بازار سهام

تداوم عقبگرد شاخص سهام

بازار سرمایه اولین روز کاری هفته جاری را مثبت آغاز کرد و منفی به پایان رساند. بعد از چند روز معاملات متعادل و کم‌نوسان،روز گذشته شاهد تشکیل بعضی صف‌‌های فروش در برخی از سهم‎های متعادل و پرتقاضای روزهای پیشین بودیم.به این ترتیب شاخص کل بورس با افت ۶۱/ ۰ درصد به محدوده یک میلیون و ۱۴۴ هزار واحد تنزل یافت.شاخص هموزن نیز در همسویی با شاخص بزرگان افت مشابه را به ثبت رساند و از طرفی شاخص فرا‌بورس نیز عقب‌نشینی داشت. هر چند بازار روز را سراسر منفی به پایان رساند و با وجود پیشی گرفتن فروشندگان بر خریداران، در برخی نمادها معاملات متعادل و امیدبخشی را شاهد بودیم.حقوقی‌ها باز هم برنده بازار بودند و توانستند خالص خرید ۳۳۸ میلیارد تومانی را رقم بزنند.ارزش معاملات به دنبال‌روند کاهشی بازار به رقم ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسید.

 

 

بازار سکه

کاهش قیمت و تقاضای سکه

در روزهای اخیر قیمت سکه و مسکوکات طلا به نوسانات محدود قیمت اونس جهانی و نرخ ارز در داخل که روند آرامی را پشت سر گذاشت، واکنش چندانی نشان نداد و این دو عامل تاثیر چندانی در قیمت‌ها نداشته است. روند قیمت‌ها در بازار سکه و طلا بیشتر تحت تاثیر کاهش طبیعی تقاضا در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است.اما در معاملات روز شنبه کاهش دلار و افت اونس طلا به کف20 روز گذشته، به سیر نزولی سکه شدت بخشید و بر این اساس قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 10 میلیون و500 هزارتومان رسید که در مقایسه با روز کاری قبل 100 هزارتومان کاهش داشته است. به‌نظر می‌رسد حتی با تغییر دولت، شرایط بازار طلا تغییر چندانی نخواهد کرد و بازار طلا کماکان در رکود به سر خواهد برد. حتی امکان دارد این رکود شدت بیشتری به خود بگیرد.

 

 

بازار طلای جهانی

کاهش تلاطم‌های اونس طلا

معاملات اونس طلا در بازار جهانی هفته گذشته آرامش نسبی را به خود دید. به‌‌طوری‌که با عقب‌نشینی طلای جهانی به زیر مرز 1900 دلار و نوسان کاهش آن در معاملات روز جمعه تا سطح قیمتی 1878 دلار، انگیزه معامله‌گران برای سرمایه‌گذاری کاهش یافته است.  به این ترتیب اونس طلا در هفته 7/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد. با ادامه رشد فشارهای تورمی، بازار طلا شاهد حمایت بنیادین قوی است، با این حال دورنمای فنی طلا منفی بوده، زیرا قیمت این فلز با وجود افت بازده اوراق قرضه و دلار ضعیف‌تر، موفق نشده است رشدی را که در بالای مرز ۱۹۰۰ دلار داشت حفظ کند. بر این اساس جو آرامی در بین سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌های خود به چشم می‌خورد. گفته می‌شود روند بازار طلا در هفته جاری همچون هفته‌های گذشته پرتلاطم نباشد و بیشتر شاهد یک روند ملایم با دامنه نوسان محدود باشیم.

 

 

بازار اوراق مسکن

تغییر مسیر تسه‌ها

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه بازار سرمایه پس از چهار روز روند افزایشی کاهشی شد. از ابتدای سال جاری تاکنون همواره به‌دلیل تقاضای کمتر و بالا و پایین شدن‌های عرضه اوراق تقریبا قیمت تسه‌ها نزولی بوده و درغالب اوقات در کانال 50 هزار تومان ثبت شده است.  اما در اتفاقی کم‌نظیر در سومین هفته از خرداد  قیمت هر کدام از برگه‌های تسه تقریبا 4 هزار تومان افزایش پیدا کرده و به مرز 60 هزار تومان رسید. اما تسه9812  در داد و ستد‌های روز گذشته تغییر مسیر داد و با کاهش 9/ 1 درصد‌ی به قیمت 58 هزار و 430 تنزیل یافت. این کاهش کمرنگ قیمت در مقابل  روزهای صعودی شاید ناشی از اصلاح روند صعودی تند باشد.نکته  قابل تامل در این روز افزایش چشمگیر ارزش معاملات است.

 

 

بازار نفت

رکورد جدید نفت

براساس اخبار منتشره اخیرا با نشانه‌هایی از بهبود تقاضا برای سوخت در اقتصادهای بزرگ غرب و کمرنگ شدن نگرانی‌ها از بازگشت رسمی ایران به بازار، قیمت نفت رشد کرد. پیش‌تر فرض سرمایه‌گذاران بر این بود که با توافق ایران و قدرت‌های غربی و رفع تحریم‌ها، ایران به بازار نفت برگشته و بازار با افزایش عرضه مواجه می‌شود در حالی که در صورت نتیجه‌بخش بودن مذاکرات وین، صدها تحریم وضع شده علیه ایران به قوت خود باقی خواهند ماند. با این حال هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا عملکرد بیش از 2 درصد مثبت را در مقیاس هفتگی به ثبت رساند و توانست به قیمت 70 دلار و80 سنت برسد. انتظار می‌رود با نزدیک شدن به مسافرت‌های تابستانه با افزایش تقاضا برای سوخت و همچنین پیش‌بینی‌های اوپک از تولیدات نفت، قیمت هر بشکه روند صعودی خود را برای مدتی حفظ کند.