بازار سهام

روز سبز تالار شیشه‌‌ای

1

بازار‌‌‌‌‌‌ سهام در روز سه‌‌شنبه برخلاف روند کاهشی روزهای گذشته، شروعی متعادل را در محدوده‎ مثبت تجربه کرد. نمادهای خودرویی‌‌ها و بانکی‌‌ها نسبت به شرکت‌های دیگر بورسی، اوضاع بهتری داشتند، که در نتیجه آن شاهد رشد شاخص کل و همچنین شاخص هم‌‌وزن بودیم. در پایان معاملات روز گذشته، شاخص کل با رشد53/ 0‌درصدی همراه شد و مجددا در سطح یک‌‌میلیون و 281 ‌‌هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌‌‌‌‌‌وزن نیز با رشد 5/ 0 ‌‌درصد همرنگ نماگر اصلی تالار شیشه‌‌ای شد. از نکات قابل‌توجه دادوستدهای روز سه‌‌شنبه کاهش محسوس فشار فروش از جانب حقیقی‌‌ها و تحرکات مثبت این گروه در سمت خرید سهام بود. با این حال ارزش معاملات همچنان در سطوح نازلی قرار دارد؛ به طوری که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌‌تقدم) روز گذشته با تغییرات محدودی نسبت به‌روز ماقبل خود 1832میلیارد تومان ثبت شد.

 

بازار سکه

پیروی سکه از دلار

3

بازار طلا و سکه پیرو افت نرخ دلار در بازار داخلی روز سه‌‌شنبه و همزمان کاهش قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی، کاهش قیمت را تجربه کردند. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته فاصله خود را از مرز حساس 12‌میلیون تومان بیشتر کرد و در قیمت 11‌میلیون و 790‌هزار تومان داد و ستد شد. این شرایط سبب شد تا حباب قیمتی این فلز گرانبهای داخلی با توجه به افت‌‌های صورت گرفته کاهش یافته و به نزدیکی 400‌هزار تومان برسد. این در حالی است که کارشناسان از احتمال بالای نزول بهای سکه به کانال‌‌های کمتر از 11‌میلیون در صورت احیای برجام سخن می‌‌گویند. در شرایط کنونی اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران با توجه به مشخص نبودن روند آتی دلار، دست به عصا حرکت می‌کنند و عموما دست از خرید و فروش کشیده‌اند.

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار آمارهای اقتصادی

4

اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز سه‌‌شنبه با کاهش قیمت مواجه شد. اگرچه فشارهای تورمی مداوم مانع افت شدید بهای این فلز ارزشمند شد و به لطف تورم این کشور نزدیک به بالاترین حد یک هفته‌‌ای خود باقی ماند. به طوری که هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت 17به قیمت 1818 دلار و 45 سنت مورد معامله قرار گرفت. به گفته کارشناسان این بازار، داده‌‌های آمریکا، از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده، در روز پنج‌شنبه منتشر خواهد شد. بنابراین سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای اقتصادی این کشور هستند تا موقعیت خود را در صورت نیاز اصلاح کنند. علاوه بر این باید دید این داده‌‌ها چگونه بر جدول زمانی فدرال رزرو برای تشدید سیاست‌های پولی خود تاثیر می‌‌گذارد. گفته می‌شود که تثبیت طلا در بالای سطح 1815 دلار می‌تواند بر تمایلات صعودی این فلز گرانبها بیفزاید.

 

بازار اوراق مسکن

مرزشکنی‌‌های بی‌‌سابقه تسه‌‌ها

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌شنبه نیز بر مدار صعودی قوی خود باقی ماند و مرزشکنی‌‌های بی‌‌سابقه‌‌ای را رقم زد. به طوری که تسه 9812 در روز گذشته با رشد 62/ 4 ‌درصدی معادل 6‌هزار و 327 تومان افزایش توانست سطح جدیدی را فتح کند و تا قیمت پایانی 143‌هزار و 288 تومان اوج بگیرد. همچنین این اوراق تسهیلات با تعداد 73 معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 75‌میلیون تومان روز گذشته را پشت سر گذاشت. این رشد افسارگسیخته سبب شد تا فرابورس ایران در اطلاعیه‌‌ای، خبر از ممنوعیت نوسان‌گیری روزانه در اوراق تسه از روز شنبه هفته آتی دهد. بر این اساس مقرر شده از شنبه ۲۳بهمن‌‌ماه امکان فعالیت همزمان در سمت خرید و فروش معاملات اوراق تسهیلات مسکن توسط مشتریان (نوسان‌گیری روزانه) فراهم نباشد.

 

بازار نفت

اما و اگرهای عرضه نفت

6

نفت WTI روز سه‌‌شنبه با تمایلات نزولی خود افت بیش از یک دلار را تجربه کرد. طلای سیاه  با سیگنال شروع مجدد مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا که می‌تواند توافق هسته‌‌ای را احیا و تحریم‌های فروش نفت ایران را لغو کند، کاهش یافت. به طوری که نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا روز گذشته به قیمت 90 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. به گفته کارشناسان یک توافق می‌تواند بیش از یک‌میلیون بشکه در روز نفت ایران، معادل بیش از یک‌درصد از عرضه جهانی را به بازار بازگرداند. با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضای نفت به طور پیوسته در مابقی سال بهبود یابد، بازار نفت به طور کامل توسط نگرانی‌های عرضه و ریسک‌های ژئوپلیتیک هدایت می‌شود. با این حال گفته می‌شود که ضعف قیمت‌ها احتمالا به دلیل کسری عرضه موجود در بازار نفت کوتاه‌مدت خواهد بود.