بازار سهام

آرامش بورس پس از توفان عرضه

بورس تهران یک روز پس از توفان سهمگین عرضه و ریزش قیمت‌ها، فضایی نسبتا آرام را تجربه کرد. شاخص کل که از ابتدای معاملات دیروز در ادامه فشار عرضه‌ها افت کرده بود، با بهبود جو روانی بازار و افزایش توامان تقاضا در عموم سهم‌ها، به ویژه در صنعت بزرگ پتروشیمی به مدار مثبت بازگشت. روند قیمت و نحوه چرخش معاملات دیروز از توجه دوباره معامله‌گران بورسی به مولفه‌های بنیادی و پرهیز از هیجان‌زدگی مفرط حکایت داشت. هر چند فشار ریزش ممتد دلار بر دوش سهام سنگینی می‌کرد اما بازیابی آرامش و انتظار برای رونمایی از اطلاعات عملکرد سه‌ماهه منتهی به خرداد و گزار‌ش‌های تیرماه در تصمیم‌گیری معامله‌گران بورسی تاثیر مثبتی بر جا گذاشت. با وجود بهبود سمت تقاضا و رشد قیمت‌ها، سرمایه‌گذاران حقیقی بخش دیگری از سرمایه‌های خود را از دور معاملات خارج کردند.

11 (1)

 

بازار ارز

سردرگمی معامله‌گران ارزی

نرخ هر دلار آمریکا با وجود تلاطم شدید در معاملات دیروز، سرانجام پس از رفت و برگشتی پردامنه در ساعت 16 کاهشی 50 تومانی را به ثبت رساند و روی عدد 11 هزار و 700 تومان جا خوش کرد. دلار بازار آزاد که روز سه‌شنبه طی سقوطی سنگین به پایین‌تر از نرخ‌های سامانه نیما آمده بود، دیروز هم شروعی در همان مسیر داشت و تا سطح 11 هزار و 100 تومان هم افت کرد. عقبگرد نرخ دلار در بازار آزاد در حالی رقم خورد که میانگین هفتگی قیمت‌های سامانه نیما بالاتر از 12 هزار تومان ثبت شده است. خروج تقاضای غیرتجاری، افزایش عمق معاملات، تحدید تقاضا با کمک ابزار فنی و هجوم فروشندگان خرد به بازار از جمله عواملی هستند که جغرافیای جدیدی برای نرخ‌های ارز رقم زده‌ و «نیما» را برای اولین‌بار بالاتر از «فردوسی» نشاندند.

11 (2)

 

بازار سکه

بازگشت سکه از کف نیم ساله

بازار سکه نیز همانند دلار معاملات پرتلاطمی را در روز گذشته تجربه کرد. بهای هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز پس از تجربه نوسان‌های شدید، سرانجام پس از 9 روز، به روند نزولی خود خاتمه بخشید و با رشد 30 هزار تومانی نه تنها از کف 6 ماهه فاصله گرفت، بلکه توانست مرز حساس 4 میلیون تومان را مجددا تصاحب کند. سکه روز سه‌شنبه در نهمین افت متوالی خود به کانال 3 میلیون تومان سقوط کرده بود اما دیروز با وجود تداوم افت دلار و کاهش بهای طلای جهانی، از کف خود طی تقریبا 6 ماه اخیر فاصله گرفت. عدم همراهی سکه با دلار و بی‌اعتنایی به عقب‌نشینی قیمت‌های جهانی طلا را می‌توان به سرعت بیشتر سکه در مسیر نزولی و ریزش 14 درصدی در برابر عقبگرد 9درصدی دلار در موج نزولی اخیر نسبت داد.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

عقب‌نشینی طلا به مجاورت مرز روانی

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز 12 دلار کاهش یافت و به قیمت 1402 دلار رسید. روز گذشته معاملات بازار جهانی عمدتا متاثر از خوش‌بینی به روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا بود. هر چند ترامپ از موانع موجود در راه مذاکره تجاری با چین سخن گفت اما ارسال سیگنال‌های مثبت از سوی ترامپ و مایک پمپئو درخصوص احتمال مذاکره با ایران خیلی زود در بازار جهانی منعکس شد. البته اطلاعات اقتصادی نیز طی روز سه‌شنبه از دلار در برابر طلا حمایت کرد. با وجود ضعف داده‌های تولیدات صنعتی آمریکا در ماه ژوئن، آمار بهتر از انتظار خرده‌فروشی از محل تقویت شاخص دلار و افزایش جذابیت اوراق قرضه، زمینه‌ساز فشار عرضه و افت طلا شد. انتشار داده‌های بازار مسکن آمریکا در عصر چهارشنبه هم طلا را متاثر خواهد کرد.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه»ها از کف

اوراق تسهیلات مسکن که روز سه‌شنبه همراه با سقوط سایر بازارها افت‌های سنگین 5 درصدی را تجربه کردند، طی معاملات دیروز به مدار مثبت بازگشتند و عموما با رشد متوسط قیمت به کار خود پایان دادند. بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 96(تسه9610) به‌عنوان شاخص امتیازهای وام، روز گذشته با افزایش 5/ 2 درصدی همراه شد و ارتفاع 43 هزار تومان را پس گرفت. اوراق وام مسکن در یک هفته اخیر عمدتا حول مرز 43 هزار تومان نوسان داشت اما روز سه‌شنبه در پی موج خروشان فروش در تمام بازارهای مالی قیمت «تسه»ها نیز افت‌های دسته‌جمعی را تجربه کردند و اغلب امتیازهای وام تا کف 42 هزار تومان تنزل کردند. اما روز گذشته شاهد بازگشت موثر متقاضیان به منطقه خرید و افزایش قیمت اغلب امتیازهای وام تا مرز فراتر از ۴۳هزار تومان بودیم.

11 (5)

 

بازار نفت

ثبات نفت پس از ریزش ۳ درصدی

هر بشکه نفت آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افت ۵/ ۲ درصدی به قیمت ۵۸ دلار رسید. بازار نفت شامگاه سه‌شنبه با دریافت پالس‌هایی مبنی بر کاهش تنش میان ایران و آمریکا ریزش ۳ درصدی را تجربه کرد. مایک پمپئو، سه‌شنبه با اظهارات خود جوی از خوش‌بینی را در بازار نفت ایجاد کرد و بلافاصله، شاخص‌های نفتی را به واکنش واداشتند. البته از سرگیری تدریجی تولید میادین نفتی خلیج مکزیک که طی هفته قبل در مسیر توفا‌ن‌های موسمی تخلیه شده بودند، فشار مضاعفی بر قیمت‌ها وارد کرد. همچنین کاهش کمتر از انتظار موجودی‌های هفتگی هم در افت نفت موثر واقع شد. از طرفی، نگرانی بازار درخصوص موانع توافق تجاری آمریکا با چین نیز بازار نفت را از محل کاهش تقاضا تحت فشار گذاشت.

11 (6)