بازار سهام

ترکش‌های جنگ تجاری در بورس تهران

بورس تهران معاملات روز گذشته را با افت ۹/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رساند. شروع هفتگی معاملات سهام عمدتا متاثر از افت شدید قیمت‌های جهانی بود. تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا، ظهور نشانه‌‌های منفی از ضعف تولید در اقتصاد این دو کشور و گسترش اختلافات به روابط تجاری آمریکا و مکزیک، ریزش ۵/ ۹ درصدی بهای نفت و عقبگرد تند شاخص‌های سهام و قیمت فلزات در بازار جهانی را در پی داشت. هر چند فشار اولیه فروش منجر به افت ۳۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران شد؛ اما در ادامه معاملات، ضمن فروکش تب عرضه و برچیده شدن صف‌های فروش، قیمت‌ها از کف روزانه خود بازگشتند. از مشخصه‌های اصلی معاملات دیروز، تحرکات مثبت در اغلب نمادهای خودرویی و فشار کمتر عرضه بر سهام بانکی بود. بخش عمده جریان نقدینگی طی روز گذشته در اختیار معاملات این دو گروه قرار گرفت.

20 (1)

 

بازار ارز

شروع کاهشی دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات نخستین روز کاری هفته ۱۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۱۳ هزار و ۶۵۰تومان به فروش رفت. نرخ ارز در سه هفته گذشته نزولی بوده است و این روند در شروع معاملات هفته جدید نیز تکرار شد و شاخص ارزی کشور بیش از ۷/ ۰ درصد افت کرد.  به گفته‌ فعالان بازار، دیروز سطح تقاضا در بازار زیاد نبود و همین نکته نوسان نرخ ارز را محدود کرد. به نظر می‌رسد معامله‌گران منتظر سفر نخست‌وزیر ژاپن به ایران و مشخص شدن نتایج دیدار وی بوده و به همین دلیل از خرید و فروش دلار خودداری می‌کنند. افت دلار را همچنین می‌توان از منظر نبود سوخت کافی برای صعود به کانال ۱۴ هزار تومانی و ثبات نسبی نرخ حواله درهم نیز  نگریست.

20 (2)

 

بازار سکه

افت غافلگیرکننده سکه

هر سکه طرح جدید طی معاملات روز شنبه 15 هزار تومان کاهش قیمت یافت و ساعت 4 بعدازظهر به بهای 4 میلیون و 635 هزار تومان به فروش رفت. به دلیل اوج‌گیری اونس طلا در بازار جهانی و شکسته شدن مرز روانی ۱۳۰۰ دلاری برای این فلز گرانبها، انتظار می‌رفت قیمت سکه نیز به تبعیت صعودی شود. در همین راستا سکه معاملات خود را با گارد افزایشی آغاز کرد و حتی در نخستین ساعت ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد، با این حال رفته رفته از سطح تقاضا برای این دارایی ارزشمند کاسته شد و در نهایت بهای آن اصلاح شد. عمده دلیل افت تقاضای سکه، کاهش نرخ ارز در بازار داخلی بود. طی تحولات قیمتی صورت گرفته از ارتفاع حباب سکه با احتساب مالیات ارزش افزوده کاسته شد و این پارامتر در سطح ۵۸ هزار تومان قرار گرفت.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

عبور فلز زرد از مرز روانی

بهای هر اونس طلای جهانی در ماه آوریل 2/ 2 درصد افزایش یافت و پس از یک خیز ناکام، در آخرین روز کاری این ماه بالای مرز روانی 1300 دلار مستقر شد. تقویت 28 دلاری اونس جهانی طلا طی یک ماه اخیر در حالی رقم خورد که شاخص دلار هم در مقیاس ماهانه رشد ۴/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد. تشدید جنگ تجاری بین چین و آمریکا محرک اصلی حرکت سرمایه‌ها به سمت پناهگاه‌های امن نظیر طلا و اوراق قرضه شد. میزان اختلافات در روزهای پایانی ماه مه با برخی اقدام‌های متقابل چین علیه فشارهای تعرفه‌ای آمریکا و سپس با وعده آمریکا برای وضع تعرفه وارداتی بر کالاهای مکزیکی در پایان هفته اخیر افزایش و گسترش یافت. مجموعه این عوامل نه تنها طلا را تقویت کرد، بلکه انتظار برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در دسامبر را به بالای ۹۰ درصد رساند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازی «تسه‌»ها در دامنه‌های باز قیمتی

اوراق تسهیلات مسکن دی‌ماه ۹۶(تسه۹۶۱۰) طی معاملات دیروز ضمن رشد محدود به قیمت ۴۸ هزار و ۴۴۷ تومان معامله شدند. با وجود رشد متوسط قیمت این اوراق، فشار دفعی فروش در پایان معاملات سبب ریزش قیمت از «تسه۹۶۱۰» بود. از مشخصه‌های اصلی معاملات اوراق وام مسکن در روزهای اخیر، نوسان شدید در دامنه‌های باز قیمت و جهت‌گیری‌های نامشخص است. اختلاف بیش از ۱۵ درصدی کف و سقف قیمت برای این بازار سردرگمی معامله‌گران این بازار را نشان می‌دهد. «تسه‌»ها در حالی با افت و خیزهای پردامنه دست‌وپنجه نرم می‌کنند که حجم معاملات مسکن تهران در اردیبهشت‌ماه با افت ۳۶ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته به رقم ۱/ ۱۲ هزار واحد رسیده است؛ از حیث قیمت نیز شاهد تورم ماهانه ۵/ ۱۲ درصدی و تورم سالانه ۱۱۲ درصدی در این بازار بودیم.

20 (5)

 

بازار نفت

شلیک جنگ تجاری به قلب نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا در یک ماه اخیر سقوط ۱۶ درصدی را ثبت کرد و به قیمت ۴/ ۵۳ دلار رسید. بازار نفت در ماه مه دو فاز متفاوت را تجربه کرد. در نیمه نخست این ماه، طلای سیاه در پی تحریم‌های نفتی ونزوئلا و لغو کامل معافیت‌ مشتریان نفتی ایران و سپس افزایش ریسک‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه توانست در اوج ۶ماهه نوسان کند. اما ترس از سمت عرضه، در نیمه دوم این ماه جای خود را به نگرانی از رکود اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا داد. به این ترتیب، بازار جهانی در روزهای پایانی این ماه واکنش تندی به تشدید اختلافات تجاری چین و آمریکا نشان داد. این روند در هفته اخیر با انتشار آمار منفی از اقتصاد چین و آمریکا و همچنین روند ضعیف‌تر از انتظار موجودی‌ها، شدت گرفت و قیمت را به کف سه و نیم ماه اخیر تنزل داد.

20 (6)