بازار سهام

بازگشت فعالان حقیقی به تالار سهام

صعود بی‌وقفه بورس تهران در روز شنبه برای هشتمین جلسه متوالی ادامه یافت. نماگر اصلی سهام در این روز ۳/ ۳ درصد ارتفاع گرفت و به این ترتیب، میزان بازدهی خود از ابتدای سال را به عدد خیره‌کننده ۱۸۶ درصد رساند. سرمایه‌گذاران حقیقی پس از ثبت خروج پول در روز چهارشنبه مجددا بخش اصلی خریدهای دیروز را به نام خود ثبت کردند. در نتیجه، ارزش سبد سهامداران حقیقی ۷۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت تا کل جریان پول ورودی به بورس و فرابورس از ابتدای سال به ۵۲ هزار میلیارد تومان برسد. سهام پالایشی‌ها و فلزات مقاصد اصلی خرید سرمایه‌گذاران خرد بودند. البته همچنان شاهد سرعت بالاتر رشد قیمت در سهام شرکت‌های بزرگ‌تر هستیم. حتی تاخیر در گشایش معاملات به علت اختلال در سامانه مرکزی هم تاثیری در روند بازار نداشت و دادوستدها با صف‌های طویل خرید پایان یافت.

 

 

 

بازار سکه

گرای ارزی به بازار سکه

بازار طلای داخلی هم در معاملات روز شنبه به راه دلار رفت. هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز در بازار تهران به قیمت 8 میلیون و 500 هزار تومان به فروش رفت و افزایشی معادل 150 هزار تومان را ثبت کرد. سکه نیز مانند دلار در چهارشنبه و پنج‌شنبه اخیر افت سنگین 370 هزار تومانی را تجربه کرده بود. با این حال، روز گذشته همسو با تغییر مسیر دلار به رشد 8/ 1 درصدی دست یافت تا نرخ بازدهی خود از ابتدای سال را به رقم 41 درصد برساند. تمایلات صعودی طلای جهانی و هدف‌گذاری 1800 دلاری برای اونس را باید عامل اصلی اختلاف رشد قیمت بین سکه و دلار از ابتدای سال دانست. چرخش مثبت دیروز در بازار طلا نشان داد که سکه قصد تثبیت خود در کانال تاریخی 8 میلیون را دارد.

 

 

 

بازار طلای جهانی

سومین هفته صعودی اونس

قیمت هر اونس طلای فیزیکی در هفته گذشته رشد 6/ 1 درصدی را تجربه کرد و ضمن ثبت سومین هفته صعود متوالی، در سطح 1772 دلار به کار خود پایان داد. موج دوم کرونا در جهان و جهش بی‌سابقه نرخ روزانه ابتلا در آمریکا موجب بالا رفتن تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های امنی نظیر طلا و اوراق خزانه شد. قیمت طلا در معاملات چهارشنبه این هفته تا سطح 1780 دلار هم پیش رفت و بالاترین رقم را از اکتبر سال 2012 به ثبت رساند. همزمان نرخ بازدهی اوراق خزانه 10 ساله دولت آمریکا به دلیل افزایش تقاضا برای این دارایی‌های امن به پایین‌ترین رقم از اوایل ماه ژوئن رسید. با این حال، انتشار داده‌های امیدوارکننده از ترمیم تولید در اروپا و آمریکا از شدت نگرانی‌ها کاست و ضمن فشار بر ارزش دلار، طلا را از سقف 8 ساله پایین آورد.

 

 

 

بازار اوراق مسکن

صعود مجدد اوراق به اوج دو هفته

بهای هر ورقه امتیاز وام مسکن دی 97 روز گذشته 5 درصد افزایش یافت و مجددا سطح 68 هزار تومان را تصاحب کرد. میانگین کل قیمت‌ها هم با رشد 5/ 4 درصدی در میانه کانال 67 هزار تومانی قرار گرفت. اوراق تسهیلات دو هفته قبل این سطح را واگذار و تا کانال 55 هزار تومانی تنزل کرده بودند. اما در روزهای اخیر نه تنها تقاضای تکنیکی وارد بازار شده بلکه بر اساس داده‌های بنیادی شاهد رونق نسبی معاملات فیزیکی مسکن بوده‌ایم. بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی دفتر اقتصاد مسکن، حجم معاملات در سه‌ماه نخست امسال با ۹ درصد رشد به 22 هزار فقره و متوسط قیمت با 5/ 37درصد افزایش به 2/ 17 میلیون تومان رسیده است. عملیاتی کردن قانون اخذ مالیات از صاحبان خانه‌های خالی در سه ماه دوم سال 99 عامل فشار بر «تسه»هاست.

 

 

 

بازار نفت

دومین افت هفتگی نفت در ژوئن

هر بشکه نفت خام آمریکا هفته قبل با کاهش 2/ 3 درصدی به قیمت 2/ 38 دلار برگشت و دومین افت هفتگی خود در ژوئن را ثبت کرد. نفت خام آمریکا هفته قبل تا سطح 41 دلار، یعنی بالاترین سطح قیمتی پس از سقوط هم بالا رفت. خوش‌بینی به ترمیم تقاضا و کاهش عرضه با داده‌های مثبت از شاخص مدیران خرید در آمریکا و اروپا و کاهش صادرات نفت روسیه به کمترین سطح 10 ساله در پایان هفته جاری خود را به نگرانی از افزایش بی‌سابقه موارد ابتلا در آمریکا و مازاد عرضه داد. افزایش ذخایر نفت تجاری آمریکا برای سومین هفته متوالی بر قیمت‌ها فشار آورد. رشد قابل توجه موارد ابتلا به کرونا در ایالت‌هایی نظیر تگزاس و سپس توقف برنامه بازگشایی کسب‌وکارها در قطب صنعت نفت آمریکا هم سبب فشار بر قیمت در روز جمعه شد.