بازار سهام

01

روز منفی بورس رقم خورد

در جریان معاملات روز دوشنبه بازار سهام، بورس تهران پس از دو روز متوالی مثبت تغییر مسیر داد و منفی شد و با افت 7/ 0 درصدی روی رقم یک میلیون و 512 هزار واحدی ایستاد. روز گذشته تقابل خریداران و فروشندگان به تعادل نسبی رسید و نوسان شدیدی در بازار مشاهده نشد. از طرفی با توجه به افت‌های شدید شاخص کل در گذشته و تردیدهایی که همچنان پابر جاست سهامداران با دید کوتاه‌مدت پس از شناسایی سود اندک نقدینگی را از بازار خارج نمی‌کنند، بلکه به سمت سهام پربازده‌تر رفته و افزایش این جریان و دست به دست شدن سهام سبب رشد ارزش معاملات شده،تا جایی که ارزش معاملات خرد بورس در 17 آذر به 18 هزار و 463 میلیارد تومان رسید که بالاترین ارزش معاملات خرد از 10 شهریور تاکنون محسوب می‌شود.

 

بازار سکه

03

نوسان کاهشی و کمرنگ سکه

قیمت سکه و طلا در روز‌های اخیر دچار نوسان‌های  اندکی شده است. سکه در معاملات روز دوشنبه اندکی کاهش داشته و قیمت هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 12 میلیون و 200 هزار تومان تعیین شده است که کاهش 50 هزار تومانی را نشان می‌دهد. تغییر قیمت سکه به دو عامل مهم یعنی اونس جهانی و دلار بستگی دارد. با شروع روز معاملاتی و باز شدن بازار‌های جهانی قیمت اونس کاهش 8 دلاری از خود نشان داد و در نقطه 1831 دلاری قرار گرفت که تاثیر کمی برکاهش بهای سکه گذاشت. به گفته فعالان این بازار، سکه در صورت عبور از مقاومت 12میلیون و400 هزار تومانی توان رشد تا 13 میلیون و 100 هزار تومان را خواهد داشت. قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6 میلیون و 200 هزار تومان و ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده است.

 

بازار طلای جهانی

04

کاهش 8 دلاری طلا

روند شاخص‌ها در نخستین روز معاملاتی هفته جاری در بازار جهانی، دچار ابهام و سر درگمی بودند. قیمت هر اونس طلا در ساعات آغازین روند افزایشی داشت؛ اما ناگهان افت پیدا کرد و تا 1821 دلار نیز تنزل کرد که پایین‌ترین قیمت طلا در روز گذشته محسوب می‌شود. با بازگشت مجدد روند صعودی طلا؛ این فلز گرانبها  با افزایش قیمت روبه‌رو شد و تا ساعت 19 به وقت تهران قیمت هراونس آن از 1860دلار عبور کرد. تحلیلگران می‌گویند فعلا به‌دلیل سردرگمی طلا، سرمایه‌گذاران برای ورود به این بازار کمی دست نگه دارند. این در حالی است که اکثریت معامله‌گران انتظار دارند عملکرد بازار طلا صعودی باشد، اما حرکت روز گذشته تقریبا برای آنها غافلگیرکننده بود. زیرا طلا هفته را کمتر از حد انتظار آغاز کرد و در ساعت 19 به وقت تهران 1861 دلار قیمت خورده است.

 

بازار اوراق مسکن

05

کمترین قیمت تسه9710 در پاییز

روند قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هفته گذشته نوسانات کاهشی را تجربه کرد و این سیر نزولی در هفته جاری نیز ادامه یافت و به آنجا رسید که روز دوشنبه هر فقره از تسه 9710 در قیمت پایانی 60 هزار و 504 تومان بسته شد و قیمت هر کدام از اوراق در نازل‌ترین حد پاییزی خود قرار گرفت بهای اوراق وام مسکن در روزگذشته به رقم معادل با این قیمت در 2 تیرماه رسیده است. اما مهم‌ترین نکته در سه روز گذشته رکوردی است که در میانه هفته رقم خورد و کاهش 5 درصدی در قیمت خرید و افت 6/ 4 درصدی در قیمت پایانی به ثبت رسید. این حد از ارزانی در وام مسکن موجب شد نرخ سود وام مسکن که درابتدای پاییز بالاتر از سطح 23 درصد قرار داشت به حدی کمتر از 21 درصد تنزل پیدا کرده است.

 

بازار نفت

06

شروع منفی نفت در نخستین روز هفته

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش موارد جهانی ابتلا به ویروس کرونا که باعث تجدید قرنطینه از جمله تدابیر جدید در کالیفرنیای جنوبی شده است، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات نفت برنت 50 سنت معادل 6/ 0 درصد کاهش یافت و به ۴8 دلار و 5 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت یک دلار و 56 سنت معادل یک درصد کاهش یافت و به ۴5 دلار و80 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی افزایش پیدا کردند. عامل دیگری که در کاهش قیمت‌ها نقش داشت، افزایش شمار دکل‌های حفاری نفت آمریکا در هفته گذشته بود که یازدهمین افزایش هفتگی در ۱۲ هفته اخیر بود. تولیدکنندگان آمریکایی با وجود کاهش هزینه در سال‌جاری و آینده، در حال ازسرگیری فعالیت چاه‌های متوقف شده هستند.