بازار سهام

رکورد معاملاتی در بورس

نماگر اصلی بورس تهران یکشنبه به سطح ۳۱۸۲۵۱ افت کرد. اختلال در هسته معاملات از عواملی بود که با کاهش کارآیی اطلاعاتی بازار موجب عقبگرد بیش از چهار هزار واحدی شاخص کل از سقف روزانه شد. با وجود این، بر اثر هجوم تقاضای جدید ارزش معاملات خرد به رکورد تاریخی ۲۵۵۰ میلیارد تومان رسید. دیروز سهامداران با رقم زدن معاملات پررونقی در گروه بانکی، به پیشواز خبر بازگشایی احتمالی «وبملت» پس از غیبت طولانی این نماد رفتند. معاون مالی بانک ملت بیان کرد به دلیل محرمانه بودن توافق این بانک با خزانه‌داری انگلیس امکان افشای جزئیات در مقطع کنونی وجود ندارد؛ اما در صورت وصول غرامت مورد توافق به بازگشایی این نماد در هفته آتی امیدوار هستند.

20-01

 

بازار ارز

طعم ملایم صعودهای ارزی

نرخ دلار در بازار تهران طی معاملات روز گذشته با سومین صعود متوالی به سطح ۱۱۴۷۰ تومان رسید. در هفته‌های اخیر شاهد کاهش شدت واکنش نرخ‌های ارز به اخبار غیراقتصادی بودیم و در این فضا می‌توان افزایش شاخص ارزی کشور را به فزونی تقاضای تجاری در پاییز و همچنین تغییرات نرخ حواله درهم مرتبط دانست. با این حال عده‌ای از فعالان بازار معتقدند ثبات نرخ ارز در خروج تقاضای احتیاطی از بازار موثر بوده است. ضمن اینکه تلاش بازارساز برای همگرایی نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما، منجر به انبساط بازار ارز و ثبات بیشتر نرخ‌ها شده است و این افزایش مقیاس بازار ارز می‌تواند از عوامل دخیل در چسبندگی این روزهای نرخ دلار باشد.

20-02

 

بازار سکه

برگشت سکه روی ریل دلار

هر سکه طرح جدید در معاملات روز گذشته چهار میلیون و 20 هزار تومان قیمت خورد. سکه که طی دو روز متوالی مسیر خود را به آرامی از دلار جدا کرده بود و با طلای جهانی هماهنگ شده بود، یکشنبه همسو با صعود 40 تومانی نرخ دلار، 15 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. اونس طلا در بازار جهانی در آخرین معاملات هفته گذشته خود به زیر مرز ۱۵۰۰ دلار نزول کرد و موجب حرکت سکه به نزدیکی مرز چهار میلیون تومان شد. همچنین در نظرسنجی کیتکو شاهد اختلاف آرا بر سر حرکت طلا در معاملات هفته پیش‌رو بودیم. چنین اختلافی در بین سرمایه‌گذاران خرد و بزرگ بازار طلا نشان‌دهنده پیچیدگی اثر متغیرها بر شاخص دلار و متعاقبا طلاست.

20-03