بازار سهام

نوسان بورس حول نقطه ثابت

با رشد شاخص کل سهام طی روز گذشته موج‌های متناوب بورسی ادامه یافت. در این روز نماگر اصلی سهام به لطف تقویت دوباره تقاضا در سهام شرکت‌های بزرگ به یک‌قدمی مرز حساس ۲۵۰ هزار واحد بازگشت. همراه با تداوم روند متناوب شاخص کل، تقاضا در گروه‌های کوچک‌تر دست بالا را نگه داشت. در واقع، عرضه‌های ناکافی سبب شد تا بخشی از سرمایه‌های خرد به انتظار سهم در پشت صف‌ باقی بماند و  زمینه را برای رشد شتابان سهام کوچک‌تر فراهم کند. گروهی از معامله‌گران بازهم با رصد تقسیم سودهای نقدی در مجامع در معاملات مشارکت کردند و گروهی دیگر در انتظار ایجاد موج‌‌های موقت جریان نقدینگی را در بازار تغییر دادند. به نظر می‌رسد در هفته آینده با افزایش سرعت انتشار گزارش‌های سه‌ماهه تحرکات معامله‌گران بورسی تقویت شود و توزیع نقدینگی را در بازار دستخوش تغییر کند.

11 (1)

 

بازار ارز

واکنش دلار به سطوح روانی

بازار ارز در روزهای اخیر روند کم‌نوسانی را تجربه می‌کند. دیروز ساعت ۱۶ هر دلار آمریکا با رشد اندک ۵ تومانی به قیمت ۱۲ هزار و ۹۱۵ تومان معامله شد. اهالی بازار ارز همچنان در کشاکش با مرز روانی ۱۳ هزار تومان هستند. رفت و برگشت‌های محدود حول این نقطه نشان از برقراری نوعی تعادل در بازار است. شاخص ارزی کشور در دو هفته اخیر نوسان محدود ۲۶۰ تومانی را در بازه ۱۲ هزار و ۸۹۰ تومانی و ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومانی تجربه کرده است. این آرامش مرهون حضور موثر بازارساز و عمق‌بخشی بیشتر به معاملات ارزی است. اگرچه عدم قطعیت‌های سیاسی همچنان به قوت خود باقی است اما به نظر می‌رسد وزن متغیرهای اقتصادی و کشف قیمت در معاملاتی با حجم بیشتر در محدود کردن دامنه نوسان قیمت‌های ارز موثر بوده است.

11 (2)

 

بازار سکه

چهارمین افت متوالی سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز 10 هزار تومان دیگر از ارزش خود را از دست داد و به قیمت 4 میلیون و 530 هزار تومان معامله شد. روند نزولی بازار سکه با چهارمین افت متوالی ادامه یافت و عقب‌نشینی 6/ 2 درصدی را از ابتدای سال به ثبت رساند. جالب است که سکه در دو روز گذشته در مسیری معکوس با دلار حرکت کرده است. پیش از این، ورود طلای جهانی به بالای مرز 1400 دلار به حمایت از بهای سکه در بازار داخلی آمده بود. اما طی دو، سه روز اخیر با فشار شاخص دلار بر طلای جهانی و واگذاری مرز روانی مزبور، سکه نیز مجبور به عقب‌نشینی شده و به کمترین مقدار طی یک ماه گذشته رسیده است. البته آرامش سکه‌بازان در چند روز گذشته بیشتر مرهون عمق بیشتر فضای ارزی کشور ارزیابی می‌شود.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به رویکرد «فد»

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 دیروز به قیمت 1396 دلار معامله شد. صعود شاخص دلار به سقف سه هفته سبب افت طلای جهانی طی روزهای اخیر شده است. پیش از این، ترس از رکود در بازار جهانی و همچنین تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک موجب شد تا طلا به بالای مرز 1400 دلار برود. اما توجه سرمایه‌گذاران بازار جهانی از ابتدای این هفته به سخنرانی رئیس بانک مرکزی آمریکا و شفاف‌سازی درخصوص تعیین نرخ بهره است. انتظار عموم فعالان جهانی بازارها بر این است که فدرال رزرو در نشست دو روزه خود (در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه) نرخ بهره دلار را ۲۵/ ۰ واحد درصد کاهش دهد. پایین‌تر بودن تورم آمریکا از نرخ هدف و همچنین نگرانی از رکود اقتصاد جهانی در مسیر فرسایشی جنگ تجاری از دلایل عمده چنین رویکردی در بازار جهانی به شمار می‌رود.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

سومین روز نزولی «تسه»

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 96(تسه9610) در معاملات دیروز افت 6/ 1 درصدی را تجربه کرد و به کانال 43 هزار تومان تنزل کرد. اغلب امتیازهای وام مسکن طی روز گذشته در فرابورس با افت قیمت مواجه شدند. حتی در برخی از اوراق شاهد تنزل قیمت به کانال 42 هزار واحدی بودیم. روند نزولی قیمت اوراق در هفته اخیر سبب شد تا میزان تغییرات متوسط قیمت در این بازار به منفی 18 درصد از ابتدای سال برسد. فاز رکود تورمی که طی یک سال اخیر دامنگیر بازار مسکن شده، در افت ۳۵ درصدی قیمت اوراق وام نیز تبلور یافته است. در واقع، رشد بیش از دو برابری متوسط قیمت مسکن طی یک سال گذشته نه تنها از حجم معاملات به شدت کاسته است بلکه خود را به شکل کاهش تقاضا در اوراق وام مسکن نیز نمایان کرده است.

11 (5)

 

بازار نفت

حمایت دوجانبه از نفت

بهای هر بشکه نفت خام آمریکا ساعت 16 دیروز با رشد 2 درصدی به 59 دلار رسید. روز گذشته بازار نفت عمدتا تحت تاثیر آمار موجودی‌ها قرار داشت. هر چند داده‌های رسمی شامگاه چهارشنبه منتشر می‌شود اما موسسه نفت آمریکا عصر سه‌شنبه از کاهش غیرمنتظره موجودی‌های هفتگی خبر داد. مطابق گزارش این موسسه، میزان موجودی نفت آمریکا در هفته قبل 1/ 8 میلیون بشکه کاهش یافته است. این در حالی بود که پیش‌‌بینی می‌شد میزان افت موجودی‌ها رقمی معادل 1/ 3 میلیون بشکه باشد. از طرفی وضعیت ناگوار آب‌وهوای خلیج مکزیک که تامین‌کننده ۱۷ درصد از نفت آمریکاست ترس از کمبود نفت را در بازار افزایش داد. علاوه بر دریافت سیگنال قوی از سمت تقاضا و نگرانی از کمبود عرضه به دلیل شرایط جوی، همچنان از حمایت‌های اوپک و متحدان بزرگی چون روسیه برخوردار است.

11 (6)