بازار سهام

آخر هفته آرام بازار سهام

شاخص کل بورس تهران روز گذشته با رشد ۴۳۹ واحدی به کانال ۳۰۷ هزار واحد رسید. سومین صعود متوالی دماسنج اصلی بورس در فضای آرام معاملاتی رخ داد. ۱۸۹ نماد از ۳۲۸ نماد بورسی دادوستدهای دیروز را در محدوده سبز قیمتی به پایان بردند. معامله‌گران در پایان آخرین جلسه معاملاتی هفته در ۶۶ نماد بورسی صف خرید به ارزش ۷/ ۱۳۰ میلیارد تومان تشکیل دادند و نقدینگی چهار نماد با قرار گرفتن در صف فروش ۷/ ۴ میلیارد تومانی مجال خروج نیافت. در دو روز گذشته قیمت سهام در گروه‌های کوچک‌تر با رشد دسته‌جمعی همراه شد که می‌توان بخشی از این رشد را ناشی از زمزمه‌های شنیده شده از جایگزینی دلار ۴۲۰۰ تومانی با ۸هزار تومانی دانست. این مساله می‌تواند با تاثیر بر میزان سودآوری شرکت‌های بورسی بر تقاضای سهام این شرکت‌ها موثر باشد.

11 (1)

 

بازار ارز

پایان حبس دلار؟

دیروز دلار با صعودی پرقدرت چهارمین افزایش نرخ متوالی را ثبت کرد و تا ساعت ۱۶ چهارشنبه به نرخ ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان معامله شد. دلار از مرداد ماه به کانال ۱۱ هزار تومان برگشت. روند نزولی شاخص ارزی کشور تا هفته اول آبان و رسیدن آن به کف کانال ۱۱ هزار تومان ادامه داشت، اما طی دو هفته اخیر با افزایش مواجه شد. در شرایطی که تحلیلگران سناریوهای مختلفی از جمله تداوم مسیر افزایشی یا ثبات دلار در دامنه نوسان دو ماه اخیر (۱۱ هزار تا ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان) را مطرح می‌کردند، چهارشنبه دلار با افزایش ۸/ ۱درصدی از محدوده مذکور خارج شد و مهر تاییدی بر سناریوی افزایشی‌های بازار زد. کارشناسان افزایش تقاضای فصلی دلار و صعود نرخ حواله درهم را از دلایل افزایش نرخ دلار دانستند.

11 (2)

 

بازار سکه

قیمت سکه در سقف 6 هفته

هر سکه طرح جدید دیروز با رشد 5/ 0 درصدی به 4 میلیون و 19 هزار تومان رسید. سکه‌بازان روز گذشته از دو جهت حمایت شدند. نرخ دلار چهارشنبه 8/ 1درصد صعود کرد و طلا در بازار جهانی نیز با افزایش ابهامات در روند مذاکرات تجاری آمریکا و چین با افزایش ۹/ ۰درصدی قیمت روبه‌رو شد. به این ترتیب سکه دیروز توانست فاصله خود را از مرز روانی ۴ میلیون تومانی افزایش دهد. اگر افزایش نرخ دلار در بازار تهران را ناشی از رویه سنتی افزایش تقاضای ارز در پاییز بدانیم، می‌توان گمان کرد با افزایش آرام این نرخ در روزهای آینده، سکه نیز با دلار همراه شود. اما این رشد پایدار نیست و با پایان سال میلادی تقاضای ارز تعدیل خواهد شد. از سوی دیگر نحوه مدیریت بازارساز بر بازار ارز نیز از عوامل تعیین‌کننده قیمت دلار و سکه خواهد بود.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در فضای مبهم بازار جهانی

بهای هر اونس طلای جهانی تا ساعت 16 چهارشنبه به 1466 دلار رسید. سه‌شنبه معامله‌گران در انتظار نشانه‌هایی از پیشرفت فاز اول مذاکرات تجاری پکن-واشنگتن در سخنرانی ریاست جمهوری آمریکا بودند. ترامپ درخصوص روند مذاکرات اظهار امیدواری کرد اما جزئیاتی از مکان یا زمان نهایی‌سازی توافق اعلام نکرد. تهدیدهای ترامپ درخصوص اعمال تعرفه‌های ۱۵ درصدی علیه چین در دسامبر، فارغ از حصول یا عدم حصول توافق، موجب ناامیدی فعالان بازار جهانی شد. در سوی دیگر، جلسات علنی استیضاح ریاست جمهوری ایالات متحده از شامگاه چهارشنبه آغاز می‌شود. اعتراضات ضد دولتی در هنگ‌کنگ هم طی روزهای اخیر از عوامل تشدید‌کننده نااطمینانی‌ها در بازار جهانی بوده است. این اعتراضات که از ۶ ماه پیش آغاز شد، طی روزهای گذشته تشدید و موجب تعطیلی بخش حمل و نقل، مدارس و بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی شده است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

«تسه 9610» بر سقف ماهانه

چهارشنبه هر ورقه تسهیلات مسکن دی 96 در چهارمین صعود پیاپی به 39 هزار و 218 تومان رسید. «تسه 9610» این هفته با ثبت بازدهی نزدیک به 12 درصدی، عقب‌نشینی 10 درصدی هفته قبل را جبران کرد. میانگین قیمت 23 امتیاز وام معامله شده دیروز به بیش از 41 هزار تومان رسید. رونق نسبی دوباره «تسه»‌ها را می‌توان ناشی از چند عامل برآورد کرد. افزایش عمر بنای خانه‌های مشمول وام اولین عاملی بود که جرقه‌هایی را در بازار مسکن مهرماه به وجود آورد. به عقیده برخی کارشناسان افت قیمت مسکن و پس از آن ثبات نسبی آن در ماه اخیر و همچنین پایان یافتن ماه‌های محرم و صفر (که به‌طور سنتی با کاهش تقاضای مسکن همراهند)، دیگر عوامل موثر بر احیای تقاضای «تسه»‌ها بودند. آغاز نام‌نویسی طرح ملی مسکن از مهم‌ترین اتفاقات هفته گذشته بازار مسکن بود.

11 (5)

 

بازار نفت

عقب‌نشینی 2/ 1 درصدی طلای سیاه

بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا تا ساعت ۱۶ چهارشنبه به ۴/ ۵۶ دلار رسید. روز گذشته با افزایش بدبینی‌ها به پیشرفت توافق تجاری چین و آمریکا قیمت طلای سیاه با افت ۲/ ۱ درصدی مواجه شد. ترامپ سه‌شنبه بیان کرد که توافق نهایی دو کشور نزدیک بود؛ اما  جزئیات بیشتری از این توافق اعلام نکرد. ترامپ همچنین از به اجرا در آمدن تعرفه‌های ۱۵ درصدی علیه چین در دسامبر خبر داد. این مساله موجب ناامیدی فعالان بازار جهانی و ترس از تعمیق رکود اقتصاد جهانی شد. نااطمینانی‌ها از تصمیمات آینده اوپک و غیراوپک در نشست دسامبر اوپک پلاس و از سوی دیگر انتظار افزایش موجودی تجاری نفت آمریکا طی هفته جاری دو عامل دیگر موثر بر کاهش قیمت روز گذشته نفت بودند. آمار موسسه API از موجودی‌های تجاری چهارشنبه شب منتشر می‌شود.

11 (6)