بازار سهام

هفته منفی بورس

1

بازار سرمایه که معاملات خود را در دومین هفته از شهریور ماه پرقدرت آغاز کرده بود، شاهد تکانه‌های منفی زیادی بود و بعد از گذشت سه روز منفی متوالی به دنبال خریدهای پرقدرت، ورق بازار برگشت و پس از تعادل نسبی در داد و ستد‌های روز چهارشنبه این قدرت برتر خریداران بود که تعداد صفوف فروش را کاهش داد و نماگر اصلی بورس رنگ سبز به خود گرفت و با رشد 64/ 1درصد ارتفاع یک میلیون و ۵۲۰ هزار واحدی را از آن خود کرد. اما بازگشت به روند صعودی شاخص سهام به قدری قدرتمند نبود که مانع بیشترین افت هفتگی (9/ 1درصد) از ابتدای خرداد ماه 1400 شود. به این ترتیب با وجود باقی ماندن ابهامات سیاست‌های داخلی اقتصادی و ثبات نسبی دلار، به‌نظر می‌رسد همچنان بازار سرمایه جزو گزینه‌‌‌های مورد اقبال سرمایه‌گذاران قرار دارد.

 

بازار سکه

مقاومت در برابر افت هفتگی

3

قیمت سکه و طلا تحت‌تاثیر نرخ ارز که روند نزولی را در هفته گذشته دنبال کرد دوباره به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت و پس از چند رفت و برگشت در یک‌قدمی کانال 12 میلیون تومانی آرام گرفت. به این ترتیب هر قطعه از سکه امامی در معاملات روز پنج‌شنبه به سطح 11 میلیون و 990 هزار تومان افزایش یافت و از افت هفتگی در امان ماند. درحال حاضر بازار سکه و طلا با رکود فصلی مواجه شده و داد و ستدها کاهش یافته و از آنجا که معاملات بازار سکه با توجه به قیمت ارز انجام می‌شود، افت هزار تومانی نرخ دلار بهای سکه را نیز کاهش داده و البته در این بین قیمت اونس جهانی طلا نیز نوسان زیادی را شاهد بود که این امر نیز تاحدودی بر قیمت سکه و طلا و در کشور تاثیرگذاشته است.

 

بازار طلای جهانی

مقاومت فنی اونس طلا

4

سرمایه‌گذاران اونس طلا در معاملات بازار جهانی در حالی در انتظار انتشار گزارش‌های بازار کار آمریکا بودند - که می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مشخص کردن سیاست پولی آینده فدرال رزرو آمریکا داشته باشد - که همزمان با تضعیف شاخص دلار، قیمت طلا روز جمعه شاهد افزایش قابل‌توجهی بود. به طوری که بهای این فلز گرانبها در روز گذشته در ساعت 19:45 به وقت تهران به 1832 دلار رسید. قرار گرفت. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران فنی این بازار رفتار قیمتی طلای جهانی در موقعیت کنونی خود در محدوده سطح مقاومتی قدرتمندی قرار گرفته و بر همین اساس می‌توان انتظار داشت چند روزی ثابت بماند. همچنین تحرکات منفی برای افت ارزش شاخص دلار و گزارش‌های امیدبخش اشتغال آمریکا می‌توانند عواملی برای بهبود وضعیت اونس باشند.

 

بازار اوراق مسکن

عدم‌رشد تسه

5

روند داد و ستدهای اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس هفته گذشته، چندان برای متقاضیان خرید مسکن رضایت‌بخش نبود زیرا این اوراق تسهیلات بانکی که با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می‌گیرد در عملکرد هفته گذشته خود 2/ 3درصد از ارزش خود کاست و به زیر محدوده قیمت 58 هزار و 500 تومان عقب‌نشینی کرد. فرآیند معاملات این اوراق در رکود تقاضا به سر می‌‌‌برد که این امر برگرفته از رکود موجود در بازار مسکن است. بنابراین به گفته کارشناسان بازار، وجود رکود بالا در تقاضای خرید و فروش مسکن می‌تواند از دلایل اصلی عدم‌توانایی تسه برای گذر از مرز 60 هزار تومان باشد. همچنین انتظار می‌رود که با معرفی کردن راهکار تجربه شده و موثر مطابق با الگوی جهانی برای افزایش دسترسی متقاضیان مصرفی به واحد مسکونی مناسب در بازار مسکن، این رکود سرشکن شود و وضعیت مسکن بهبود یابد.

 

بازار نفت

سایه ابهامات بر قیمت نفت

6

نفت‌‌‌ وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز پنج‌شنبه تغییرات چندانی را به خود ندید و در همان محدوده قیمتی 70 دلار نوسانات ناچیزی داشت. بر این اساس هر بشکه نفت WTI روز گذشته به قیمت 70 دلار مورد معامله قرار گرفت. در نشست اوپک‌‌‌پلاس، همچنان تصمیمات مبنی بر این است که به سیاست خود در قبال افزایش تدریجی میزان تولید پایبند بمانند. به طوری که این گروه همچنان در حال رصد بازار و تغییر چشم‌‌‌انداز میزان تقاضا در سال ۲۰۲۲ است که در آن تلاش آمریکا برای افزایش میزان تولید در کمترین زمان به چشم می‌‌‌خورد. به نظر می‌رسد که قیمت‌ها در ایالات متحده همچنان تحت فشار باقی بماند، چرا که بازگشت میزان تولید کاهش یافته این کشور به بازار در اثر وقوع توفان Ida در خلیج مکزیک به شدت دچار اختلال شده و همین امر مانع بازگشت سریع نفت به حالت نرمال خواهد شد.