بازار سهام

15-01 copy

سبزترین هفته بورس 1400

بازار سهام مدت‌ها بود که رنگ سبز را در طول یک هفته به خود ندیده بود؛ درحالی‌که هفته گذشته بورس روند صعودی را به خود گرفت و توانست تمامی روزهای معاملاتی را مثبت پشت‌سر بگذارد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل توانست مجددا از مرز یک میلیون و 200 هزار واحدی در آخرین روز معاملاتی عبور کند و با رشد 2/ 2 درصدی در روز به سطح یک میلیون و 213 هزار واحدی و عملکرد هفتگی 7/ 5 درصد دست یابد. همچنین با توجه به روند خوشایند شاخص‌کل هموزن و تغییر مسیر آن، می‌تواند تضمینی برای حرکت دوباره بازار به سمت صعود باشد‌ بنابراین در وضعیت فعلی تحلیلگران بر این باورند که با مشخص شدن رئیس‌جمهور، سایه برخی ابهامات کمرنگ شده، بر این اساس می‌توان چنین انتظار‌ ‌داشت که روند معاملات بورس با حرکتی به‌نسبت آرام و ملایم افزایشی باشد.

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه در انتظار برجام

چند ماه است که اخبار مذاکرات برجام و بازگشت آمریکا به آن در جریان است به‌طوری‌که طی ماه‌های اخیر نیز به دفعات خبر نزدیک‌شدن به توافق را شنیده‌ایم، اما بازار طلا و سکه تنها زمانی واکنش واقعی به این موضوع را نشان خواهند داد که به‌صورت عینی و همچنین در عمل توافق را مشاهده کنند. با توجه بر این موضوع هر سکه بهار آزادی در هفته گذشته با افت 9/ 3 درصدی معادل 420 هزار تومان، مجدد به قیمت‌های پایین بازگشت و داد و ستدهای خود را در قیمت 10 میلیون و 310 هزار تومان به پایان رساند. به عقیده برخی کارشناسان این بازار اگر تحریم‌ها علیه ایران برداشته و ارز وارد کشور شود و همچنین مراودات بین‌المللی بانکی بدون مانع به جریان بیفتد، در این‌صورت می‌توان انتظار واکنشی معناداری از بازار طلا و سکه داشت.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلا در مسیر رشد هفتگی

قیمت جهانی طلا در معاملات روز جمعه در حالی رشد کرد‌ که سرمایه‌گذاران منتظر جهت‌یابی بازار‌های مالی با اعلام گزارش تورم آمریکا هستند. بهای اونس طلا تحت‌تاثیر ضعیف‌شدن ارزش دلار، در معاملات روز گذشته در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی پس از چهار هفته منفی قرار گرفت. در هفته‌ای که گذشت سیگنال‌های متفاوت از سوی فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره آمریکا، قیمت طلا و دلار را با نوسان همراه کرد. در نهایت بهای معاملات این بازار در (ساعت 20 روز گذشته) به 1781 دلار رسید و رشد هفتگی خود را به بیش از یک درصد رساند. طلا برای بهبود متقاعدکننده قیمت در هفته‌جاری تقلا کرده و بازار تحت‌تاثیر جهت حرکت دلار آمریکا قرار دارد. تا زمان انتشار آمار اقتصادی، بازار طلا در محدوده قیمت فعلی خواهد ماند. به باور کارشناسان در صورتی‌که حمایت طلا در سطح ۱۷۶۹ دلار شکسته شود، به محدوده ۱۷۳۴ دلار سقوط خواهد کرد. 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افت 7/ 4 درصدی هفتگی

اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته عمدتا مسیر نزولی را طی کردند، «تسه9812» که در اسفندماه 1398 در فرابورس منتشر شده است نیز از این قاعده مستثنی نبود و در هم‌مسیری با سایر اوراق افت قیمت را تجربه کرد؛ به‌طوری‌که هر ورق از «تسه9812» از قیمت‌62 هزار تومان به 59 هزار و 135 تومان رسید و در آخرین روز معاملاتی خود در این رقم بسته شد. روند کاهشی اوراق تسهیلات در هفته گذشته به افت 7/ 4 درصدی نماد یادشده منجر شد. در روزهای اخیر انتظارات تورمی در بازار مسکن شهر تهران تا حدودی تعدیل شده است. سید‌ابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب وعده احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی را داده است. کارشناسان معتقدند در صورت تحقق این وعده، افزایش عرضه در میان‌مدت می‌تواند منجر به آرامش بازار مسکن شود. 

 

بازار نفت

15-07 copy

پنجمین هفته مثبت نفت

قیمت نفت روز جمعه تحت‌تاثیر دورنمای رشد عرضه و احتیاط اوپک‌پلاس در تسهیل محدودیت عرضه، شروع مثبتی داشت و برای سومین روز متوالی افزایش و در مسیر ثبت پنجمین رشد هفتگی قرار گرفت. هرچند در ادامه روز بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت در معاملات با اندکی کاهش به ۷۳ دلار و 20 سنت در هر بشکه رسید‌‌ اما از ابتدای هفته جاری تاکنون 5/ 2 درصد رشد نشان می‌دهد. هر دو شاخص روز پنج‌شنبه در بالاترین رکورد از اکتبر سال ۲۰۱۸ بسته شدند. انتظارات برای محدودیت عرضه در بازار جهانی عامل اصلی حمایت‌کننده از رشد قیمت‌های نفت در هفته گذشته بود؛ زیرا تقاضا بهبود پیدا کرده اما محدودیت عرضه اوپک‌پلاس ادامه پیدا کرد و سطح ذخایر نفت آمریکا پایین آمده است. عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، تصویب لایحه زیرساخت آمریکا بود که خوش‌بینی به دورنمای تقاضا برای انرژی را تقویت کرد.