بازار سهام

بورس در مسیر بهبود؟

1

بازار سهام، روز شنبه توانست مجددا سبزپوش شود و بیشترین ارزش معاملات خرد را از یکم آذرماه رقم بزند. بر این اساس، شاخص کل، روز گذشته با 95/ 1‌درصد افزایش به ارتفاع یک‌میلیون و 385‌هزار واحدی صعود کرد. شاخص کل هموزن نیز همرنگ با بازار، مثبت واقع شد و 16/ 1‌درصد رشد کرد. با توجه به اینکه بررسی‌‌‌های لایحه بودجه به اتمام نرسیده است و احتمالا این بررسی در بازه زمانی سه تا چهار هفته به طول انجامد، به نظر می‌رسد با تعدیلاتی که انجام می‌شود، شاهد نوساناتی در بازار باشیم. گفته می‌شود با چنین شرایطی دور از انتظار است که بازار بتواند روند قطعی مثبتی را در کوتاه‌‌‌مدت دنبال کند. از طرف دیگر، با کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیمایی این احتمال وجود دارد که شرایط بهتری برای شرکت‌های بورسی رقم بخورد.

 

بازار سکه

سکه در مسیر ابهامات

3

روند سکه امامی به‌وضوح در هفته‌‌‌های اخیر به نوسانات قیمت دلار وابسته بود. علاوه بر این با آرام شدن نسبی تب دلار، سکه در موقعیت کنونی خود با نگاه به روند اونس طلا در بازار جهانی، نوسانات محدودی را دریافت کرده است؛ به طوری که این کالا روز شنبه کاهش ناچیز قیمتی را تجربه کرد و در نزدیکی سطح 13میلیون تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به گفته برخی از کارشناسان بازار طلا، سکه رفتار کاهشی را در پیش گرفته است. از دلایل این موضوع می‌توان به‌‌‌ افت بهای دلار در بازار داخلی و همچنین روند ملایم اونس طلا اشاره کرد. آنها همچنین اذعان دارند، در صورت از دست رفتن سطح 13میلیون تومانی، سکه می‌تواند برای مدت کوتاهی تا مشخص شدن مذاکرات وین و تاثیر دلار بر روند معاملات این بازار، افت قیمت را تجربه کند.

 

بازار طلای جهانی

تحرکات ضد و نقیض اونس

4

هفته گذشته، با وجود فشارهای متعدد ناشی از برخی تصمیمات فدرال‌رزرو به منظور تسریع در محرک‌‌‌های مالی و نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا و تغییرات محدود ارزش شاخص دلار این کشور، طلای جهانی جایگاه خود را به‌آرامی در بالای سطح حمایتی 1800دلار تثبیت کرد. این فلز گرانبهای جهانی با رسیدن به قیمت 1810دلار به ازای هر اونس توانست عملکرد هفتگی مثبتی را با 86/ 0‌درصد سودآوری برای سرمایه‌گذاران این بازار به نمایش بگذارد. برخی از کارشناسان بازارهای مالی اعتقاد دارند که در دو ماه آینده سال جدید میلادی، به دلیل افزایش تقاضا در بازار طلا احتمال دارد شاهد تحرکاتی در بازار اونس باشیم. برخی نیز بر این باورند که این روند کوتامدت است و در بلندمدت به دلیل تقویت ارزش دلار، احتمالا قیمت طلا افزایشی نخواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

سبزپوشی تسه‌‌‌ها
5

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه9812 روز شنبه، معاملات خود را مثبت آغار کرد و تا پایان بازار هم موقعیت سبز آن حفظ شد. به این ترتیب، این اوراق تسهیلات بانکی روز گذشته با 35/ 2‌درصد افزایش و عبور مجدد از سطح 90‌هزار تومانی کار خود را در قیمت پایانی 91‌هزار و 204تومان به اتمام رساند. تقاضای خرید برای تسه9812 در این روز رونق قابل‌توجهی داشت؛ به طوری که ارزش معاملات بازار فرابورس برای این اوراق بالغ بر 130میلیون تومان بود. لازم به ذکر است که تمامی تسه‌‌‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات بانک مسکن نیز هم‌جهت با بازار مثبت واقع شدند و رشد قیمتی را تجربه کردند. گفته می‌شود، قیمت‌های مسکن به دلیل بروز شوک جدید، می‌تواند سرعت ساخت‌وساز مسکن را دستخوش تغییرات کند.

 

بازار نفت

انتظارات نفتی در سال 2022

6

نفت در معاملات بازار جهانی قبل از تعطیلات پایان سال 2021 شاهد روندی با تمایلات صعودی بود. اما با توجه به تمرکز بازار بر اقدامات بعدی اوپک‌پلاس و تاثیر سویه اُمیکرون، هر بشکه نفت WTI، هفته را با افزایش قیمت و عملکرد مثبت به اتمام رساند. به عبارت دیگر، در حالی که نگرانی‌ها از تاثیر اُمیکرون بر اقتصاد جهانی کاهش یافته و بررسی‌‌‌های اولیه نشان می‌دهد که علائم مبتلایان به این سویه خفیف‌‌‌تر بوده است، قیمت نفت در این هفته ترمیم شد. به این ترتیب، بهای نفت WTI تا سطح 73دلار و 80سنت رشد کرد و بازدهی مثبت هفتگی معادل 22/ 4‌درصد را به ثبت رساند. اوپک به دلیل ابهامات مربوط به اُمیکرون، احتمال تنظیم سیاست تولید نفت خود را اعلام کرده است. بنابراین اقدامات این گروه از کشورهای صادرکننده نفت به همراه تحولات کووید، عامل تاثیرگذار بر قیمت‌های نفت در سال آینده خواهد بود.