طی روز گذشته رقمی در حدود ۴۳ هزار و ۷۹۵ تن محصول پلیمری مورد معامله قرار گرفت. این در حالی است که رویارویی ۸۸ هزار و ۳۵۶ تن تقاضای محصول پلیمری در مقابل ۵۷ هزار و ۱۷۰ تن عرضه موجب تحقق این حجم از معاملات شد. این در حالی است که سه شنبه گذشته، ۶۲ هزار و ۹۷۰ تن تقاضای محصول در مقابل ۴۴ هزار و ۶۰۰ تن عرضه قرار گرفت و دست آخر ۳۱ هزار و ۷۱۲ تن مورد معامله قرار گرفت. مقایسه این اعداد بیانگر روندی افزایشی برای حجم معاملات این هفته است. در تالار محصولات پتروشیمی دیروز پی وی سی‌ها از جمله کالاهای جذاب روز گذشته به شمار می‌آیند. این چهارمین هفته متوالی است که در بازار این محصولات التهاب وجود دارد و به نظر می‌رسد که این روند ادامه دار باشد. این در حالی است که در زمان اوج تقاضای فصلی برای این محصول هستیم و در طرف دیگر این احتمال وجود دارد که در تولید مصالح و ملزومات ساختمانی زلزله زده‌ها از این محصول بیش از قبل استفاده شود که این مساله توجه به بازار این محصولات را بیش از پیش تقویت کند.

با این حال این انتظار وجود داشت که با آغاز فصل تقاضا و تداوم این امر و برتری تقاضا بر عرضه، حجم عرضه افزایش یابد اما التهاب این بازارها نشان می‌دهد نه تنها چنین انتظاری محقق نشده است بلکه این امکان وجود دارد که با کاهش قیمت‌های پایه به این التهاب دامن زده شود. توجه به منافع بخش محدودی از بازار و بی توجهی به منافع جمعی می‌تواند به ورود ارگان‌های نظارتی به این بازارها منجر شود که در این خصوص پیگیری‌های رسانه‌ای هم بی تاثیر نخواهد بود.روز گذشته ۷ هزار و ۷۳۴ تن عرضه در مقابل ۱۵ هزار و ۹۳۸ تن تقاضا قرار گرفت و دست آخر ۷ هزار و ۵۳۶ تن محصول مورد معامله قرار گرفت که این امر شاهد ادعای ماست.

روند بازار آزاد داخلی

رصد بازارهای داخلی حاکی از روند کاهشی قیمت‌ها با جرقه‌های رشد برای برخی از گریدها است. این در حالی است که این بازار هفته را با قیمت‌هایی افزایشی استارت زد و رفته رفته جهت‌گیری منفی را تجربه کرد. به عبارت دیگر ابتدای هفته با رشد قیمتی شدید شروع شد که به مرور این روند تعدیل یافت. علت هم تاثیر پذیری قیمت محصولات در بازار داخلی از بازارهای جهانی بود که میزان عرضه‌ها در بورس کالای ایران، سد راه این روند شد و حباب ابتدای هفته را خنثی کرد.علاوه بر این موضوع حجم معاملات طی دو هفته اخیر و روند کاهشی حجم معاملات مسبب این بود که ابتدای هفته با افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی همراه باشیم که این امر با عرضه‌های روز قبل روند متعادل تری را به خود گرفت. فرارسیدن روزهای سرد سال نشان داد که این روزها زمانی برای رشد تقاضای برخی از محصولات است که جرقه‌های قیمتی در این بازارها ناشی از افزایش تقاضا برای این محصولات است.

بورس کالا