش از 10هزار واحد معادل 71/ 0درصد عقب نشست و در ارتفاع یک‌میلیون و 455هزار واحدی ایستاد. جو منفی حاکم بر کلیت بازار در نماگر سهام کوچک‌تر پررنگ‌تر ظاهر شد و افت 4/ 1درصدی را برای شاخص هم‌وزن رقم زد. بازار سهام از آغاز دولت جدید، تحت‌تاثیر ابهامات اقتصادی و سیاسی، از جمله مذاکرات برجام و مشخص نبودن سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کلان اقتصادی با نوسانات زیادی همراه بوده است. با این حال، با توجه به شرایط بسیار مطلوب قیمت‌های جهانی به ‌‌‌نظر می‌رسد، بسیاری از سهم‌‌‌ها در محدوده ارزنده‌‌‌ای قرار دارند و دلیل فشار عرضه در این محدوده قیمتی را می‌توان به رفتار توده‌ای و هیجانی سرمایه‌گذاران نسبت داد.

 

بازار سکه

پیشروی سکه در مسیر کاهشی

03

سکه در معاملات روز یکشنبه بازار طلا تحت‌تاثیر کاهش نرخ دلار در داخل کشور و همچنین تعطیلی بازارهای جهانی، محدوده حساس ۱۱میلیون و ۸۰۰هزار تومان را از دست داد و هر قطعه سکه امامی روز گذشته با 7/ 0درصد افت به سطح 11میلیون و 770تومان کاهش یافت. تحلیلگران فنی معتقدند، در صورتی که فلز گرانبهای داخلی زیر محدوده حمایتی خود باقی بماند، با سرعت بیشتری راه کاهشی را خواهد پیمود. این در حالی است که سکه، هفته گذشته همزمان با کاهش اونس طلا در بازار جهانی و تغییرات کمرنگ دلار، همچنان سطح حمایتی خود را حفظ کرد و رشد هفتگی را به ثبات رساند، اما با شروع هفته جاری در نبود طلای جهانی، در برابر عقبگرد دلار تاب نیاورد و پس از ازدست‌دادن کانال 12میلیون تومانی، سطح مقاومتی را نیز واگذار کرد.

 

بازار طلای جهانی

مسیر پرریسک طلا

04

اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی نتوانست موقعیت خود را در بالای سطح قیمتی 1760دلار حفظ کند و عملکرد مثبتی از خود به جا بگذارد، به طوری که در آخرین روز معاملاتی خود در قیمت 1757دلار به کار خود پایان بخشید. با این حال گفته می‌شود، این فلز گرانبها همچنان در مسیر خوبی قرار دارد؛ حتی در حالی که انتظار می‌رود فدرال‌رزرو سیاست‌های پولی خود را تغییر داده و خرید ماهانه اوراق قرضه خود را تا پایان سال کاهش دهد. علاوه بر این، به محض اینکه فدرال‌رزرو کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه را آغاز کند، بازار جهانی طلا این اقدام را دیرهنگام ارزیابی خواهد کرد، به طوری که بهای کنونی طلا به‌عنوان کف قیمتی عمل خواهد کرد و روند صعودی این کالا مجددا آغاز خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

شتاب تسه در مسیر صعود

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه9812 روز یکشنبه توانست مجددا بر ادامه روند صعودی خود بیفزاید و 1/ 1درصد رشد، معادل 845تومان را تجربه کند. بر این اساس هر برگه از این اوراق، معاملات خود را در قیمت پایانی 77هزار و 651تومان خاتمه داد. تسه9812 روز گذشته در 108نوبت و به ارزش بیش از 65میلیون تومان معامله شد. به گفته برخی از کارشناسان بازار مسکن، یکی از ماموریت‌‌‌های مهم دولت فعلی، جلوگیری از احتکار واحدهای مسکونی، سفته‌بازی و دلالی در این بازار است. البته مجلس با تصویب قوانین مالیاتی، مانند مالیات بر خانه‌‌‌های خالی، زمینه را برای این مهم فراهم کرده است تا با پیگیری اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن و ساخت یک‌میلیون واحد مسکونی، بازار را سامان دهد.

 

بازار نفت

نگاه مثبت به آینده نفت

06

قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هفته گذشته در حالی که کمبود جهانی انرژی باعث شده بود تا مصرف‌کنندگان عمده نفت برای تامین تقاضای موجود با مشکل روبه‌رو شوند، به بالاترین سطح قیمتی چند سال اخیر خود یعنی 79دلار و 60سنت رسید. فعالان بازار نفت بر این باورند که با افزایش بهای گاز طبیعی در جهان، احتمال اینکه برخی از تولیدکنندگان انرژی به سمت مصرف نفت به جای گاز ترغیب شوند، وجود دارد. این امر به این معنی است که قیمت‌ نفت می‌تواند همچنان حمایت ‌‌‌شود. همچنین سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار داده‌‌‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا در مورد موجودی نفت‌‌‌ این کشور، به منظور تصمیم‌گیری‌‌‌های آتی هستند. لازم به ذکر است که بسیاری از معامله‌گران نگران فرارسیدن فصل سرما و افزایش مصرف شکاف بین عرضه و تقاضا و رشد بیشتر ارزش این کالا هستند.