بازار سهام

حضور گرمابخش تازه‌واردهای بورسی

دماسنج اصلی بازار سهام روز شنبه هم به لطف برتری همه‌جانبه تقاضا توانست روند صعودی خود را تداوم بخشد و به رکورد ۳۲۰هزار واحدی دست یابد. تداوم ورود پول‌های جدید به بازار با تصور ارزشمندی سهام از محل تورم دارایی‌های غیرعملیاتی را باید مهم‌ترین دلیل جهش مستمر شاخص سهام دانست که ترکیب آن با انتشار کارنامه‌های قابل قبول شهریور در جذب تقاضا موثر عمل کردند. علاوه بر رشد قیمت ۸۵ درصد از تعداد کل نمادهای بورسی، ۴۵ درصد از تعداد نمادها نیز معاملات دیروز را با صف خرید ۳۴۵ میلیارد تومانی تمام کردند. بانکی‌ها، دارویی‌ها و خودرویی‌ها بیشترین تقاضا را جذب کردند.

20-01

 

بازار ارز

چسبندگی قیمت در خیابان فردوسی

بازار ارز معاملات آرامی را طی روز شنبه پشت سر گذاشت. در این روز نرخ هر دلار آمریکا در ادامه روند کم‌نوسان خود به رشد ۱۰ تومانی بسنده کرد و ساعت ۱۶ به سطح ۱۱ هزار و ۴۳۰ تومان رسید. شاخص ارزی کشور در یک هفته اخیر حول میانگین ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان نوسان داشته و با وجود حساسیت به اخبار سیاسی و جهت‌گیری با عوامل غیراقتصادی، انحراف معیار ۸ تومانی را به ثبت رسانده است. چسبندگی قیمت‌های ارز را می‌توان نتیجه انبساط بازار، همگرایی فزاینده نرخ‌های آزاد و سامانه نیما و کاهش دست‌اندازی‌های سیاست‌گذار برای سرکوب نادرست تورم دانست. در این فضای نزولی همچنان بازیگران بازار به حمایت تقاضای تجاری در فصل پیش رو خوش‌بین هستند.

20-02

 

بازار سکه

ساز مخالف سکه با دلار

سکه که از روز پنج‌شنبه راه خود را از دلار جدا کرده بود در معاملات دیروز هم به همان سیاق عمل کرد و با وجود افزایش نرخ دلار، عقبگردی 7/ 0 درصدی را به ثبت رساند. هر سکه طرح جدید دیروز ضمن افت 29 هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 5 هزار تومانی معامله شد و به کمترین رقم در 11 روز کاری اخیر رسید. کاهش قیمت جهانی طلا در جهت‌یابی سکه موثر ارزیابی می‌َشود. واگرایی سیاستی در بانک اروپا و سقوط یورو به کمترین مقدار طی سه سال اخیر در کنار افت ارزش پوند و همچنین آمار قوی اقتصاد آمریکا در هفته قبل شاخص دلار را ارتقا بخشید و اونس را وادار به عقب‌نشینی از سطح ۱۵۰۰ دلار کرد.

20-03