بازار سهام
امید بورسی‌ها به هجوم بی‌سابقه به تالار سهام

رشد بی‌وقفه شاخص‌های سهام در هفته گذشته محدودتر شد. نماگر اصلی بورس تهران با افزایش 2/ 3 درصدی ضعیف‌ترین عملکرد خود را طی 8 هفته اخیر به ثبت رساند. در عین حال، بازدهی 6/ 4 درصدی شاخص هم‌وزن نشان داد که برتری تقاضا به سهام شرکت‌های کوچک و متوسط تعلق داشته است. البته توقف معاملات تعداد زیادی از سهم‌های بزرگ در اوج برگزاری مجامع سالانه هم در این روند بی‌تاثیر نبود. گرچه عرضه‌ها خاصه در دو روز پایانی شدت و وسعت بیشتری به خود گرفت اما تداوم در جریان ورود منابع خرد به بازار با ثبت خالص 9 هزار میلیارد تومانی خرید توسط سرمایه‌گذاران حقیقی در خوش‌بینی فعالان سهام به ادامه روند اثر مثبت داشت. ضمنا ارتقای رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه سهام شرکت «آبادا» به بالای 2/ 5 میلیون نفر هم حکایت از ورود افراد تازه‌وارد به بازار و تقویت تقاضا از این محل داشت.

 

 

 

بازار سکه
همگرایی سکه بورسی و سکه بازار

بازار سکه طی دادوستدهای هفته گذشته در اثر ریزش دلار از اوج تاریخی، وادار به عقب‌نشینی شد. بهای هر سکه طرح جدید که در معاملات شنبه قبل به رکورد ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی دست یافته بود، روز پنج‌شنبه در سطح ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد و افت هفتگی ۶۵۰ هزار تومانی را به ثبت رساند. عقبگرد ۶ درصدی بهای سکه از اوج تاریخی پس از ۷ هفته صعودی متوالی قیمت در این بازار رقم خورد. سکه با وجود افت هفتگی، در اثر حمایت طلای جهانی تا حدی از فشار سنگین دلار مصون ماند و روز پنج‌شنبه هم برخلاف دلار افزایشی عمل کرد. به این ترتیب، پس از دو هفته متوالی، قیمت گواهی سپرده سکه در بورس کالا به قیمت‌های بالاتری از سکه‌های فیزیکی دست یافت و الگوی جدیدی در بازار طلا شکل گرفت.

 

 

 

بازار طلای جهانی
اونس در آستانه ورود به کانال جدید

بهای هر اونس طلای جهانی ساعت ۱۶ جمعه با رشد ۵ دلاری به سطح ۱۸۹۲ دلار رسید. به رغم خوش‌بینی به اثرات ساخت واکسن کرونا، ارائه بسته محرک مالی از سوی اتحادیه اروپا و رایزنی در آمریکا برای ارائه بسته مالی جدید یک تریلیون دلاری فرصت کافی برای صعود طلای جهانی به بالاترین رقم از سپتامبر ۲۰۱۱ را مهیا کرد. از طرفی، شکست مسیر نزولی درخواست بیمه بیکاری در آمریکا طی چهار ماه اخیر همراه با داده‌های بهتر از انتظار خرده‌فروشی و PMI در انگلستان و آلمان، شاخص دلار را تا کف دو ساله پایین کشید. مجموعه این تحولات به همراه اقدام متقابل آمریکا و چین در تعطیلی سرکنسولگری دو طرفه دو کشور، نرخ بهره اوراق خزانه آمریکا را به کمترین سطح تاریخ رساند، شاخص دلار را تا کف دو ساله پایین کشید و طلا را تقویت کرد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن
پنجمین هفته صعود متوالی اوراق مسکن

اوراق مسکن هفته گذشته ضمن رشد دسته‎جمعی به بالاترین سطح قیمتی از مهر ۹۷ رسیدند. قیمت هر ورقه امتیاز مسکن دی ۹۷ در این هفته پس از تجربه سطوح قیمتی بالای ۸۸ هزار تومان، در آخرین روز معاملات با تعدیل همراه شدند و به صعود ۹ درصدی بسنده کردند. پنجمین هفته متوالی است که قیمت اوراق مسکن در حال ثبت ارقام بالاتر است. به نظر می‌رسد تورم انتظاری حاکم بر بازار سهام به بازار اوراق مسکن هم سرایت کرده است. از طرفی، رویکرد سرمایه‌گذارانه به بازار ملک هم در افزایش تقاضا برای تسهیلات نقش پررنگی ایفا کرده است. گرچه دولت با سیاست‌های مالیاتی خود در پی تقویت عرضه و کنترل قیمت‌ها در این بخش است اما به نظر می‌آید اوراق وام همچنان در ارزش‌گذاری از الگوهای کلان حاکم بر بازارهای دارایی پیروی می‌کند.

 

 

 

بازار نف
ضعف دلار به سود نفت

نفت خام آمریکا ساعت ۱۶ روز جمعه به ۳/ ۴۱ دلار رسید. این شاخص نفتی روز گذشته تا سطح ۷/ ۴۰ دلار هم پایین رفته بود. پیشرفت در تولید واکسن کرونا و توافق اروپا بر سر بسته پولی ۷۵۰ میلیارد یورویی دو عامل عمده در حمایت از بهای نفت بود اما افزایش ۹/ ۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر نفت آمریکا و عملکرد ضعیف این کشور در حوزه اشتغال و مسکن، نفت را تحت فشار گذاشت. همچنین دولت چین روز جمعه در پاسخ به اقدام آمریکا در بستن کنسولگرى این کشور در هیوستون، اعلام کرد آمریکا هم باید کنسولگرى خود را در شهر چینگدو سریعا تعطیل کند. از طرفی، در آلمان و انگلستان داده‌های مثبتی منتشر شد تا در مجموع، شاهد افت شاخص دلار به کمترین میزان طی حدود دو سال گذشته و در نتیجه، رشد بهای نفت از کف روزانه باشیم.