بازار سهام

01

روزهای کم‌رمق در بورس تهران

در جریان معاملات روز یکشنبه نماگر بورس در ادامه روند نزولی خود که از روز چهارشنبه هفته گذشته آغاز شده بود بار دیگر افت کرد و با ثبت کاهش‌77/ 1‌ درصدی (24 هزار واحد) در ارتفاع یک‌میلیون و 240 هزار واحد آرام گرفت. پس از تغییر جهت انتظارات تورمی شاهد کاهش شدید قیمتی در برخی از بازار‌های مالی بوده‌ایم. شاخص هم‌وزن نیز در مدار نزولی قرار داشت و تا پایان معاملات روز گذشته با 73/ 0 درصد افت، 2 هزار و 700 واحد از ارتفاع خود را از دست داد و روی رقم 368 هزار و 874 واحد ایستاد. به‌نظر می‌رسد ریزش بورس بیش از پیش شدت گرفته است. اغلب سهامداران در صف‌های فروش نشسته و سعی در خروج از بازار سهام دارند. باید دید هیجانات حاکم بر بازار چه زمانی فروکش می‌کند و بورس به‌تعادل می‌رسد.

 

بازار سکه

3

چرخش قیمت سکه

قیمت سکه در روز یکشنبه برخلاف روزهای گذشته افزایش یافت و هر قطعه سکه به بهای 12 میلیون و 600‌هزار تومان رسید که افزایش 800 هزار تومانی را نسبت به روز گذشته نشان می‌دهد. یکی از عواملی که منجر به افزایش قیمت سکه شد، رشد نرخ دلار پس از افت‌های متوالی بود. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی 6میلیون و 900 هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی 4 میلیون و 750 هزار تومان و سکه گرمی2 میلیون و 600 هزار تومان تعیین شده است. به گفته برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که این فلز گرانبها زیر ۱۲ میلیون و 8۰۰ هزار تومان قرار دارد نیز انتظارات افزایشی شدید فعال نخواهند شد. سکه از زمانی که در اواخر مهرماه به سقف ۱۶میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی برخورد کرد، عمدتا در مسیر نزولی گام برداشت تا اینکه روز گذشته چرخش قیمت داشت و صعودی شد.

 

بازار طلای جهانی

4

طلا در جدال با کانال جدید

طلا در معاملات جهانی در شرایطی که بازارها روی پیروزی بایدن حساب باز کرده‌اند، از مزایای ارزان‌شدن دلار در فضای مبهم ناشی از طولانی‌شدن شمارش آرا، بهره‌مند شده است. بهای معاملات طلا روز پنج‌شنبه روند صعودی را آغاز کرد و قیمت اونس طلا در فضای مبهم ناشی از طولانی شدن شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کاهش ارزش دلار، بیش از ۵۰ دلار افزایش یافت. سپس بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه در ۱۹۵۱ دلار و ۳۵ سنت بسته شد و برای کل هفته 9/ 3 درصد افزایش نشان داد که بزرگ‌ترین رشد قیمت هفتگی از اواخر ژوئیه به این طرف بود. به‌نظر می‌رسد بسته‌های محرک مالی بیشتر به روند صعودی طلا کمک خواهند کرد و در صورت صعود طلا به نزدیکی دو هزار دلاری، احتمال شکسته‌شدن این مرز دلار وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

5

تداوم روند نزولی تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن همراهی خود را با روند کلی شاخص حفظ کرده است. در روز‌های گذشته با نزولی‌بودن شاخص‌کل،‌ اوراق تسهیلات مسکن نیز روندی نزولی را تجربه کرد. اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 در روز گذشته به 74 هزار و 600 تومان رسیدکه کاهش (40/ 3) درصدی را نشان می‌دهد. این درحالی است برخی از نماد‌های (تملی) که مربوط به خرید و فروش امتیاز مسکن ملی است ممنوع شده و بهای هر فقره از نماد‌ها مجاز این گروه به 86 هزار تومان رسیده است. امتیاز مسکن ملی از طریق آورده متقاضیان و ۱۰۰‌میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود ۱۸‌درصد تشکیل می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود ۴۰ میلیون تومان است و در صورت عدم‌واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آنها می‌شوند.

 

بازار نفت

6

نفت در انتظار سیاست‌های جدید

نفت هفته گذشته تحت‌تاثیر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در موج جدید همه‌گیری که با کاهش مصرف، عدم تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار را تشدید خواهد کرد، پایین ۴۰ دلار در هر بشکه ماند. هنگامی که همه‌گیری ویروس‌کرونا در بهار سال جاری صنعت نفت را احاطه کرد، قیمت‌ها به دلیل اشباع عرضه و ضعیف شدن تقاضا سقوط کردند. سپس با پایان قرنطینه چین در حال بازگشت به وضعیت عادی بود که بار دیگر قرنطینه‌های جدیدی وضع شدند. از طرفی نوسانات نفت به دلیل حساسیت آن به دلار آمریکا همچنان باقی است و دلار آمریکا نیز تا چند روز آینده به دلیل بررسی‌ها شمارش آرا نوسانات زیاد را شاهد خواهد بود. جو بایدن پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکاست و حضور وی می‌تواند تغییرات جدی در سیاست‌های نفتی و گازی آمریکا ایجاد کند.