بازار سهام

بازگشت امید به تالار شیشه‌‌‌ای؟

01

بازار سهام روز دوشنبه توانست معاملات خود را مثبت و صعودی پشت سر بگذارد. شاخص کل بعد از 23روز کاری مجددا به ابرکانال 4/ 1میلیون واحدی بازگشت و رشد 18/ 1درصدی را تجربه کرد. شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار، سبزپوش واقع شد و 42/ 1‌درصد افزایش یافت. به طور کلی اکثر نمادهای شاخص‌‌‌‌ساز و همچنین نمادهای کوچک‌تر وضعیت نسبتا خوبی را تجربه کردند. عده‌‌‌ای از تحلیلگران بازار سهام بر این باورند که بازار، کف حمایتی خود را در حرکت پاندولی شاخص پیدا کرده و ریسک‌‌‌های سرمایه‌گذاری تا حدودی در حال متعادل شدن است، اما فعلا نمی‌توان انتظار روند صعودی چشمگیری را داشت. علاوه بر این گفته می‌شود تا زمانی که اعتماد حقیقی بازنگردد، نمی‌توان درخصوص پایداری این رشد اظهارنظر کرد؛ جایی که همچنان تغییر مالکیت سهام به سمت حقوقی‌‌‌هاست.

 

بازار سکه

انتظار دلاری سکه

03

نوسانات نرخ سکه امامی روز دوشنبه در شرایطی رخ داد که نرخ دلار در بازار داخلی و نرخ طلای جهانی مسیر کاهشی را طی کردند؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 13میلیون و 100‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و به افزایش بیشتر حباب این کالا منجر شد. قیمت اونس طلا نیز در بالای 1800دلار باقی ماند. این امر می‌تواند عاملی برای تقویت انتظارات افزایشی در بازار طلا و سکه داخلی باشد. گفته می‌شود در کنار رشد اونس باید نگاهی به قیمت دلار آمریکا در بازار داخلی داشت؛ زیرا با مشخص شدن نتایج دور هشتم مذاکرات هسته‌‌‌ای روند آن دستخوش تغییراتی خواهد شد و مسیر سکه نیز همسو با دلار خواهد بود. علاوه بر این لازم به ذکر است که روند نزولی دلار می‌تواند احتیاط را در بازار سکه برای معامله‌گران افزایش دهد.

 

بازار طلای جهانی

احتمال افزایش ریسک طلا

04

در پی چرخش سیاستگذاری‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو و افزایش سه‌چهارم واحدی نرخ بهره و رشد ارزش شاخص دلار آمریکا، افت اونس طلا در معاملات بازار جهانی در روز دوشنبه شکل گرفت اما تا پایان روز دوباره رو به صعود گذاشت به طوری که هر اونس از این فلز گرانبها در ساعت 19:30 به وقت تهران 1812دلار معامله شد. نگاه کارشناسان از جنبه اقتصاد کلان و واگرایی میان سیاست‌‌‌های بانک مرکزی اروپا و فدرال‌رزرو درباره افزایش نرخ بهره در سال جدید میلادی می‌تواند ارزش شاخص دلار را در برابر ارزش یورو تضعیف کند؛ چرا که بانک مرکزی اروپا برخلاف فدرال‌رزرو قصد افزایش نرخ بهره را در سال 2022 ندارد. در صورتی که شاخص دلار در سال جدید نیز مانند سال 2021 روند افزایشی را طی کند، می‌توان حداقل انتظار وزش باد مخالف خیلی قوی در مسیر افزایش قیمت طلا را داشت.

 

بازار اوراق مسکن

مسیر نامعلوم جهش مسکن

05

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه‌9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز دوشنبه بر مدار صعودی خود باقی ماند؛ به طوری که با 5‌درصد رشد معادل 4‌هزار و 745تومان به قیمت پایانی 99‌هزار و 658تومان صعود کرد و در مرز کانال 100‌هزار تومانی به معاملات خود خاتمه داد. کارشناسان و فعالان مسکن معتقدند، همان‌طور که مسکن مهر با وجود برخی مسائل توانست تعداد زیادی از مردم را صاحب مسکن کند، طرح نهضت ملی مسکن نیز می‌تواند به این هدف برسد. در این میان، عده‌‌‌ای از پژوهشگران اقتصادی اعتقاد دارند، با توجه به اینکه بانک مسکن در طرح جهش مسکن کانون فعالیت و پیشرو قرار می‌گیرد، در طرح ملی به جای ساخت خانه می‌تواند با تجهیز و تقویت تقاضا این علامت را به بخش خصوصی بدهد که امکان عرضه بیشتر شود.

 

بازار نفت

فشار کاهشی اُمیکرون بر نفت

06

پس از آنکه خطوط هوایی ایالات‌متحده آمریکا در چند روز گذشته هزاران پرواز را به دلیل کمبود کارکنان مرتبط با ویروس کرونا لغو یا به تعویق انداختند، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت روز دوشنبه کاهش یافت؛ به طوری که هر بشکه از این نفت در سطح 72دلار و 90سنت مورد معامله قرار گرفت. با توجه به نگرانی‌های ناشی از اُمیکرون و متضرر شدن ناگهانی قیمت نفت، در صورت اثبات ملایم بودن همه‌گیری این ویروس ممکن است فشارهای نزولی از سر نفت برداشته شود. به گفته برخی کارشناسان، سفر کمتر برابر است با فعالیت اقتصادی کمتر در ایالات‌متحده که در نهایت با افت تقاضا و در نتیجه کاهش بهای نفت WTI که معیار نفت آمریکاست، برابر است. علاوه بر این با نگاهی به آینده، سرمایه‌گذاران نفت بر نشست بعدی اوپک‌پلاس در 4ژانویه متمرکزند.