بازار سهام

شروع کاهشی هفته در بازار سهام

شنبه در اولین جلسه معاملاتی هفته شاخص کل بورس تهران با افت ۲۳۵۷ واحدی به سطح ۳۰۳ هزار واحد رسید. گروه فرآورده‌های نفتی از مهم‌ترین گروه‌هایی بود که معاملات شنبه را در محدوده قرمز قیمتی به پایان رساند. گزارش عملکرد مهرماه شرکت‌های فعال در بازار سهام هم می‌تواند بر روند روزهای آتی این بازار اثرگذار باشد. البته طی هفته قبل پس از انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی برخی نمادهایی که عملکرد خوبی را در نیمه نخست سال به ثبت رسانده بودند، مورد بی‌توجهی بسیاری از فعالان بازار سهام قرار گرفتند. از این رو به نظر می‌رسد نمی‌توان از اثرگذاری گزارش‌های ماهانه بر تصمیمات سهامداران و ایجاد انگیزه برای ورود دوباره سهامداران خارج شده از بازار مطمئن بود.

20-01

 

بازار ارز

صعود نرم دلار در اولین روز هفته

شنبه دلار در بازار تهران به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. عده‌ای از تحلیلگران پیش‌تر بیان می‌کردند با تداوم روند نزولی دلار، خرید ارز توسط نوسان‌گیران افزایش خواهد یافت. به این ترتیب دلار صعودی خواهد شد و نرخ ارز به سختی خواهد توانست وارد کانال ۱۰هزار تومان شود. می‌توان بخشی از رشد شنبه نرخ ارز را به این مساله نسبت داد. همچنین به نظر می‌رسد نحوه مدیریت بازارساز به گونه‌ای است که تلاش دارد حتی در شرایطی که نرخ ارز نزولی است از نوسانات در بازار جلوگیری کند. از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند با افت نرخ ارز به سطوح فعلی عده اندک سفته‌بازان موجود در بازار برای جلوگیری از زیان بیشتر، به فروش دلار خود خواهند پرداخت.

20-02

 

بازار سکه

ارز و طلا حامی شنبه قیمت سکه

هر سکه طرح جدید شنبه به قیمت 3 میلیون و 900 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه پس از آنکه طی هفته قبل به کمترین سطح قیمتی در 10 ماه اخیر رسید، شنبه با تعقیب روند صعودی دلار با افزایش 5 هزار تومانی مواجه شد. از سوی دیگر، روز جمعه طلا در بازار جهانی صعود پرقدرتی را در کانال 1500 دلار تجربه کرد؛ اما قیمت کالا طی ساعات پایانی بازار جهانی پس از انتشار اخبار پیشرفت مذاکرات تجاری چین و آمریکا تا حدی کاهش یافت. با وجود این، به نظر می‌رسد شکستن سطوح روانی طلا در بازار جهانی نتوانست اثر چندانی بر قیمت سکه بگذارد. سکه از ابتدای سال عقب‌نشینی ۱۶ درصدی را تجربه کرده و از این رو تمایل سرمایه‌گذاران برای خرید سکه کاهش یافته است.

20-03