بازار سهام

بازدهی ۷۵ درصدی بورس

شاخص کل بازار سهام دیروز در کانال ۳۱۲ هزار واحد متوقف شد و رشد ۷۳۵ واحدی را رقم زد. انگیزه شناسایی سود، ابهامات فضای سیاسی و حجم بالای نقدینگی تازه‌وارد مهم‌ترین عواملی هستند که روند روز گذشته را شکل دادند. روز گذشته گروه‌های خودرو، محصولات دارویی و قندی‌ها معاملات پررونقی را تجربه کردند. در مقابل بسیاری از بزرگان فلزی و پتروشیمی که دادوستدهای روز گذشته را با رشد ملموس قیمت آغاز کرده بودند، در آخرین معاملات به محدوده منفی خزیدند. اخبار سیاسی روزهای آتی و گزارش‌های ماهانه شهریور از جمله عواملی هستند که روند آینده بورس را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

20-01

 

بازار ارز

نوسان دلار در نیمه پایینی کانال ۱۱ هزار

روز گذشته نرخ هر دلار آمریکا با رشد ۶۰ تومانی به ۱۱۴۱۰رسید. در شرایطی که کارشناسان معتقدند بازار ارز مدت‌هاست نسبت به اخبار سیاسی خنثی است، معامله‌گران این بازار در انتظار اخبار بیشتر از نشست مقامات بلندپایه کشورهای مختلف در حاشیه مجمع سازمان ملل هستند. با اثر نداشتن فشارهای بیشتر تحریمی در محدود کردن درآمدهای ارزی، می‌توان لختی بازار ارز در قبال اخبار غیراقتصادی را تا حدود زیادی منطبق بر واقعیات ارزیابی کرد. به این ترتیب با وجود تغییر موضع آشکار کشورهای مطرح اروپایی در نقد ایران، بازار ارز واکنش خاصی به این خبر نشان نداده است.  بازار ارز با واکنش کم به اخبار سیاسی و تحت کنترل بازارساز ادامه به کار خواهد داد.

20-02

 

بازار سکه

سکه در تعقیب طلای جهانی

هر سکه طرح جدید، روز گذشته چهار میلیون و 40 هزار تومان قیمت خورد و بر این اساس صعود 25 هزار تومانی را تجربه کرد. تغییرات محدود هر دو متغیر قیمت طلای جهانی و نرخ دلار در بازار داخلی سبب شد تا نوسانات سکه نیز اندک باشد. سکه در روزهای اخیر همپای دلار نوسان می‌کند و به اخبار ضد و نقیض سیاسی واکنش ملایمی نشان داده است. در سوی دیگر قیمت اونس طلای جهانی از پنج‌شنبه گذشته بر مدار صعودی قرار گرفته و در کنار نوسانات نرخ دلار در بازار داخلی از بهای سکه حمایت می‌کند. قیمت هر اونس طلا در طی یک هفته گذشته صعود ۲۰ دلاری را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد آرامش دلاری، همچنان روند سکه را به قیمت‌های جهانی طلا گره زده است.

20-03