بازار سهام

هفته منفی بورس

01

بازار سرمایه، هفته گذشته روند نزولی را تجربه کرد و شاخص کل بورس، سطح حمایتی  4/ 1میلیون واحدی خود را از دست داد. بر این اساس، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای طی داد و ستد خود در آخرین روز معاملاتی در سطح یک‌میلیون و 393هزار واحدی متوقف شد و 95/ 2درصد عملکرد منفی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند و بازدهی آن از ابتدای سال (6/ 6درصد) تاکنون به‌نسبت دلار و سکه عقب افتاد. در واقع گفته می‌شود که روند کاهشی بازار برگرفته از فضای عدم‌اطمینان سرمایه‌گذاران بوده که از رفتار دولت جدید نسبت به این بازار نشات می‌گیرد. علاوه بر این، عده‌ای از فعالان بورسی بر این باورند که با عقبگرد شاخص به کانال 3/ 1میلیون واحدی احتمال دارد فشار فروش ناشی از هیجانات بازار افزایش یابد و این نماگر آرام‌آرام به سطوح پایین‌تری عقب‌نشینی کند.

 

بازار سکه

ثبات نسبی سکه

03

با توجه به روند صعودی اونس طلا در طول معاملات هفته گذشته، بهای سکه نتوانست همسو با طلای جهانی رشد چندانی را تجربه کند و ثبات نسبی سکه به دلیل عدم‌افزایش نرخ دلار در بازار داخلی بوده است. بر این اساس بهای هر قطعه از این فلز گرانبها به سطح 11میلیون و 860هزار تومان رسید و طی معاملات هفته گذشته توانست رشد 34/ 0درصدی را به جا بگذارد و بازدهی خود را از ابتدای سال تاکنون به بیش از 7درصد برساند. به عقیده کارشناسان تا زمانی که قیمت دلار نوسان خاصی را تجربه نکند، ‌‌ریسک معامله‌گران برای افزایش خریدها بعید به نظر می‌رسد. همچنین حباب سکه با توجه به شرایط فعلی بازارها در فاز کاهشی قرار دارد که به این معنی است که ارزش ذاتی این کالا بالاتر از موقعیت فعلی آن است.

 

بازار طلای جهانی

کانال نوسانی طلا

04

در حالی که کاهش سوددهی اوراق قرضه و افت نسبی ارزش دلار سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است، قیمت فلز زرد، روز جمعه تحت‌تاثیر بازگشت سود اوراق قرضه ۱۰ساله آمریکا به بالای 60/ 1درصد افت کرد. به این ترتیب اونس طلا بار دیگر کانال 1800دلاری را از دست داد و (در ساعت 20 روز گذشته) به 1780دلار کاهش یافت. شاخص دلار به سوی ثبت سومین افت هفتگی متوالی خود پیش می‌رود و سود اوراق قرضه آمریکا نیز به‌رغم رشد خود سومین افت متوالی هفتگی خود را ثبت خواهد کرد. این دو عامل، باعث تقویت قیمت جهانی طلا در معاملات شده بودند. آمارهای منتشرشده در روز پنج‌شنبه نشان داد که اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه سوم سال‌جاری ضعیف‌ترین رشد را طی بیش از یک سال گذشته شاهد بوده است.

 

بازار اوراق مسکن

هفته منفی تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در نخستین هفته معاملاتی آبان‌ماه عمدتا روند نزولی را طی کردند و تسه9812 نیز همسو با سایر هم‌گروهی‌های خود بیش از یک‌هزارتومان معادل 5/ 1درصد از ارزش خود را از دست داد و در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام در سطح 67هزار و 158تومان به کار خود پایان داد. نکته جالب توجه در رفتار اخیر اوراق تسهیلات، رشد ارزش کل معاملات در این دسته از سهام است که ضمن کاهش بهای تسه‌ها در دو هفته گذشته، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد. به این ترتیب، این رقم هفته گذشته با میانگین قیمتی 67هزار و 700تومان به بیش از 848میلیون تومان افزایش یافت. این اوراق در حمایت از مستاجرانی که خواهان خرید خانه هستند، در بازار فرابورس ارائه شده است که افزایش سقف این تسهیلات، کمک شایانی به این طبقه از جامعه خواهد کرد.

 

بازار نفت

افزایش تقاضای نفت

06

بهای هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت روز جمعه از ثبات نسبتا خوبی برخوردار بود. این درحالی است که نفت‌‌ WTI پس از 9هفته مثبت در مسیر ثبت کاهش هفتگی قرار گرفت. پس از رفع محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از کشورها سطح عرضه بسیار پایین‌تر از میزان تقاضا بود که این مهم از قیمت‌ها در هفته‌های گذشته پشتیبانی کرد. اما نفت‌خام آمریکا روز گذشته تغییر مسیر داد و به قیمت 82دلار و 90سنت کاهش یافت. گفته می‌شود تقاضای نفت در آمریکا به بیش از 20میلیون بشکه در روز رسیده که این سطح از تقاضا در این مقطع از سال بی‌سابقه بوده است. همچنین تحلیلگران معتقدند با روی آوردن چین و هند به نفت به جای زغال‌‌سنگ و گاز در پی بحران انرژی، میزان تقاضا افزایشی خواهد بود و ازسرگیری افزایش قیمت‌ها را در پی خواهد داشت.