بازار سهام

01

افت شاخص شدت گرفت

معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، تحت فشار فروشی که طی روزهای گذشته بر بازار سرمایه سایه انداخته است، بر مدار منفی شروع شد. شاخص کل با افت ۲۸ هزار واحدی (معادل 3/ 2 درصد) مواجه و در ارتفاع یک‌میلیون و 205 هزارواحدی آرام گرفت. شاخص هم‌وزن هم با کاهش 5/ 0‌درصدی عقب‌نشینی کرد. شاخص کل بورس در روزهای اخیر بیش از آنکه متاثر از عوامل اقتصادی و بنیادی باشد، تحت تاثیر عوامل بیرونی و هیجان معامله‌گران و همچنین نوسانات نرخ ارز به‌عنوان یک متغیر تاثیرگذار قرار گرفته است.حقیقی‌ها برای سومین روز متوالی در سمت فروش سهام حاضر شدند و 977 میلیارد تومان از سبد سهامداران حقیقی به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد و معاملاتی به ارزش 9 هزار و 655‌میلیارد تومان در بورس صورت گرفت.

 

بازار سکه

03

رشد محدود سکه

قیمت سکه و مسکوکات طلا در بازار روز سه‌شنبه تحت تاثیر افزایش تقاضا در دو روز اخیر شاهد نوسانات افزایشی بوده است. بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 930 هزار تومان تعیین شد که 30‌هزار تومان افزایش داشته است. هرچند که به مناسبت روز مادر تقاضا برای خرید مصنوعات طلا و سکه در مقایسه با چند روز اخیر افزایش نسبی پیدا کرده است، اما قیمت‌ این فلز گرانبها تحت تاثیر کاهش یک درصدی اونس طلا با افزایش چندانی همراه نشد. سکه طی روز‌های گذشته نشان داد که حساسیت بالاتری نسبت به نوسانات قیمت دلار داشته و به طلای جهانی توجه چندانی ندارد اما رفتن اونس طلا به زیر 1850 دلار توانست رشد سکه را محدود کند.همچنین قطعات کوچکتر سکه نیز رشد کمرنگی داشتند، ربع سکه 6 میلیون و 250 هزار تومان و ربع سکه 4 میلیون و 150 هزار تومان فروخته شد.

 

بازار طلای جهانی

04

تاثیر موج کاهشی نقره بر طلا

طلا در معاملات روز سه شنبه با کاهش قیمت روبه‌رو شد اما توجهات همچنان به نقره متمرکز شده و سرمایه‌گذاران در حال سودگیری از افزایش قیمت روزهای گذشته هستند. بهای فروش هر اونس طلا در معاملات روز گذشته تا ساعت 19:30به وقت تهران به 1835دلار رسید. این رقم در معاملات پایانی روز دوشنبه بازار آمریکا 1860دلار و 10 سنت بود. امیدها به بسته محرک مالی آمریکا پس از دیدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و گروهی از سناتورهای جمهوری‌خواه برای بحث درباره کاهش میزان بسته پیشنهادی تقویت شد و از طرفی قیمت جهانی نقره در معاملات روز گذشته،در حالی از بالاترین رکورد ۸ ساله خود پایین آمد که با بالا رفتن قیمت‌ها سرمایه‌گذاران برای تثبیت سود خود به فروش دارایی نقره خود روی آوردند. موج ایجاد شده در معاملات نقره باعث شد قیمت فلزات گرانبهای دیگر مانند طلا هم پایین بیاید.

 

بازار اوراق مسکن

05

تغییر روند تسه‌ها

در جریان معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام، اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس به رغم عقب‌نشینی شاخص این بازار، افزایش قیمت را تجربه کردند.به همین ترتیب تسه9712 نیز روز گذشته افزایش 2/ 4 درصدی را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 55 هزار و 514 تومان بسته شد. سقف قیمتی این اوراق از زمان انتشارآن در اسفند ماه97 تاکنون 93 هزار و 300 تومان و مینیمم قیمت تسه 9712بیش از 44 هزار تومان بوده است. بر اساس آخرین دستورالعمل دارندگان اوراق تسه که تا تاریخ سررسید، اوراق را نگه می‌دارند، می‌توانند به ازای هر ورق ۵ میلیون ریال وام دریافت کنند. این اوراق سررسید دوساله دارند و در صورت صلاح دید تا ۶ ماه دیگر قابل تمدید هستند، 31 روز تا پایان سررسید تسه9712 باقی مانده و تاکنون خبری مبنی بر تمدید تسه یادشده به میان نیامده است.

 

بازار نفت

06

رکوردشکنی‌های نفت

قیمت نفت تحت تاثیر اقدام تولیدکنندگان بزرگ در کاهش تولید مطابق با تعهداتشان و جبران تقاضای ضعیف در دوران همه‌گیری کووید- ۱۹ صعود کرد. بهای وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با یک دلار و 30 سنت معادل 3/ 2 درصد افزایش، به ۵۴ دلار و 90 سنت در هر بشکه رسید. تولید اوپک در ژانویه برای هفتمین ماه متوالی افزایش داشته است. این گروه برای افزایش تولید در ژانویه با متحدانش توافق کرده بود اما رشد تولید کمتر از حد انتظار بود و تنها ۱۶۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با دسامبر افزایش یافت و مجموع تولید اوپک به 75/ 25 میلیون بشکه در روز رسید. تولید روسیه در ژانویه افزایش و حجم تولید نفت قزاقستان مطابق با توافق محدودیت عرضه اوپک پلاس کاهش داشته است. هر دو کشور از اعضای اوپک پلاس هستند که در حال اجرای پیمان محدودیت عرضه برای تقویت قیمت‌ها است.