بازار سهام

روز بی‌رمق بورس

01

بازار سهام، دیروز مانند چند روز گذشته، کار خود را با معاملات در محدوده منفی آغاز کرد که به قدرت‌‌‌نمایی فروشندگان و افت قیمت‌ها منجر شد. البته در میانه‌های معاملات، سمت تقاضا پررنگ‌تر ظاهر شد، اما دیری نپایید که دوباره نماد‌های شاخص‌ساز به محدوده منفی بازگشتند. به طور کلی بازار سهام روزی بی‌‌‌رمق همراه با معاملات منفی را پشت سر گذاشت و آنچه بیشتر جلب توجه می‌کرد، حجم پایین معاملات بود؛ به نحوی که حتی با وجود اینکه خبری از عرضه‌‌‌های سنگین در بازار نبود، ارزش معاملات خرد به 2‌هزار و 794میلیارد تومان رسید. در نهایت شاخص کل با افت 54 /0درصدی مواجه شد و تا سطح یک‌میلیون و ۴۰۸‌هزار و ۵۸۲واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص هموزن اما تنها 24 /0‌درصد افت را به ثبت رساند که از بهتر بودن سمت تقاضا در نمادهای کوچک‌تر بازار حکایت دارد.

 

بازار سکه

آرامش در روند سکه

03

بازار طلا و سکه در ابتدای هفته غرق در فضای هیجانی ناشی از برخی شایعات و اخبار اقتصادی و سیاسی بود، اما این هیجانات به‌آرامی فروکش کرد؛ این روند روز سه‌شنبه نیز کمی ادامه یافت تا بهای سکه امامی با رشد جزئی در سطح 12میلیون و 550‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گیرد.

تحلیلگران معتقدند قیمت سکه در صورتی می‌تواند  مرز مهم ۱۲میلیون تومانی را از دست بدهد که در کنار افت دلار به زیر سطح حساس ۲۸‌هزار تومان، قیمت اونس طلا در بازار جهانی تا محدوده 1800دلار عقب‌نشینی کند.

به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط تورمی موجود در اقتصاد جهان شاهد افزایش روزافزون تقاضا و قرار‌گیری معامله‌گران در سنگر امن سرمایه‌گذاری باشیم که رونق بازار طلا و سکه در داخل را به همراه دارد.

 

بازار طلای جهانی

از سر گیری صعود طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر استمرار نگرانی‌های تورمی، با وجود دلار قوی‌‌‌تر و بازده بالاتر اوراق قرضه، اندکی افزایش پیدا کرد. با وجود اینکه ارزش دلار به بالاترین حد در ۱۶ماه اخیر رسیده و بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا بالاتر رفته است، قیمت طلا تا ساعت 16معاملات روز گذشته به سطح 1875دلار افزایش یافت. اما از آن پس وارد روند نزولی شد و تا ساعت 20 به 1861 دلار به ازای هر اونس رسید. به گفته کارشناسان، تورم تا حدی بالا رفته است تا بازارها انتظار افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را پیدا کنند، اما هنوز به حد کافی موافق افزایش نرخ‌ها نیست و جذابیت دارایی‌‌‌های امنی مانند طلا را با وجود دلار گران‌‌‌تر تقویت کرده است. اما ناتوانی طلا برای افزایش قابل توجه قیمت پس از موج افزایشی چهارشنبه گذشته، ممکن است نشان‌‌دهنده این باشد که واکنش یکباره به تورم بالا ادامه پیدا نخواهد کرد.

 

بازار اوراق مسکن

فضای مثبت تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌شنبه با کمی نوسان منفی، جایگاه 80‌هزار تومانی خود را از دست داد و در زیر این سطح به کار خود پایان بخشید. به این ترتیب تسه9812 روز گذشته با 02 /0‌درصد کاهش به قیمت پایانی 79‌هزار و 571تومان عقبگرد کرد. لازم به ذکر است که داد و ستدهای این اوراق بانکی همچنان با ارزش معاملات بیش از 170میلیون تومان سپری می‌شود. گفته می‌شود با کاهش توان متقاضیان واقعی برای خرید مسکن، قیمت‌ها تحرکات چشمگیری به خود نمی‌‌‌بینند. از طرف دیگر، تقاضای مصرفی به دلیل کاهش قدرت خرید کمرنگ‌تر شده، به همین دلیل به نظر می‌رسد نه‌تنها تا پایان سال‌جاری، بلکه تا سال آینده نیز بازار از رکود خارج نشود؛ زیرا امکان چرخش نقدینگی در این بازار با وجود تسهیلات اندکی که بانک‌ها به متقاضیان می‌دهند، برای خرید مسکن کافی نیست.

 

بازار نفت

بازگشت به کانال 80 دلاری

06

نفت روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدود شدن عرضه جهانی، از شروع ضعیفی که ابتدای معاملات داشت، بهبود پیدا کرد و افزایش یافت؛ اما نگرانی‌ها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونا در اروپا، رشد قیمت را محدود کرد و آن را به بالای سطح 80دلاری در هر بشکه رساند. به گفته کارشناسان در این سطح از قیمت‌های نفت، میزان عرضه افزایش پیدا خواهد کرد، اما ممکن است 6ماه زمان ببرد و ذخایر کاهش زیادی پیدا کنند. سطح ذخایر بسیار پایین آمده است و اگر زمستان بسیار سردتری داشته باشیم و اوپک همچنان به‌تدریج تولید خود را افزایش دهد، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت. اروپا بار دیگر به مرکز اصلی شیوع کرونا در جهان تبدیل شده است و برخی از دولت‌های اروپایی ناگزیر از وضع مجدد مقررات قرنطینه‌ای شده‌اند. این در حالی است که چین مشغول مقابله با گسترش بزرگ‌ترین موج شیوع سویه دلتاست.