بازار سهام

15-01 copy

چراغ سبز آخر هفته بورس

در جریان معاملات روز گذشته، اقبال به سهام بزرگ‌تر باعث رشد اندک شاخص کل شد و شاهد شروع سبز شاخص کل بورس تهران و بازگشت بازار از کف بودیم. شاخص بورس در چند بار رفت و برگشت توانست کف 5/ 1 میلیون واحدی را حفظ کند. موضوعی که نشان از تقابل سنگین نیروهای مثبت و منفی بر سهام دارد. از سویی ترس تازه‌واردها از ادامه رکود انگیزه فروش را بالا نگه داشته و در سمت دیگر جذابیت‌های قیمتی، خریداران را در کمین قیمت‌های پایین گذاشته است. در نهایت شاخص کل با افزایش بیش از 10 هزار واحد به رقم یک میلیون و 503 هزار واحدرسید. از طرفی حقیقی‌هایی که از بازار سهام ناامید شده‌ بودند به‌شدت در سمت فروش فعال شدند و از طرفی دیگر برخی حقیقی‌ها و عمده حقوقی‌هایی که اعتقاد به ارزنده بودن سهام در سطوح فعلی دارند در سمت خرید فعال شده‌اند.

 

بازار سکه

15-03 copy

پرش سکه درکانال14 میلیونی

قیمت سکه طرح جدید در آغازمعاملات روز گذشته بازار تهران در کانال 14 میلیون تومان باز شد. قیمت باز شده در مقایسه با نرخ بسته شده در بازار روز سه‌شنبه بیش از 300 هزار تومان رشد داشته است. سکه بلافاصله خود را از کانال 13میلیون به کانال 14 کشاند تا در قله جدید قیمتی قرار بگیرد. به گفته کارشناسان، در روزهای اخیر با وجود نوسانات نزولی طلای جهانی، قیمت طلا و سکه در بازار داخلی با نوسان صعودی همراه بوده و علت اصلی هم افزایش قیمت ارز است. از طرفی عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و تقاضای غیرمعقول موجب تشدید نوسانات قیمتی در بازار شده است، براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران قیمت نیم سکه نیز در بازار آزاد 7 میلیون و 750 هزار تومان و قیمت ربع سکه نیز 4 میلیون و 850 هزار تومان در بازار معامله تعیین شده است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

تاثیر مناظره انتخاباتی بر قیمت طلا

مناظره ترامپ و بایدن دیروز در ساعات اولیه شروع به کار بازارها قیمت طلا را کاهش داد، اولین مناظره انتخاباتی بایدن و ترامپ که روزگذشته در اوهایو برگزار شد، با طرح انتقادات بایدن در مورد عملکرد ترامپ در زمینه کووید-19، اقتصاد و مالیات‌ها به جنجال کشیده شد و قیمت طلا در بازار جهانی را تا حدودکمی تحت‌تاثیر قرار داد. انتشار آمارهای مثبت از میزان تولید و فعالیت‌های خدماتی در چین که بر خلاف انتظار تحلیلگران موجب تقویت روند ترمیم اقتصادی این کشور شده است، عامل دیگری است که موجب کاهش قیمت طلا شده است، قیمت طلا در نیمه دیروز به بالاترین رقم یک هفته اخیر یعنی 1900 دلار و 12 سنت رسید اما در ادامه معاملات روز اندکی کاهش را تجربه کرد و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1897 دلار و 46 سنت رسید.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

ادامه اصلاحات در اوراق

روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن سومین روز متوالی از افت قیمتی خود را پس از افزایش شدید روز یکشنبه، تجربه کرد. در جریان معاملات روز چهارشنبه هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن به قیمت 78 هزار و 955 تومان معامله شد که کاهش (16/ 3) درصدی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد. عمده‌ترین دلیلی که می‌توان از آن به‌عنوان عامل نوسانات قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روزهای اخیر یاد کرد انجام معاملات اوراق وعرضه آن از سوی افرادی است که فقط در قیمت‌های بالا حاضر به عرضه اوراق بازار شده‌اند و در مقابل افرادی هم در سمت تقاضا حاضر به خرید اوراق با قیمت بالاتر شده‌اند. اعمال محدودیت‌ها می‌تواند رشد افسار گسیخته قیمت اوراق را کنترل کند و از ورود اوراق به بازار سفته‌بازی جلو‌گیری کند. 

 

بازار نفت

15-07 copy

محدده 40 دلاری حساس برای نفت 

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر دورنمای تیره تقاضا، به روند نزولی در پایین محدوده ۴۰ دلار ادامه داد و در آستانه ثبت نخستین کاهش ماهانه از آوریل قرار گرفت. بهای وست‌تگزاس اینترمدییت برای تحویل در نوامبر در بازار نیویورک 9/ 0 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و 17 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص روز سه‌شنبه 2/ 3 درصد سقوط کرده بود و از ابتدای سپتامبر تاکنون حدود ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. بازار نفت در پی اخبار افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا و وخیم شدن وضعیت بر تقاضای نفت در زمستان متمرکز شده است. از طرفی ازسرگیری تولید نفت در لیبی هم باعث شده دورنمای عوامل بنیادین تضعیف شود. همچنین بهای نفت برنت برای تحویل در نوامبر 1/ 1 درصد سقوط کرد و به ۴۰‌دلار و ۵۹ سنت در هر بشکه رسید.