بازار سهام

15-01 copy

روز کم‌رمق تالار شیشه‌ای

پس از صعودی که نماگر اصلی بورس تهران در ابتدای هفته به کانال 3/ 1 میلیونی داشت، روز دوشنبه برای دومین روز متوالی بر مدار نزولی حرکت کرد. در ساعات ابتدایی معاملاتی ریزش شدت بیشتری داشت اما در ادامه اندکی از کف روزانه خود فاصله گرفت. به این ترتیب در نهایت شاهد افت 2/ 1 درصدی شاخص کل و قرار گرفتن این نماگر در محدوده یک میلیون و 264 هزار واحدی بودیم. تداوم فشار فروش و در عین حال کاهش چشمگیر معامله‌گران سبب شد تا ارزش معاملات با افت 27 درصدی نسبت به روز یکشنبه همراه شود. به نظر می‌رسد این روزها معامله‌گران تنها به تماشای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نشسته‌اند. در این شرایط روز دوشنبه سهامی به ارزش 551 میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد تا سهامداران خرد برای یازدهمین روز متوالی فروشنده باقی بمانند.

 

بازار سکه

15-03 copy

تغییر کانال سکه 

قیمت طلا و سکه روز سه شنبه با پیروی از رشد بهای طلای جهانی، رشد نرخ ارز و البته تاثیر از اخبار مربوط به انتخابات آمریکا افزایش یافت. بر این اساس قیمت سکه تمام طرح جدید یک میلیون و 300 هزار تومان (85/ 9 درصد) افزایش یافت و به 14میلیون و 500 هزار تومان رسید. قیمت اونس طلا در معاملات روز سه شنبه بازار جهانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، اندکی افزایش پیدا کرد و از طرفی دلار نیز از مرز 29 هزار تومان عبور کرد که این دو به‌عنوان محرک‌های اصلی سکه بر قیمت این فلز گرانبها اثر گذار بودند. همچنین هر قطعه نیم سکه ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد که افزایش 750 هزار تومانی را نشان می‌دهد. ربع سکه به۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که گویای افزایش 520 هزار تومانی است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلای جهانی 1900دلاری شد

طلای جهانی نیز که این روزها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار دارد، روز سه‌شنبه با رشد همراه شد. بهای هر اونس طلا در (ساعت 16 به وقت تهران) با 30/ 0 درصد افزایش، به ۱900 دلار و 3۳ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تغییر چندانی نداشت و در ۱۸۹۳ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. این در حالی است که قیمت هر اونس طلا روز دوشنبه با 17 دلار افزایش در یک قدمی مرز 1900 دلار، روی 1895 دلار بسته شده بود. این افزایش قیمت در حالی رخ داد که تحلیلگران انتظار فروش بیشتر طلا را داشتند. از سوی دیگر سرمایه گذاران درباره روند انتخابات آمریکا دچار ابهام هستند و اگر نتیجه انتخابات مورد اعتراض قرار بگیرد، به نفع دلار خواهد بود و در مقابل طلا تضعیف می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تشدید روند نزولی تسه‌ها

در ادامه روند نزولی اوراق تسهیلات مسکن بار دیگر این اوراق روز دوشنبه 12 آبان ماه روز منفی را تجربه کرد. تسه 9710روز یاد شده افت حدود 5 درصدی در قیمت خرید را به ثبت رساند و قیمت خرید این اوراق به 80 هزار و 500 تومان رسید. همچنین تسه 9710 با افت 67/ 4 درصدی در قیمت پایانی 80 هزار و 600 تومان بسته شد. به گفته کارشناسان قیمت دلاری مسکن در مقایسه با سه سال گذشته کاهش داشته،اما ارزش اسمی آن رشد 5/ 5 برابری داشته است؛ در حالی که نرخ ارز در همین بازه زمانی 5/ 7 تا ۸ برابر شده است. یعنی اگر ارز در همین قیمت بماند ارزش واقعی مسکن هنوز با آن تراز نشده است. طبیعی است هر اتفاقی در بازار ارز بیفتد اثرات خود را در بازارهای دیگر خواهد داشت.

 

بازار نفت

15-07 copy

کاهش شدت ریزش نفت 

نفت آمریکا عمده رشد قیمتی که تحت تاثیر نشانه‌های به تاخیر افتادن افزایش برنامه ریزی شده تولید اوپک پلاس به دست آورده بود را در معاملات روز گذشته حفظ کرد و نگرانی‌های عرضه و تقاضا روند کاهش قیمت‌ها را محدود کرد. هر بشکه نفت با بیش از 2 دلار (3/ 3 درصد) افزایش به 37دلار و 70 سنت رسید. این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت روز دوشنبه در حالی که نگرانی‌های ناشی از سر گرفتن قرنطینه کشورهای اروپایی موجب تشدید احتمال کاهش تقاضا برای انرژی شده بود و سرمایه‌گذاران در یک ابهام سیاسی دیگر در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند، شاهد افت بیش از 3 درصدی بود و به 34 دلار کاهش یافته بود که پایین‌ترین بهای نفت را در 5 ماه گذشته نشان می‌داد.