بازار سهام

20-01

جشن رکوردها در تالار سهام

بازار سهام کشور طی هفته گذشته به مسیر صعودی خود ادامه داد و رکوردهای جدیدی را به یادگار گذاشت. شاخص کل بورس در این هفته جهش 48 کانالی را ثبت کرد و به ارتفاع بی‌سابقه 645 هزار واحدی راه یافت. صعود 2/ 8 درصدی نماگر اصلی سهام همزمان با بزرگ‌ترین عرضه‌اولیه تاریخ بازار سرمایه رقم خورد، ضمن اینکه رکورد مشارکت در عرضه‌اولیه‌ها هم به 06/ 2 میلیون نفر ارتقا یافت. در این هفته 2600 میلیارد تومان پول از جانب سرمایه‌گذاران خرد به بورس تهران تزریق شد. علاوه‌بر گزارش‌های سجام مبنی بر هجوم بی‌سابقه مردم برای دریافت کد بورسی، حجم قابل‌توجهی از پول‌ها طی معاملات چهارشنبه در پشت صف‌های خرید ماند. با  وجود هشدار برخی کارشناسان در خصوص رشد افسارگسیخته سهام، میزان استقبال مردم و در نتیجه، سرعت ورود پول نشان می‌دهد که خریداران در بورس تهران قصد عقب‌نشینی ندارند.

 

بازار طلای جهانی

20-04

سیگنال‌های مثبت، اونس را کاهشی کردند

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 جمعه به قیمت 1684 دلار معامله شد و افت 8/ 1 درصدی را ثبت کرد. با وجود کاهش بی‌سابقه تولید و اشتغال در اقتصادهای بزرگ، دو عامل مهم در عقبگرد طلا از مرز 1700 دلار نقش مهمی داشتند. طلا در دو روز پایانی هفته می‌توانست از محل ثبت سنگین‌ترین سقوط GDP چین (8/ 6 درصد) و همچنین افزایش شمار بیکاران آمریکا به 22 میلیون نفر، در مسیر صعودی حرکت کند. اما خبری مبنی بر کشف داروی موثر برای کرونا توسط شرکت گیلیاد(Gilead) موجی از امید را در بازار جهانی به‌وجود آورد. از طرفی، طرح سه مرحله‌ای ترامپ برای پایان دادن به قرنطینه و از سر گیری فعالیت‌های اقتصادی در این کشور بر خوش‌بینی‌ها در بازار جهانی افزود. در نتیجه، شاخص‌های سهام در روز جمعه رشد کردند، شاخص دلار به بالای 100 واحد رفت و طلا محکوم به عقب‌نشینی شد.

 

بازار اوراق مسکن

20-05

سومین هفته افت «تسه»ها

اوراق وام مسکن در این هفته هم برخلاف سهام به روند نزولی خود ادامه دادند. امتیازهای مسکن دی 97 (تسه9710) کار خود را در معاملات هفته قبل از قیمت 48 هزار و 800 تومان شروع کردند و روز چهارشنبه تا سطح 46 هزار تومان پایین آمدند. عقبگرد 7/ 5 درصدی قیمت این اوراق سنگین‌ترین افت هفتگی از 21 اسفند به این طرف به‌حساب می‌آید. همچنان کاهش جدی سطح معاملات در بازار فیزیکی مسکن و از طرف دیگر، افزایش اختلاف قیمت مسکن با سقف خرید اوراق وام، مهم‌ترین عامل فشار بر «تسه»ها ارزیابی می‌شود. در این میان، باید کوچ موقت پول‌های خرد به سمت سهام را عامل دیگری در جهت افت «تسه»ها دانست. ضمن اینکه، کاهش سرعت گردش اطلاعات هم موضوع دیگری است که فعالان بازار امتیاز مسکن را سردرگم ساخته است. افزایش سطح تقاضای تکنیکی می‌تواند به‌طور موقت از افت «تسه»ها محافظت کند.

 

بازار نفت

20-06

تمام شاخص‌ها علیه نفت

شاخص نفتی WTI ساعت 16 جمعه به 3/ 18 دلار سقوط کرد. پس از اعلام افزایش موجودی‌های آمریکا برای دوازدهمین هفته متوالی (2/ 19 میلیون بشکه)، اوپک پنج‌شنبه در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت در سال 2020 به دلیل «شوک تاریخی» ناشی از ویروس کرونا 9/ 6 میلیون بشکه (معادل 9/ 6 درصد) کاهش خواهد یافت. این سازمان در گزارش قبلی خود پیش‌بینی کرده بود که امسال تقاضای جهانی برای نفت حدود 60 هزار بشکه افزایش یابد. پیش‌بینی جدید اوپک بر نگرانی‌های نفت افزود و قیمت نفت  را که روز پنج‌شنبه موقتا به بالای 20 دلار رفته بود مجددا کاهشی کرد. سقوط غیرمنتظره رشد GDP چین (8/ 6 درصد) در کنار افزایش شمار بیکاران آمریکا به 22 میلیون نفر در یک ماه اخیر هم بر شدت نگرانی‌ها افزود. اعلام همکاری عربستان و روسیه برای حمایت از نفت هم کاری از پیش نبرد.