بازار سهام

موج‌‌‌های آرام بورس

01

روند بازار سرمایه در ساعات ابتدایی معاملات آخرین روز کاری بورس در هفته، صعودی و مثبت بود؛ اما این روند در نیمه بازار، کمی تضعیف شد و شیب ملایم کاهشی را به خود دید. با وجود این، شاخص کل روز چهارشنبه 15 /0‌درصد رشد را از آن خود کرد؛ به طوری که نماگر اصلی در موقعیت یک‌میلیون و 410‌هزار واحدی ایستاد. علاوه بر این، شاخص کل هم‌وزن هم روز گذشته سبزبوش شد و 73 /0‌درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرد. تصمیمات متناقض سیاستگذاران، همراه با فروش اوراق دولتی، بازار سرمایه را در هاله‌‌‌ای از ابهام فرو برده است. به گفته برخی از کارشناسان، جبران کسری بودجه نیازمند تمرکز روی فروش اموال مازاد دولتی است تا ضمن تبدیل دارایی غیرمولد به مولد، کمترین اثر را بر پیامدهای تورمی و منفی داشته باشد.

 

بازار سکه

صعود کم‌رنگ سکه

03

با وجود نوسانات کاهشی قیمت طلا در بازار جهانی، بهای سکه، صعود کمی به خود دید. این افزایش قیمت ناشی از واکنش بازار طلا به نوسان قیمت دلار بود. در روزهای اخیر، سکه امامی از طرف دلار حمایت‌های صعودی دریافت کرد و در عین حال، اونس طلا هدایت‌گر فلز گرانبهای داخلی به سوی محدوده‌های قیمتی پایین‌تر بود. حفظ حمایت ۲۸‌هزار و ۲۰۰تومانی و قرار گرفتن دلار در جاده افزایشی موجب شد انتظارات صعودی در بازار سکه برجسته شود. با این حال، نوسانات اونس طلا زمینه‌ساز شکل‌گیری انتظارات کاهشی در بازار سکه خواهد شد. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی روز گذشته در گیرودار دو محرک خود به سطح 12میلیون و 560هزار تومان رسید. به نظر می‌رسد، در صورت کاهش دلار نیز، سکه سطح حمایتی 12میلیون و 200‌هزار تومانی خود را حفظ کند.

 

بازار طلای جهانی

صعود کم‌رمق طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی افزایش پیدا کرد، اما تحت‌تاثیر قوی‌شدن ارزش دلار، پایین‌تر از رکورد اخیر خود ایستاد. بهای اونس طلا (ساعت 18:45روز گذشته) به 1867دلار رسید، در حالی که در معاملات روز سه‌شنبه در دامنه منفی و در سطح 1854دلار بسته شده بود. به گفته کارشناسان، فضای کلان همچنان از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند؛ زیرا تورم همچنان بالا مانده، اما تداوم قوت دلار، روند صعودی طلا را محدود کرده است. از طرف دیگر، دلار در نزدیکی بالاترین حد یک‌سال اخیر ایستاد و از آماری که نشان‌دهنده افزایش خرده‌فروشی آمریکا در ماه اکتبر بود، حمایت کرد. این گزارش نشان داد، تورم بالا هنوز به قدرت خرید لطمه نزده است؛ هرچند نگرانی‌ها نسبت به هزینه‌های رو به رشد باعث افت اعتماد مصرف‌کنندگان شده است.

 

بازار اوراق مسکن

پرش سه‌پله‌ای تسه

05

تسه9812 در آخرین روز معاملاتی هفته توانست افت روزهای پیشین خود را جبران کند و از سطح قیمتی حساس خود بگذرد. اوراق تسهیلات بانک مسکن که طی چند هفته گذشته، شاهد نوسان افزایشی و کاهشی بود، در مسیر صعودی خود توانست از مرز 80‌هزار تومانی به پله‌های بالاتر راه یابد و به این ترتیب، هر فقره اوراق منتشره در اسفندماه 98 در قیمت 82‌هزار و 40 تومان در چهارمین هفته آبان‌ماه به معاملات خود پایان داد. عمده نماد‌ها در این دسته از سهام روندی همسو با نماگر اصلی بورس داشتند و برخلاف شاخص فرابورس و بستر معاملاتی خود روز سبزپوشی را پشت سر گذاشتند. تسه9812 در قیمت پایانی روز گذشته بیش از 3‌درصد رشد را به ثبت رساند و در قیمت خرید نیز در همین راستا از مرز 83‌هزار تومان گذشت و رشد 5 /4‌درصدی را تجربه کرد.

 

بازار نفت

استراحت ملایم نفت

06

نفت wti در معاملات روز چهارشنبه، متاثر گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها درخصوص دولت آمریکا می‌تواند از طریق آزاد‌سازی ذخایر استراتژیک با قیمت‌های بالا مبارزه کند، قرار گرفت و با تردید نسبت به این رویکرد، بهای این نفت‌‌‌خام با استراحت ملایمی روبه‌رو شد؛ به طوری که هر بشکه نفت روز گذشته به زیر سطح حساس 80دلار نزول کرد و در قیمت 79دلار و 30 سنت معامله شد. به‌نظر می‌رسد قیمت‌ها به‌قدری افزایش یافته است که ممکن است آمریکا را وادار به آزاد‌سازی ذخایر استراتژیک خود کند. از سوی دیگر، دلار در برابر سایر ارزهای رایج، در پی نگرانی سرمایه‌گذاران از بهبود اقتصاد جهانی، به بیشترین میزان طی ۱۶ماه گذشته رسیده است. تقویت دلار باعث گران‌‌‌تر شدن نفت‌‌‌خام برای دارندگان سایر ارزها شده که باعث تضعیف نفت می‌شود بنابراین تعدیل قیمت‌ها برای روزهای آتی انتظار می‌رود.