بازار سهام

چهارشنبه سبز بورس

بورس در ادامه روند صعودی روز سه‌شنبه در آخرین روز معاملاتی نیز سبز‌پوش ظاهر شد هر چند در ادامه داد و ستد‌های روز  شدت عرضه‌ها باعث شد شاخص کل از سقف روزانه خود فاصله بگیرد، اما سمت تقاضا‌ و رشد قیمتی در نمادهای شاخص‌ساز توانست شاخص را پس از مدت‌ها برای دو روز متوالی سبز نگه‌ دارد. به این ترتیب روز گذشته نماگر اصلی بورس با رشد ۴/ ۰ درصدی موفق شد در محدوده یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی جا خوش کند. به‌نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها به حمایت‌های ده‌گانه دولت از بورس و تداوم روند بازارهای جهانی سبب شد برای نخستین بار شاخص کل از ابتدای سال جاری و پس از اجرای یک سیاست حمایتی دو روز مثبت پیاپی را شاهد باشد. اما کلیت بازار همچنان حقوقی است، بر این اساس روز گذشته ۲۹ میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌ها واگذار شد.

 

 

بازار سکه

تکرار واگذاری کانال 10میلیونی

سکه و مسکوکات طلا در بازار روز چهارشنبه شاهد کاهش قیمت بود، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی برای دومین بار در هفته جاری کانال 10 میلیونی را واگذار کرد و به 9 میلیون و 990 هزار تومان رسید. نوسان دلار کاهش یافته و بازار ارز چشم انتظار نتیجه برجام است و از آنجا که خبرهای خوشی از نشست وین به گوش رسیده، به نظر می‌رسد در روزهای آینده درصورت توافق نهایی شاهد کاهش قیمت دلار، طلا و سکه باشیم. با توجه به تعطیلی بازار و نبود سیگنال افزایشی یا کاهشی خاص احتمال اینکه قیمت طلا و سکه تا پایان هفته جاری همچنان نزولی باشد، بالاست. طی سه هفته گذشته تعطیلی بازار طلا ناشی از تشدید بیماری کرونا باعث شد تقاضا بیش از پیش کاهش پیدا کند که این موضوع در کنار افت قیمت دلار روند نزولی طلا و سکه را بیشتر کرده است.

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش طلا خثنی شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر قوی شدن ارزش دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا، به پایین‌ترین حد یک هفته اخیر نزول کرد و تمام افزایش قیمت روز‌های گذشته خنثی شد. بهای هر اونس طلا که دیروز تا 1762دلار کاهش یافته بود تا ساعت 19:30 به وقت تهران به 1773دلار رسید. آمار مطلوب از اعتماد مصرفی آمریکا و قیمت‌های بالاتر کالا، بازده اوراق خزانه را بالاتر برد و در نتیجه قیمت طلا پایین آمد. بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله به بالاترین حد از ۱۵ آوریل رسید و هزینه نگهداری طلا که دارایی امن به شمار می‌رود را گران‌تر کرد. تحلیلگران و معامله‌گران پیش‌بینی‌های قیمت طلا را پایین برده‌اند و بسیاری بر این باورند که این فلز ارزشمند با احیای اقتصادی و ضعیف شدن جذابیت دارایی‌های امن، دیگر به رکورد قیمت بالایی که در سال گذشته به ثبت رساند برنمی‌گردد.

 

 

بازار اوراق مسکن

روند معکوس تسه 9812

روند صعودی اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز چهارشنبه معکوس شد و هر فقره از تسه 9812 در قیمت پایانی 53 هزار و 500 تومان بسته شد که کاهش 7/ 1 ‌‌درصدی را درمقایسه با قیمت پیشین نشان می‌دهد. کاهش این اوراق پس از چندین رشد متوالی می‌تواند ناشی از کاهش قیمت در بازار مسکن یا خبر دریافت وام مسکن بدون سود باشد. بانک تخصصی بخش مسکن امکان آن را فراهم کرده تا مشتریان با سپرده‌گذاری، وام مسکن با بازپرداخت ۵ ساله و سود صفر درصد دریافت کنند. این حساب برای استفاده افرادی طراحی شده است که به هر دلیلی تمایلی به دریافت سود بانکی ناشی از سپرده‌گذاری ندارند و در مقابل تمایل دارند در زمان مشخص نسبت به استفاده از تسهیلات بانکی بر پایه این حساب بدون پرداخت سود اقدام کنند. این خبر می‌تواند از تقاضا برای اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس بکاهد.

 

 

بازار نفت

هراس نفت از کرونای هندی

به دنبال پیش‌بینی‌های خوش‌بینانه در خصوص بهبود تقاضای سوخت جهانی، قیمت نفت روز چهارشنبه افزایش یافت؛ در حالی که شیوع سریع بیماری کووید‌-‌۱۹ در هند و افزایش بیش از حد انتظار ذخایر نفت خام آمریکا، محدودیت‌هایی را برای بازار ایجاد کرد. بهای وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با پنج سنت معادل 9/ 0 درصد افزایش به ۶3 دلار و 55سنت در هر بشکه رسید. رشد سریع موارد ابتلا به کووید-۱۹ در هند که سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان است و همچنین ژاپن و برزیل تردیدهایی را نسبت به روند احیای تقاضا در کوتاه‌مدت برانگیخته و به خوش‌بینی بازار لطمه زده است. درحالی که تعداد موارد ابتلا به ویروس کرونا و بیماری کووید-19 هنوز در سراسر جهان رو به افزایش است، کمیته مشترک نظارت وزرا در اوپک پلاس پیش‌بینی کرد که بهبود تقاضای نفت در نیمه دوم سال جاری میلادی با سرعت بیشتری صورت خواهد گرفت.