بازار سهام

تغییر جهت بورس با شارژ روحی

01

بازار سرمایه روز دوشنبه پس از سخنرانی رئیس‌جمهور و رئیس سازمان بورس در رابطه با بهبود وضعیت عملکرد بورس در روز ماقبل، معاملات خود را با روندی صعودی و مثبت به پایان رساند. به طوری که بیشتر نمادهایی که در صف فروش بودند به یکباره اکثر آنها به صف خرید تغییر وضعیت دادند. بر این اساس شاخص کل روز گذشته 58/ 1‌درصد به ارتفاع خود افزود و در سطح یک‌میلیون و 361‌هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز در پی این رشد، مثبت شد و توانست 87/ 0‌درصد صعود کند. به گفته برخی از فعالان مثبت شدن روز گذشته بازار ناشی از رویکرد مثبت بورس‌بازان به حمایت سیاستگذار بازار سهام و سهامداران بوده است که انتظار می‌رود این حمایت بنیادی باشد. همچنین برخی تحلیلگران بر این باورند که تغییر جهت بازار می‌تواند به دلیل حمایت‌های فنی شاخص بوده باشد.

 

بازار سکه

ثبات نسبی قیمت سکه

03

با توجه به حضور دلار در یک روند نسبتا خنثی و تغییرات منفی اونس طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین افزایش امیدواری‌ها نسبت به برجام، بهای سکه امامی روز دوشنبه نیز دستخوش نوسانات محدودی بود. به طوری که این فلز گرانبها روز گذشته به قیمت 11‌میلیون 840‌هزار تومان داد و ستد شد. با اینکه حباب قیمت سکه کاهش پیدا کرده است، برخی تحلیلگران باور دارند که ممکن است این کالا در روزهای آتی افزایش جزئی را تجربه کند. از طرفی پیش‌بینی‌ها درباره افزایش تقاضا بعد از اتمام ماه صفر محقق نشده است و این روز‌ها با اخبار منتشره از مذاکرات هسته‌ای، کمتر کسی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌کند و این افت تقاضا برای طلا و سکه ثبات قیمتی بازار را تشدید می‌کند. حال نیز تحت این شرایط انتظار می‌رود ثبات قیمت طلا و سکه تا پایان هفته ادامه‌دار باشد.

 

بازار طلای جهانی

طلا در تلاش برای تغییر روند

04

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند افزایش یافت، در حالی که شاخص دلار نزدیک به بالاترین سطح خود از ۱۳ اکتبر باقی ماند و سبب محدود شدن رشد اونس طلا شد. به این ترتیب (در ساعت 20 روز گذشته) در سطح 1790 دلار قرار گرفت. به گفته کارشناسان حتی اگر دلار عقب‌نشینی و قیمت طلا افزایش پیدا کند، سرمایه‌گذاران در آستانه نشست مهم فدرال‌رزرو و پس از انتشار آمارها در مورد رشد نرخ تورم در آمریکا برای خرید در بالای مرز ۱۸۰۰دلار محتاط خواهند بود. حالا چشم‌ فعالان بازار به اجلاس سیاستگذاری فدرال‌رزرو دوخته شده که طبق برنامه روز چهارشنبه به پایان خواهد رسید. سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌هایی از این اجلاس هستند تا ببینند بانک مرکزی آمریکا افزایش نرخ بهره خود را چه زمانی آغاز خواهد کرد.

 

بازار اوراق مسکن

تسه 70‌هزار تومانی

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار پس از نوسانات زیاد توانست خود را به مرز حساس 70‌هزار تومانی برساند. تسه9812 نیز در راستای روند حرکت همگروهی‌های خود افزایش قیمت را تجربه کرد و بیش از یک‌هزار تومان بر ارزش خود افزود. اوراق یاد شده در قیمت پایانی 70‌هزار و 439 تومان بسته شدند که رشد 7/ 1‌درصدی را در قیاس با رقم روز کاری قبل نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد با رشد این اوراق در بازار فرابورس و بازگشت به کانال مقاومتی خریداران جدیدی جذب بازار شوند، زیرا در مقطع زمانی گذشته پس از عبور از این مرز تا نزدیکی 80 هزارتومان نیز رشد داشت. هر چند این اوراق با هدف دریافت وام تسهیلات خرید مسکن در این بازار معامله می‌شوند اما گاهی دارندگان، از نوسان زیاد در این دسته از سهام سود‌گیری می‌کنند.

 

بازار نفت

WTI در نزدیکی برنت

06

قیمت نفت در ابتدای معاملات روز دوشنبه در پی اقدام چین در برداشت از ذخایر بنزین و دیزل کاهش پیدا کرد. اما رفته‌رفته تغییر مسیر داد و فاصله خود را تا سطح قیمتی برنت کاهش داد. عامل افت قیمت‌ها در شروع داد و ستد‌ها اعلام برداشت از ذخایر سوخت‌های چین بود که منعکس‌کننده نیت پکن برای تثبیت قیمت‌های نفت مانند قیمت‌های زغال‌سنگ است. حال همه نگاه‌ها به نشست چهارم نوامبر اوپک‌پلاس دوخته شده و تحلیلگران انتظار دارند این تولیدکنندگان به توافق خود برای افزایش تولید به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه در روز در دسامبر پایبند بمانند. قیمت‌های نفت هفته گذشته تحت‌تاثیر تصمیم اوپک‌پلاس برای حفظ برنامه افزایش تدریجی تولید به جای افزایش بیشتر که نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه جهانی را برانگیخت، به بالاترین حد چند سال اخیر صعود کرده بودند. به این ترتیب  WTI روزگذشته به سطح 84 دلار دست یافت.