بازار سهام

عملکرد منفی شاخص کل بعد از ۸ هفته

هفته گذشته بازار سرمایه صف‌های فروش سنگینی را شاهد بود. همین امر سبب شد تا پس از هشت هفته بازده شاخص کل بورس تهران به میزان ۵/ ۳ درصد کاهش یابد و این نماگر که پیش از این تا سطح یک میلیون و ۹۷۳ هزار و ۴۹۶ واحد به پیش رفته بود تا کف کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحدی عقب‌نشینی کند. با این حال بررسی شاخص کل هم‌وزن حکایت از آن دارد که به موازات افت قیمت در نمادهای سنگین وزن بازار، نمادهای کوچک توانسته‌اند نسبت به ابتدای هفته عملکرد بهتری را به ثبت برسانند. بررسی تغییرات این نماگر بازار سهام حکایت از آن دارد که در یک هفته گذشته شاخص کل هم‌وزن نوسانی ۸۱/ ۰ درصدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که هجوم نقدینگی به نمادهای بزرگ بازار که در هفته‌های اخیر رخ داده سبب شده تا اصلاح قیمت در نمادهای کوچک بازار نسبت به نمادهای بزرگ با فشار فروش کمتری همراه باشد.

1

 

بازار ارز

 پایان کار 23450 تومانی دلار

در هفته‌ای که گذشت بازار ارز همچنان ملتهب بود با این حال تداوم این التهاب در بازارهای رسمی به گونه‌ای نبود که به نوسان شدید در قیمت ارز منجر شود. در طول این هفته قیمت دلار تا حدودی به ثبات رسید و در محدوده 23 هزار تومان به نوسان خود ادامه داد. با این حال در خلال معاملات روز پنج‌شنبه شاهد افزایش قیمت این ارز به 23 هزار و 450 تومان بودیم که حاکی از اختلاف دو هزار و 645 تومانی آن قیمت مورد قبول در صرافی‌های دولتی است. به نظر می‌آید بازار ساز همچنان قصد دارد تا اختلاف 10 درصدی با بازار غیررسمی را حفظ کند و در کشاکش قیمت‌گذاری بازار نیما و فردوسی حد میانه را در نرخ‌های ابلاغ شده به صرافی‌های بانکی بگیرد.

2

 

بازار سکه

سکه، دست به گریبان با تورم

بازار سکه و طلا همچنان تحت تاثیر پرواز جهانی اونس و افت ارزش ریال به پیشروی خود ادامه می‌دهند. همین امر موجب شد تا در طول هفته گذشته این بازار نیز مانند سایر بازارهای داخلی شاهد نوسان قیمت‌ها باشد و هرچند موقتی برای دو تا سه روز سکه را در میانه کانال 10 میلیون تومانی ببینیم. با این حال قیمت یاد شده پایدار نماند و سکه بهار آزادی دوباره با قدرت به بالای 11 میلیون تومان بازگشت. تغییرات قیمت در این بازار به خوبی نشان می‌دهد جو معاملات در بازار مورد بحث به شدت تحت تاثیر انتظارات تورمی قرار دارد. همین امر سبب شد تا در پایان معاملات روز پنج‌شنبه قیمت سکه به 11 میلیون و300 هزار تومان برسد. این افزایش در حالی رخ داده که قیمت طلا در بازارهای جهانی ظرف دو روز گذشته افزایش چندانی را شاهد نبوده است.

3

 

بازار طلای جهانی

 تداوم استراحت اونس پس از رکوردشکنی

در بازار جهانی طلا ریسک همچنان پیشتاز متغیرهای تاثیرگذار بر بهای اونس طلا است. همین امر سبب شده تا نوسان مهم‌ترین وسیله حفظ ارزش در اقتصاد جهانی همچنان پایدار بماند. پس از آنکه در هفته اخیر رکورد 9 ساله بهای جهانی طلا در اواسط هفته گذشته شکسته شد این دارایی که روز گذشته 1967 دلار قیمت داشت، همچنان در محدوده 1950 تا 1980 دلار نوسان می‌کند. به نظر می‌رسد بازار جهانی فلزات گرانبها در شرایط فعلی به دنبال عاملی است که ریسک انتظاری را افزایش دهد و تا محقق شدن آن در فضای سیاست بین‌الملل  یا مناسبات تجاری میان کشورهای مطرح در زمینه اقتصادی همچنان در این محدوده در نوسان باشد؛ مضاف بر آنکه تغییرات پولی تصمیم سازان پولی جهان مانند بانک مرکزی جمهوری خلق چین و فدرال رزرو نیز می‌تواند در این برهه تاثیر مستقیمی بر قیمت اونس طلا داشته باشد.

4

 

بازار اوراق مسکن

بوی بهبود ز اوراق مسکن می‌آید؟

بازار سرمایه در هفته گذشته شاهد موج نزولی در اوراق تسهیلات مسکن بود. در طول هفته کاهش بهای اوراق یاد شده سبب شد تا قیمت هر برگ «تسه» سر رسید دی ماه 97 از حدود 88 هزار تومان تا 73 هزار تومان کاهش یابد؛ در حالی که اوج تقاضا برای خرید این اوراق قیمت آن را در هفته قبل از آن تا 92 هزار تومان افزایش داده بود. آنچه در بازار مبادلات اوراق تسهیلات مسکن که از دو بانک ملی و مسکن به بازار سرمایه عرضه می‌شود به خوبی حکایت از آن دارد که در طول ماه‌های اخیر عواملی نظیر افزایش نقدینگی در بازار سرمایه و توجیه پرداخت هزینه بیشتر برای دریافت وام با توجه به تورم انتظاری میان قیمت سهام و اوراق مسکن (تملی و تسه) ‌همگرایی ایجاد کرده است.

5

 

بازار نفت

نوسان نفت در محدوده 40 دلار

بازار طلای سیاه برخلاف سایر بازارهای مطرح بین‌المللی روزهای آرامی را پشت سر می‌گذارد. به نظر می‌رسد که فقدان افزایش تقاضا نسبت به عرضه و ثبات در چشم‌انداز تولیدات صنعتی سبب شده تا قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در روزها و هفته‌های اخیر ثباتی نسبی را شاهد باشد. در روز گذشته بهای این محصول استراتژیک تغییر چندانی نداشت؛ به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت در روز گذشته در محدوده 40 دلار و 28 سنت معامله شد. به نظر می‌رسد همپوشانی فروش ذخایر ارزان خریداری شده شرکت‌های نفتی با اعمال محرک‌های اقتصادی مهم‌ترین دلیلی باشد که در روزهای اخیر مانع از افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های نفتی که در چند ماه اخیر به ذخیره نفت اقدام کرده‌اند، به فروش نفت خود با اختلاف دو تا سه برابر قیمتی می‌پردازند که همین امر سبب شده تا افزایش تقاضا در بازار این محصول چندان به چشم نیاید.

6