خیز بورس برای قله جدید

کاهش نگرانی‌ها در تعطیلی بازار جهانی

یکی از مهم‌ترین‌ دلایلی که طی روزهای اخیر، بورس تهران را متاثر کرده و سبب تشدید فشار عرضه‌ها بر نماگر اصلی این بازار شده است، تلاطم شدید قیمت‌ها در بازار جهانی بود، جایی‌که به سبب بالا گرفتن برخی تنش‌های منطقه‌ای و همچنین تشدید مجادله میان دو قدرت بزرگ اقتصادی چین و آمریکا، افت قیمت کامودیتی‌های را به دنبال داشت. به‌طوری که در هفته‌ای که گذشت، مس و روی با افت ۷/ ۱ درصدی بها مواجه شدند. قیمت آلومینیوم نیز در این بازه زمانی ۶/ ۱ درصد کاهش یافت. در بازار نفت نیز شاهد ریزش حدود  ۶  درصدی قیمت‌ها در مقیاس هفتگی بودیم. بار روانی این شرایط متلاطم، با تشدید عرضه‌ سهام، افت شاخص سهام طی معاملات روز شنبه را به دنبال داشت. طی معاملات روز یکشنبه اما با تعطیلی بازار جهانی، نگاه معامله‌گران به سوی متغیرهای داخلی اثرگذار جلب شد تا بار دیگر قیمت سهام در مسیر صعودی نوسان کند به‌طوری که از بین ۳۰۵ نماد معامله شده، بیش از ۸۵ درصد از سهام در محدوده مثبت به معاملات روزانه خود پایان دادند. در میان ۳۸ صنعت فعال بورسی نیز تنها ۵ صنعت با شاخص منفی مواجه شدند.

انعکاس حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی

یکی از موضوعاتی که روز یکشنبه مورد توجه اهالی بازار قرار گرفت، خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از ساز و کار صنایع شوینده بود. از هفته گذشته نیز زمزمه‌هایی در‌این‌خصوص در میان فعالان بازار شنیده می‌شد. رشد قیمت سهام در گروه غذایی، گروه دارویی و مواردی از این دست نیز عمدتا تحت‌تاثیر همین زمزمه‌ها بود. در این روز شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران از افزایش نرخ فروش محصولات خود خبر داد و اعلام کرد با توجه به عدم تخصیص یارانه به نفت‌سفید ویژه LAB در سال ۹۸ و تغییر مبنای محاسبه نرخ خوراک دریافتی این شرکت از پالایشگاه اصفهان از نرخ تسعیر ارز ۴۲۰۰ تومانی به نرخ تسعیر ارز در سامانه نیما، طی جلسه‌ای با انجمن صنایع شوینده، بهداشتی و آرایشی ایران، نرخ فروش محصول LAB داخلی از مبلغ ۷۵۰۰ تومان به ۱۲۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تغییر و مورد توافق قرار گرفته است. بنابر‌این با توجه به افزایش نرخ فروش محصول اثر سود و زیانی ناشی از افزایش نرخ خرید خوراک مصرفی جبران می‌شود. این موضوع سبب شد تا در همان دقایق انتشار خبر، شاهد افزایش تقاضا در نمادهای شوینده و رشد قیمت حداکثری آنها باشیم. در این میان اما آنچه بیش از خود خبر حائز اهمیت است، تقویت احتمال حذف قریب‌الوقوع ارز مبادله‌ای از کل چرخه اقتصادی کشور است. این مهم با افزایش بهای تمام‌شده تولید، راه را برای افزایش نرخ شرکت‌ها باز گذاشته و عاملی در جهت رشد قیمت سهام آنها خواهد شد.

سهام روی خط کدال

پس از واکنش مثبت اهالی بازار به‌صورت‌‌های مالی یکساله شرکت‌ها که عمدتا از رشد سودآوری شرکت‌های بورسی به‌ویژه کالایی‌ها حکایت داشت، این‌بار نوبت به گزارش عملکرد شرکت‌های سهامی در دومین ماه از بهار رسیده است. گزارش‌هایی که یک به یک روی سامانه کدال می‌نشینند و تا به این جای کار از رشد ملموس نرخ‌ها و به تبع آن مبالغ فروش شرکت‌ها حکایت دارند. موضوعی که برای سرمایه‌گذاران به‌شدت حائز اهمیت است. البته باید توجه داشت تا این لحظه عمده گزارش‌های ارسالی مربوط به شرکت‌های کوچک و متمرکز بر بازارهای داخلی بوده و در مجموع نشان از روند رو به پیشرفت شرکت‌ها داشته است. انتظار می‌رود در روزهای آتی شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور نیز گزارش‌های خود را روانه کدال کنند. این گزارش‌ها نه‌تنها سبب کاهش تردیدهای موجود درخصوص ایجاد رکود تورمی شد بلکه پازل سودآوری شرکت‌ها را برای سال جاری تکمیل کرد. در ضمن تمایل شرکت‌ها برای تولید بیشتر با تقویت سمت عرضه، می‌تواند مانع از رشد افسارگسیخته قیمت‌ها شده تا شاهد تعادل نسبی بازار فروش شرکت‌ها در قیمت‌های فعلی فروش باشیم. گزارش صفحه ۱۰ همین شماره تحت عنوان «سوخت بهاری بازار سهام»، مروری بر گزارش‌های منتشر شده روی سامانه کدال کرده است.در این میان نگاهی به داده‌های اخیر مرتبط با سامانه نیما نیز خبر از رشد نرخ نیمایی در دادوستدها می‌دهد. بر اساس داده‌های موجود، میانگین موزون نرخ دلار در نیما، طی اردیبهشت‌ماه به ۱۰ هزار تومان نزدیک شده و انتظار می‌رود این عدد در صورت‌های مالی منعکس شود. در صورت تحقق این فرض، افت قیمت کالاهای جهانی به‌صورت مقطعی کم‌اثر شده و انتظار برای رشد نرخ فروش در ماه‌های آتی افزایش می‌یابد.

 محرکی به نام فصل مجامع

علاوه بر گزارش عملکرد ماهانه شرکت‌های بورسی، نزدیک بودن مجامع سالانه شرکت‌ها به‌ویژه شرکت‌های بزرگ می‌تواند جذابیت هر‌چه بیشتر سهام را نوید دهد. جایی که محرکی تحت‌عنوان تقسیم سود و به دنبال آن رقیق شدن قیمت سهم‌ها، می‌تواند موج بعدی تقاضا را به همراه داشته باشد. با این حال درخصوص برخی از شرکت‌ها، رشد قیمت سهم قبل از برگزاری مجمع با سرعت زیادی کلید خورده و به نوعی پیش‌خور می‌شود. موضوعی که لازم است مورد توجه معامله‌گر‌ان قرار گیرد.

 نگرانی‌های جهانی کاهش می‌یابد؟

هر‌چند در هفته اخیر، بازار جهانی روزهایی منفی را پشت‌سر گذاشت، اما روند آتی این بازارها نیز آن‌چنان تیره و تار نیست. انتظار می‌رود روسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در ژاپن که یک ماه دیگر برگزار می‌شود، بر سر پایان جنگ تجاری مذاکره کنند. از دیگر سو نیاز دو سویه این جنگ به حصول توافق همچنان ضروری به‌نظر می‌رسد. بنابراین در صورت عدم بروز رخدادی غیرمترقبه در کوتاه‌مدت، انتظار می‌رود این بازار روند باثبات‌تری را در روزهای آتی تجربه کند.

 همگام با بازیگران

روز یکشنبه برای دومین روز متوالی خالص خرید سهام به نام معامله‌گران خرد بازار ثبت شد و بیش از ۱۰ میلیون سهم به ارزش ۵۶ میلیارد تومان به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد. در این میان نگاهی به خرید معامله‌گران در ۳۸ صنعت فعال بورسی نشان می‌دهد که بازیگران خرد بیشترین خالص خرید خود را در سهام زیرمجموعه گروه مواد و محصولات دارویی به میزان افزون بر ۲۱ میلیارد تومان ثبت کرده‌اند. زیرمجموعه‌های گروه سایر واسطه‌گر‌ی‌های مالی نیز در این روز شاهد جابه‌جایی افزون بر ۴/ ۱۴ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی حقوقی به حقیقی بودند. در میان معدنی‌ها نیز در لیست خرید معامله‌گران خرد بازار قرار گرفتند و خالص خرید ۳/ ۷ میلیارد تومانی را رقم زدند.

در میان شرکت‌های بورسی اما نماد معاملاتی شرکت لیزینگ صنعت و معدن در الویت خرید معامله‌گران خرد قرار گرفت. دیروز ۵/ ۸۱ میلیون سهم «ولصنم» به ارزش ۸/ ۱۴ میلیارد تومان در سمت حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد. سبحان‌دارو از دیگر نمادهایی بود که دیروز مورد توجه بازیگران حقیقی بازار قرار گرفت. در این نماد معاملاتی روز گذشته بیش از ۵/ ۹ میلیون سهم به ارزش ۳/ ۶ میلیارد تومان از پرتفوی حقوقی‌ها به سبد سهام معامله‌گران خرد افزوده شد. سهام شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین نیز در این روز با خالص خرید حدود ۶ میلیارد تومانی به سمت حقیقی‌ها همراه شد. در آنسوی بازار اما این نمادهای بانکی بورس تهران بودند که مورد توجه معامله‌گران عمده بازار قرار گرفتند. بانکی‌ها در این روز شاهد جابه‌جایی حدود ۳/ ۵ میلیارد تومان نقدینگی در مسیر حقیقی به حقوقی بودند. همچنین دیروز درگروه تامین آب، برق و گاز، ۹/ ۳ میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به پرتفوی معامله‌گران عمده افزوده شد.

 

فاطمه اسماعیلی

 


 

سوخت بهاری بازار سهام