بازار سهام

15-01 copy

سرنوشت بورس در هفته‌جاری

بورس تهران هفته گذشته تحت‌تاثیر اخبار مربوط به انتخابات آمریکا روزهای بسیار پرنوسان و پر‌ریسکی را پشت‌سر گذاشت. در ابتدای هفته که نظرسنجی‌ها به انتخاب ترامپ تاکید بیشتری داشت روند مثبت را طی کرد اما در روزهای بعدی ورق برگشت و با پیشی‌گرفتن بایدن در نظرسنجی‌ها دو روز منفی را به‌ثبت رساند اما در ساعات کاری پایان هفته، آغاز شمارش آرا به‌نفع ترامپ، بورس را صعودی کرد. با این رقم بازدهی هفتگی بورس به مثبت (17/ 0) درصد رسید. در حالی‌که پس از دو روز نتایج رسمی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام نشده اما شاهد چرخش سریع قیمت‌ها در دیگر بازار‌ها هستیم. حال باید دید که با برتری بایدن در روز جمعه و ادامه شمارش آرا چه اتفاقی در انتظار بازارها است.

 

بازار سکه

15-03 copy

افت دو کانالی سکه در 24 ساعت گذشته 

قیمت طلا و سکه، با توجه به افزایش اونس جهانی هفته پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. سکه با توجه به حباب قیمتی که داشت ریزش سنگین‌تری را تجربه کرد و به کانال ۱۲ میلیون تومان رسید و هر قطعه سکه تمام طرح‌جدید به قیمت12 میلیون و ‌950 هزار‌ تومان معامله شد که با این قیمت‌گذاری، حباب این فلز گرانبها به 700هزار تومان رسید. این دومین افت 2میلیونی سکه در هفته گذشته است. از طرفی ربع سکه به قیمت 5 میلیون و 200 هزار تومان و نیم‌سکه نیز به 7 میلیون و 20هزار تومان رسیده است. برخی وضعیت فعلی را ناشی از هیجان سرمایه‌گذاران می‌دانند و معتقدند فضای اقتصاد کلان اجازه افت بیشتر در این بازارها را نمی‌دهد. با این حال بسیاری از کارشناسان باور دارند که تعدیل انتظارات تورمی با فعال‌کردن سمت عرضه می‌تواند فشار بر قیمت سکه را تشدید کند.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

بیشترین رشد هفتگی طلا در سه ماه گذشته 

قیمت طلا در بازار جهانی در واکنش به کاهش قیمت دلار در ادامه روند افزایشی روز پنج‌شنبه، روز گذشته نیز صعودی بود و در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در بیش از سه ماه گذشته قرار گرفت. بهای هر اونس طلا روز جمعه (ساعت16 به وقت تهران) برای تحویل فوری با 46 دلار افزایش، به 1950 دلار و 4۰ سنت رسید. این در حالی است که قیمت‌ها روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر افت ارزش دلار 4/ 2 درصد صعود کرد و رشد هفتگی را به 2/ 3 درصد رساند. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 3/ 0 درصد کاهش، به ۱۹۴8 دلار و ۲۰سنت رسید. در یک هفته گذشته عامل تاثیرگذار بر طلا از بسته محرک مالی آمریکا به دلار تغییر پیدا کرده است. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که نتایج انتخابات رسما مشخص نشود، معاملات طلا‌ همچنان تحت‌تاثیر سیاست مالی قرار خواهد داشت.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

پایان هفته نزولی تسه 

در جریان معاملات هفته گذشته اوراق تسهیلات مسکن روند نزولی را پشت‌سر گذاشت و در برخی از روزهای هفته سیر نزولی این اوراق شدت بیشتری گرفت و تا کف قیمتی خود نیز رفت و بر این اساس قیمت هر فقره از تسه 9710 روز چهارشنبه، آخرین روز معاملاتی به 79 هزار و 200 تومان رسید که افت 2 درصدی را در مقایسه با هفته گذشته نشان می‌دهد. روند کاهشی تسه‌ها در حالی رخ می‌دهد که هفته گذشته بورس‌تهران تحت‌تاثیر عوامل مختلف از جمله انتخابات آمریکا هفته پُرنوسانی را پشت‌سر گذاشت. اما اوراق تسهیلات مسکن که در ابتدای هفته 90هزار تومان معامله می‌شد، به 79 هزار تومان رسید. اکثر نمادها در این دسته هفته منفی‌ای را به‌ثبت رساندند و تنها در اوراق تسهیلات مسکن صادره در فروردین سال‌جاری با نماد تسه ۹۹۰1 به‌دلیل تقاضای بالا، با افزایش مواجه شده است. 

 

بازار نفت

15-07 copy

کاهش بهای نفت پس صعود

قیمت نفت پس از سقوط حدود یک درصدی در روز پنج‌شنبه، در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت‌تاثیر طولانی شدن روند شمارش آرا در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیش از دو درصد ریزش کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا یک‌دلار و 17 سنت (معادل 17/ 3 درصد) کاهش یافت و به ۳۷دلار و 69 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت وست‌تگزاس اینترمدییت روز پنج‌شنبه 9/ 0 درصد سقوط کرده، در قیمت 38 دلار و 40 سنت بسته شده بود. از طرفی شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ادامه دارد و نتایج نشان می‌دهد جمهوری‌خواهان احتمالا کنترل سنا را در دست خواهند داشت؛ در حالی که انتظار می‌رود دموکرات‌ها برتری اندکی در کنگره داشته باشند و به این ترتیب امیدها برای تصویب بسته محرک مالی بزرگ در این کشور ضعیف شده و به کاهش قیمت‌های نفت کمک کرده است.