بازار سهام

20-01

چهارشنبه حساس بورس تهران

شاخص کل بورس تهران روز گذشته رشد بیش از ۲۵۰۰ واحدی را تجربه کرد. همچنان بزرگان بورسی از گروه‌های بزرگ به‌دنبال افزایش تقاضای سهام مسیر صعودی را در پیش گرفته‌اند. شاخص کل هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها نیز روز گذشته رشد کمتری را نسبت به شاخص کل به ثبت رساند. این‌بار بهانه‌های صعودی اخبار از افزایش سرمایه شرکت‌های بزرگ بود که استقبال خریداران را از سهام به‌دنبال داشت. یکی از ریسک‌های بزرگ نمادهای کالایی ادامه ریزش قیمت کالاها در بازار جهانی است. علاوه‌بر این همچنان اثر مذاکرات پیرامون حفظ برجام در فرانسه بر بورس نامشخص است. با توجه به تعطیلی دوروزه بازارهای داخلی معاملات امروز سهام حساس‌تر از همیشه دنبال می‌شود.

 

بازار ارز

20-02

دلبستگی دلار به کانال ۱۱ هزار تومان

در معاملات دیروز بار دیگر نرخ دلار به میانه کانال ۱۱ هزار تومان نزدیک شد. در فضای نسبتا آرام هفته‌های اخیر بازار ارز اخبار سیاسی بار دیگر بر نوسانات نسبی افزوده است؛ درحالی‌که مدیران دولتی و بعضا نمایندگان مجلس با توهم همیشگی وعده نرخ ارزان‌تر ارز را می‌دهند تنها عاملی که به‌نظر می‌رسد می‌تواند دلار را کانال‌های پایین‌تر سوق داد اخبار سیاسی است. در شرایطی که تا ضرب‌الاجل ایران برای برداشتن گام سوم در جهت کاهش تعهدات برجامی دو روز باقی مانده، می‌توان انتظار داشت اخبار بیشتری پیرامون در این خصوص طی روزهای آتی منتشر شود. از طرفی تحلیل وضعیت اقتصاد کشور می‌تواند از ریسک‌های آتی رونمایی کند که می‌تواند بر نرخ ارز اثرگذار باشد.

 

بازار سکه

20-03

دو نیروی مخالف در قیمت سکه؟

قیمت هر سکه طرح جدید روز گذشته تا ساعت 16 در سطح 4135هزار تومان معامله می‌شد. رشد نرخ دلار در بازار آزاد در صعود سکه نقش اساسی را داشت. در یک تحلیل ساده و با توجه به انتظارات پیش رو، احتمال رکود در بازار جهانی شدت گرفته است. در نتیجه افزایش تقاضا و قیمت طلای جهانی محتمل به‌نظر می‌رسد. در بازار داخلی نیز در کوتاه‌مدت اگر توافق 15 میلیاردی مطرح‌شده به نتیجه برسد احتمال نزول دلار وجود دارد. گرچه برخلاف واقعیت‌های اقتصادی اما میل باطنی دولت به سطوح پایین‌تر ارز و همچنین اثر روانی این موضوع در بازار ارز می‌تواند بر دلار فشار وارد کند. اما باید دید انتظارات موجود از بازارهای اثرگذار برآورده می‌شود یا خیر؟