بازار سهام

ناتوانی بورس در بازگشت به مدار صعودی

بازار سهام در دومین روز اصلاحی خود طی معاملات چهارشنبه با عقبگرد ۴/ ۰ درصدی شاخص اصلی مواجه شد. فشار فروشی که از روز سه‌شنبه بورس تهران را در برگرفت، برای دومین‌بار متوالی در دادوستدهای دیروز ادامه یافت. البته وجود تقاضای موثر سبب شد تا صف‌های فروش در بسیاری از نمادها برچیده و بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان سهم بین فعالان بورسی دست به دست شود. از ویژگی‌های جالب‌توجه معاملات دیروز، حضور پررنگ فعالان حقیقی در سمت خرید و تغییر ۶۲۰ میلیارد تومانی مالکیت کل سهام به نفع این گروه از معامله‌گران بود. خریداران خرد بخش عمده خریدهای خود را در سهام گروه‌های پالایشی، بانکی و خودرویی انجام دادند. در مجموع، روند روز گذشته نشان داد که ریزش‌های جدی بازار سهام را تهدید نمی‌کند و همچنان پول‌های پارک شده تمایل زیادی برای ورود مجدد به جریان معاملات دارند.

11-01

 

 

 

بازار سکه

سکه از اوج تاریخی برگشت

بازار سکه هم روز چهارشنبه پس از 9 رشد پی‌درپی از اوج تاریخی خود بازگشت. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز ضمن افت 100 هزار تومانی به سطح 7 میلیون و 40 هزار تومان رسید؛ در حالی که بهای این فلز گرانبها در یک شیب فزاینده تا روز سه‌شنبه رکوردی تاریخی را به ثبت رسانده بود. اصلاح قیمت در بازار سهام و حرکت پول‌ها به سمت بازارهای رقیب امکان رشد پرشتاب سکه را فراهم کرد. در این میان، سیگنال‌های نگران‌کننده از موج دوم کرونا در دنیا، آمارهای ضعیف اقتصاد آمریکا و مواضع انبساطی بانک‌های مرکزی هم از محل طلای جهانی سکه را تقویت کرد. البته بخش اصلی رشد سکه در این رالی ناشی از شکل‌گیری موج جدید تورم انتظاری در بازارهای داخلی بود که از محدودیت‌های حاکم بر بازار ارز هم تغذیه کرد و شتاب بیشتری در رشد داشت.

11-02

 

 

بازار طلای جهانی

اونس در انتظار مواضع «فِد»

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز چهارشنبه با قیمت 1707 دلار معامله شد. دیروز آمار نگران‌کننده از افزایش شمار مبتلایان در موج دوم کرونا در سایه کنفرانس رئیس بانک مرکزی آمریکا در عصر چهارشنبه (ساعت 17:30) و آمار PPI قرار گرفت. در دو روز اخیر سیگنال‌هایی از مقاومت اعضای ایالتی فدرال‌رزرو در برابر کاهش نرخ بهره به زیر صفر به بازارها ارسال شده است. اما آمار ضعیف CPI آمریکا، فشار توییتی ترامپ و همچنین هشدار عضو کارگروه مبارزه با کرونا در کاخ سفید در مورد برداشته شدن زودهنگام محدودیت‌های قرنطینه سبب فشار بر دارایی‌های ریسکی و حمایت از طلا شد. وعده تزریق نقدینگی از سوی هند و چین و عزم سیاست‌گذار پولی انگلستان برای کاهش نرخ بهره به زیر صفر در مواجهه با بدترین عملکرد سه‌ماهه انگلستان از سال 2008 (کاهش 8/ 5 درصدی GDP) تقاضای احتیاطی برای طلا را تقویت کرد.

11-03

 

 

بازار اوراق مسکن

پالس مثبت سهام به «تسه»ها؟

قیمت امتیازهای وام دی 97 دیروز بیش از 2 هزار تومان (6/ 3 درصد) افزایش یافت و پس از دو ماه به کانال 57 هزار تومانی رسید. در مجموع میانگین قیمت در این بازار طی روز چهارشنبه جهشی 4 درصدی را به نمایش گذاشت و در آستانه ورود به محدوده 58 هزار تومانی قرار گرفت. اوراق وام بانک مسکن، پیش از این، در اسفند سال قبل در پی افزایش سقف خرید «تسه»ها از سوی بانک مرکزی تا کانال 58 هزار تومان هم پیش رفته بود. اما شیوع کرونا و رکود شدید معاملات فیزیکی مسکن در دو ماه گذشته به بازار «تسه»ها هم سرایت کرد و قیمت‌ها را در این بازار به سطوح 43 و 44 هزار تومان هم عقب راند. در این هفته با تقویت گمانه‌زنی در مورد حرکت پول‌های بورسی به بازارهای رقیبی چون مسکن شاهد اوج‌گیری دوباره تقاضا در «تسه»ها بودیم.

11-04

 

 

بازار نفت

صعود محتاطانه طلای سیاه

قیمت نفت که روز سه‌شنبه عمدتا با خبر کاهش مضاعف تولید از سوی عربستان و متحدان اوپکی‌اش قوت گرفته بود، دیروز عمدتا تحت‌فشار دو عامل جدید قرار گرفت. با وجود این، هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 چهارشنبه به قیمت 26 دلار معامله شد و اندکی رشد کرد. کاهش بیشتر از تعهد عربستان، امارات و کویت برای ماه ژوئن حمایت موثری از نفت کرد. اما انتشار آماری از افزایش نرخ شیوع مبتلایان به ویروس کرونا در چین و کره‌جنوبی و هشدار مقامات آمریکایی در این زمینه بار دیگر افق تقاضای نفت را تیره کرد. موسسه نفت آمریکا هم با اعلام رشد 6/ 7 میلیون بشکه‌ای موجودی‌ها(در مقایسه با پیش‌بینی افزایش 5 میلیون بشکه‌ای) سیگنال منفی دیگری به بازار فرستاد و نفت را تا انتشار آمار رسمی موجودی‌ها در عصر چهارشنبه دست به عصا نگه داشت.

11-05