بازار سهام

بورس تهران در آستانه رکورد تاریخی

شاخص کل بورس تهران دیروز ۱۲۲۴ واحد ارتفاع گرفت و فاصله خود تا قله تاریخی را کمتر کرد. دیروز دماسنج بورس بلافاصله پس از شروع معاملات با جهش ۱۷۶۱ واحدی توانست به بالای مرز ۱۹۵هزار و ۷۳۹واحد دست یابد. اما با ادامه روز و با الگوگیری از اوج مهرماه بازار سهام، معامله‌گران محتاط‌تر شدند و غالبا در سهام شرکت‌های بزرگ اقدام به خروج از جریان معاملات کردند. در همین راستا معاملات نمادهای کوچک‌تر رونق یافت و رشد شاخص کل هم‌وزن به شتاب صعود خود افزود. در نهایت نیز ارتفاع ۱۹۵ هزار و ۲۰۳ واحدی با رشد روزانه ۶/  ۰ درصد برای شاخص کل بورس به ثبت رسید. جریان پول‌های جدید به سمت بورس بازهم ادامه یافت و دیروز ارزش معاملات خرد به ۱۰۳۸ میلیارد تومان رسید. عدم تفکیک سهام مختلف از حیث ارزندگی مهم‌ترین عامل رشد دسته‌جمعی سهام به شمار می‌رود.

20 (1)

 

بازار ارز

دو سناریوی کاهش نرخ ارز

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ روز گذشته به بهای ۱۳ هزار و ۶۲۰ تومان به فروش رفت و ۲۴۰ تومان کاهش قیمت را تجربه کرد. به اعتقاد کارشناسان دو عامل نقش کلیدی در افت ۷/  ۱ درصدی شاخص ارزی کشور در معاملات شنبه ایفا کردند. یکی شدت گرفتن عرضه حواله درهم بود که بیشتر توسط شرکت‌های پتروشیمی صورت گرفت که به منظور پرداخت سود سالانه قصد تقویت منابع ریالی خود را داشتند. کاهش نرخ درهم به زیر مرز ۳۷۰۰ تومان به افت نرخ ارز کمک کرد. از طرفی دومین و مهم‌ترین عامل پست اینستاگرامی همتی رئیس بانک مرکزی بود که اعلام کرد به منظور جبران خسارت سیل‌زدگان از بخشی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده خواهد شد. این خبر با تغییر انتظارات ارزی معامله‌گران بر معاملات دلار اثر گذاشت. اجرایی شدن این طرح با شدت دادن به عرضه دلار به کنترل قیمت خواهد انجامید.

20 (2)

 

بازار سکه

افت دو اهرمی سکه

هر سکه طرح جدید در معاملات دیروز 90 هزار تومان کاهش قیمت داشت و راس ساعت 16 روز شنبه به بهای 4 میلیون و 730 هزار تومان به فروش رفت. کاهش همزمان شاخص ارزی کشور و اونس طلا در آخرین معاملات هفته کاری بازار جهانی به افت سکه شدت بخشید. دلار با خبر اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت هموطنان سیل‌زده کاهشی شد. این خبر که دیروز از سوی رئیس بانک مرکزی اعلام شد انتظارات کاهشی را در بین معامله‌گران ارزی تقویت کرد و موجب بالا رفتن فروش دلالان شد. ضمن اینکه افت نرخ حواله درهم نیز به کاهش نرخ ارز کمک کرد. از سمت دیگر اونس طلا هم بار دیگر به زیر مرز ۱۳۰۰ دلاری سقوط کرد و در سطح ۱۲۹۱ دلاری قرار گرفت. احتمال افت اونس طلا در هفته پیش‌رو مقدمه را برای کاهش بیشتر ارزش ذاتی سکه فراهم کرده است.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت خرس‌ها به بازار طلا؟

هر اونس طلا در بازار جهانی طی معاملات هفته گذشته تنها به میزان 08/  0 درصد کاهش یافت و به سطح 1291 دلار رسید. دو هفته قبل نیز بهای فلز زرد تغییر خاصی نداشت تا نوسان محدود این بازار برای دومین هفته متوالی ادامه داشته باشد. در روزهای آغازین هفته قبل و با افزایش ریسک‌های اقتصادی از جمله جنگ تجاری جدید ترامپ با اروپا و ابهام در مورد برگزیت طلا به بالای مرز روانی ۱۳۰۰ دلار صعود کرد و تا پنج‌شنبه در آنجا باقی ماند. اما آمار مطلوب اقتصادی آمریکا خصوصا در اشتغال از جذابیت دارایی‌های امن کاست و احتمال تعویق افزایش نرخ بهره دلار تا سه ماه اول ۲۰۲۰ فشار را بر فلز زرد بیشتر کرد تا این دارایی ارزشمند دوباره نزولی شود. قرار داشتن زیر میانگین ۱۰، ۲۰ و ۱۰۰ روزه احتمال افت بیشتر طلا تا مقاومت ۱۲۸۰ دلاری را بالا برده است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

پنجمین افت متوالی «تسه 9610»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی جلسه معاملاتی نخستین روز هفته ۳۷/  ۰ درصد کاهش قیمت یافت و به بهای ۴۸ هزار و ۶۸۶ تومان به فروش رفت. افت دیروز پنجمین کاهش متوالی این تسه محسوب می‌شود که هر روز بیش از پیش در ثبت کف تاریخی خود اهتمام می‌ورزد. اوضاع برای سایر سررسیدهای وام نیز مطلوب نیست و تنها ۴ مورد از آنها توانستند به افزایش قیمت بپردازند و سایر آنها به صورت دسته‌جمعی افت قیمت را تجربه کردند. سردی بازار اوراق وام مسکن خود ریشه در کاهش قابل ملاحظه حجم معاملات واحدهای مسکونی دارد. با اوج‌گیری بهای مسکن در سال گذشته از تعداد خانه‌های معامله شده کاسته شد. این روند در سال جدید شدیدتر شده است، زیرا برخی از فروشندگان به گمان تکرار الگوی سال قبل از فروش واحدهای مسکونی خودداری می‌کنند.

20 (5)

 

بازار نفت

صعود نفت برای ششمین هفته پیاپی

هر بشکه نفت خام آمریکا «WTI» در آخرین معاملات هفته کاری میلادی ۶۰ سنت دیگر کاهش قیمت داشت و در نهایت در سطح ۸/  ۶۳دلار مبادله شد. به این ترتیب بازده هفتگی مثبت ۷۹/  ۰ درصد برای طلای سیاه به ثبت رسید تا گارد صعودی نفت برای ششمین هفته متوالی حفظ شود. نفت هفته گذشته میدان مبارزه نیروهای کاهشی و افزایشی بود. از طرفی اثر توامان برنامه کاهشی اوپک، تحریم نفت ایران و ونزوئلا و درگیری‌‌های نظامی در لیبی به انقباض مجرای عرضه منجر شده و از رشد قیمت حمایت کرد. از سمت دیگر تیره شدن چشم‌انداز مصرف نفت در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی و رشد بیش از ۷ میلیون بشکه‌ای موجودی‌های استراتژیک نفت آمریکا حاکی از ضعف تقاضا بود و رای به کاهش بهای نفت داشت. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا نیز ۲ واحد افزایش یافت تا افت روز آخر نفت را رقم زند.

20 (6)