بازار سهام

اولین اصلاح بورس پس از ۹ روز

شاخص کل بورس تهران دوشنبه پس از ۹ روز کاری عقب‌نشینی کرد و ۷/ ۰ درصد پایین‌تر از قله تاریخی خود قرار گرفت. بسیاری از اهالی بازار فشار فروش حاکم بر دادوستدهای دیروز را به انگیزه بالای سهامداران برای شناسایی سودهای کسب شده در هفته‌های اخیر نسبت دادند. موضوعی که در خروج ۹۰ میلیارد تومانی سرمایه‌های خرد از جریان معاملات تبلور یافت. البته برخی دیگر اختلال در سامانه مرکزی معاملات و سیستم‌های برخط کارگزاری‌ها را علت عمده هیجان سهامداران در فرو‌ش عنوان کردند. اما در نگاهی واقع‌بینانه چنین موجی از عرضه سهام پس از ثبت رشد ۱۹۰ درصدی شاخص کل از ابتدای سال امری طبیعی است. ویژگی جالب توجه معاملات دیروز فروکش کردن هیجان فروشندگان در صف‌های طویل و جدایی قیمت‌ها از کف روزانه به دامنه مثبت قیمت بود که نوید موقتی بودن اصلاح عمومی قیمت‌ها را می‌دهد.

 

 

 

بازار سکه

رکورد جدید سکه فیزیکی

بازار سکه در معاملات روز دوشنبه رکورد تازه‌ای را ثبت کرد. ساعت 16 دیروز قیمت هر سکه طرح جدید 80 هزار تومان افزایش یافت و به سطح بی‌سابقه 8 میلیون و 780 هزار تومان رسید. عبور مجدد دلار از سطح حساس 20 هزار تومانی در روز گذشته در کنار پیشروی اونس طلای جهانی، زمینه‌ساز تحرکات مثبت در معاملات سکه شد. ضمن اینکه رکوردشکنی اوراق سکه یک‌روزه در بورس کالا هم در سیگنال‌دهی به سکه فیزیکی موثر بود. قیمت سکه‌های تحویل یک‌روزه در بورس کالا روز یکشنبه برای اولین بار تا سطح 8 میلیون و 900 هزار تومان پیش رفته بودند. اما دیروز ناظر بورس کالا، معاملات این اوراق را به دلیل آنچه «قیمت‌های متعارف» خوانده، متوقف کرد تا به این ترتیب، یک‌بار دیگر شاهد پاک کردن صورت مساله برای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی باشیم.

 

 

 

بازار طلای جهانی

صعود محتاطانه طلا

قیمت طلای جهانی اولین روز کاری هفته را با رشد قیمت سپری کرد. هر اونس طلای فیزیکی ساعت 16 دیروز به قیمت هزار و 774 دلار معامله شد و 2 دلار بالاتر قرار گرفت. موج جدید ابتلا به ویروس کرونا طی یک هفته اخیر موجب نگرانی سرمایه‌گذاران درخصوص ایجاد محدودیت در آمریکا و دیگر نقاط جهان و در نتیجه تقویت قیمت طلا شد. طرح بازگشایی کسب‌وکارها در ایالت‌های بزرگ و پرجمعیت آمریکا متوقف و در کشورهایی چون هند، برزیل و مکزیک آمار بسیار بالای ابتلا به کرونا گزارش شده است. برخی تحلیلگران ادامه این روند را به معنای فشار بر بانک‌های مرکزی(به خصوص در آمریکا) برای تزریق پول بیشتر به اقتصاد و کاهش نرخ بهره به محدوده منفی می‌دانند. به همین دلیل طلا در این هفته صورت‌جلسه فدرال رزرو و آمارهای مهم اقتصادی(اشتغال و تولید) را زیر ذره‌بین دارد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

تبعیت اوراق مسکن از سهام

امتیاز تسهیلات مسکن دی 97 در معاملات دوشنبه پس از 6 روز کاهشی عمل کرد. قیمت این اوراق در موج صعودی اخیر طی 6 روز متوالی به رشد 29 درصدی دست یافت و از سطح 55 هزار تومانی تا سطح 70 هزار تومانی ارتقا پیدا کرد. اما روز گذشته همسو با اصلاح همه‌جانبه قیمت سهام در اوراق مسکن هم شاهد تعدیل تقاضا و عقبگرد قیمت‌ها بودیم. به‌طوری که میانگین قیمت اوراق تسهیلات با افت 04/ 0 درصدی در همان کانال 70 هزار تومانی اندکی عقب نشست. البته برخلاف روزهای قبل شاهد روند یکپارچه‌ای در اوراق تسهیلات نبودیم. در واقع، نیمی از امتیازهای وام مسکن دیروز با افت قیمت و نیم دیگری با تقویت قیمت به کار خود پایان دادند. آخرین گزارش‌های رسمی از تحولات مسکن تهران، نشان‌دهنده پیشروی تقاضای فیزیکی برای مسکن و حمایت از قیمت اوراق وام است.

 

 

 

بازار نفت

رفت و برگشت شاخص‌های نفتی

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا دیروز پس از افت به سطح 5/ 37 دلاری ساعت 16 به سطح 7/ 38 دلار برگشت. انتشار گزارش پنج شرکت بزرگ واردکننده نفت چین با هدف بهبود قدرت چانه‌زنی با تولیدکنندگان در کنار وضعیت نگران‌کننده نرخ ابتلا به ویروس کرونا در ایالات متحده، برزیل و هند شاخص‌های نفتی را در ابتدای معاملات دیروز تحت فشار گذاشت. ضمنا قیمت‌های 40 دلاری نفت نگرانی‌هایی در مورد ورود مجدد بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل به بازار و متعاقبا افزایش عرضه به وجود آورده است. از طرفی، تردید درخصوص پایبندی عراق و نیجریه به توافق کاهش تولید همراه با افزایش میزان ذخایر نفت تجاری در کنار حاشیه سود ضعیف پالایشگاه‌ها، سیگنال‌های منفی به بازار فرستادند. با این حال، روند کاهشی ابتلا به کرونا از جمعه به این سو منجر به بازیابی تعادل در عصر دیروز شد.