بازار سهام

ارزش معاملات بورس در اوج

شاخص کل بورس تهران سه‌شنبه رشد موقت ۴ هزار واحدی را تجربه کرد تا برای ساعاتی در کانال ۳۲۸ هزار قرار گیرد؛ اما در ادامه روز تغییر جهت داد و نهایتا در کانال ۳۲۶ هزار متوقف شد. در سوی دیگر، ارزش معاملات خرد که در هفته‌های اخیر رکورد تاریخی خود را چندبار جابه‌جا کرده بود، دیروز هم متاثر از حجم بالای تقاضای جدید با رسیدن به سقف ۳۰۰۰ میلیارد تومان رکورد دیگری از خود به جا گذاشت. در دادوستدهای روز گذشته گروه‌های خودرو، بانک و دارو بیشترین تقاضا را به خود جذب کردند؛ اما با عقبگرد بازار در ساعات پایانی عمده نمادهای بانکی و خودرویی به محدوده قرمز وارد شدند و بر همین اساس قیمت آخرین معامله ۲۱۸ نماد از ۳۱۹ نماد بورسی منفی رقم خورد.

20-01

 

بازار ارز

عقب‌نشینی دلار از سقف ۱۸ روزه

دلار که از ابتدای پاییز به آرامی بر مدار صعودی حرکت می‌کرد، سه‌شنبه پس از ۴ رشد متوالی به اصلاح نرخ تن داد و شاخص ارزی کشور با کاهش ۵۰ تومانی به ۱۱۴۸۰ تومان رسید.   با محقق نشدن دستاوردهای مورد انتظار سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، تعدیل نرخ ارز به سطوح قیمتی دو هفته پیش دور از انتظار نیست. بخشی از افت نرخ ارز را نیز می‌توان ناشی از انگیزه شناسایی سود سفته‌بازان در سطح مقاومتی دلار دانست. همچنین بسیاری از سفته‌بازان با خرید ارز در قیمت‌های بالاتر اکنون قدرت کمتری برای شکل دادن تقاضای جدید دارند. با وجود این، مدیریت بازارساز بر بازار ارز در ماه‌های اخیر تقاضای غیرتجاری دلار را تا حد خوبی کاهش داده است.

20-02

 

بازار سکه

بازگشت سکه به زیر مرز روانی

هر سکه طرح جدید که در دو هفته اخیر بالای مرز 4 میلیون تومان معامله می‌شد، روز گذشته با کاهش 37 هزار تومانی 3 میلیون و 998هزار تومان قیمت خورد. فشار دو سویه دلار و طلای جهانی بر افت قیمت سکه به کف ۱۶ روزه موثر بود. نرخ ارز که از چهارشنبه هفته گذشته بر مدار صعودی قرار داشت، دیروز کاهشی شد و بازار سکه را نیز با خود همراه کرد. در بازار جهانی نیز بهای هر اونس طلا با سقوط به سطح ۱۴۶۴ دلار به کمینه قیمت نزدیک به دو ماه اخیر رسید. قرار گرفتن ارزش دلار جهانی در سقف چند ساله و خوش‌بینی به روابط تجاری واشنگتن و پکن از عوامل موثر بر افت قیمت فلز زرد در بازار جهانی بودند.

20-03