بازار سهام

جولان سهام خودرویی در بورس تهران

شاخص کل بورس دیروز برآیندی صفر را رقم زد. موج همه‌جانبه تقاضا که روز چهارشنبه در بازار پدیدار شد، دیروز فروکش کرد. بروز نشانه‌های نگران‌کننده در بازار جهانی در اواخر هفته قبل، اثرات منفی خود را با فشار بر سهام کالایی بورس تهران نشان داد. در عین حال، شایعات مرتبط با تجدید ارزیابی دارایی که از هفته قبل طیفی از نمادها را به نمایندگی «اخابر» پیش برده بود، روز گذشته در هجوم نقدینگی به سهام گروه خودرویی نمایان شد. برتری تقاضا در دیگر گروه‌های کوچک و متوسط نظیر سیمانی‌ها، ماشین‌آلات و کاشی‌سازان هم به قوت خود باقی ماند. به‌نظر می‌رسد تا بلاتکلیفی جنگ تجاری و عدم‌رفع علائم رکود در بازار جهانی چنین الگویی در بورس تهران حاکم بماند.

20-01

 

بازار ارز

میل دلار به مرکزگرایی

بازار ارز هم که روز پنج‌شنبه خود را از کف ۶ ماهه جدا کرده بود، اولین روز کاری هفته را با صعودی آرام پشت‌سر گذاشت. هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز ۵۰ تومان بالاتر از آخرین معاملات پنج‌شنبه قیمت خورد و به سطح ۱۱ هزار و ۷۴۰ تومان دست یافت. شاخص ارزی کشور در این یک ماه، نوسانات کم‌دامنه‌ای را در محدوده ۱۱ هزار و ۶۵۰ تا ۱۲ هزار و ۵۵۰ تومان داشته است. چنان‌که ملاحظه می‌شود دلار در این مدت با مرکزیت نرخ ۱۲ هزار تومان حرکت کرده است. عرضه‌های بازارساز برای رفتن به سمت بازار تک‌نرخی و در نقطه مقابل، انتظار تضعیف عرضه ارز در دورنمای افت قیمت نفت و تقویت احتمال کسری بودجه از مولفه‌های تعیین‌کننده سقف و کف دلار هستند.

20-02

 

بازار سکه

حمایت یک‌جانبه دلار از سکه

سکه‌بازان تمام تمرکز خود را در معاملات دیروز و در تعطیلی بازار جهانی، به نوسان نرخ‌های ارز در بازار داخل معطوف ساختند. گرچه اونس جهانی سرانجامی نزولی در هفته قبل داشت، اما رشد ارزش داخلی دلار طی روز گذشته منجر به حمایت از سکه شد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ دیروز ۲۰ هزار تومان افزایش یافت و به سطح ۴میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی رسید. در هفته قبل سکه همسو با نوسانات شدید اونس راه خود را به‌طور مقطعی از دلار جدا کرده بود؛ اما این روند با فشار بر اونس در اواخر هفته گذشته تغییر کرد و طی دو روز کاری اخیر شاهد افزایش همبستگی سکه با دلار در بازار داخل و در عین حال، تعمیق حباب منفی سکه بودیم.

20-03