بازار سهام

نخستین واکنش به کارنامه بورسی‌ها

نخستین روز آبان با کاهش ۲۴۶۰ واحدی (معادل ۳/ ۱ درصد) مواجه شد تا به کانال ۱۸۵ هزار واحدی عقب‌نشینی کند. ترافیک گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها که از روز گذشته آغاز شده بود با واکنش متفاوت معامله‌گران همراه شد. فارغ از نحوه مواجهه بورس‌بازان با صورت‌های مالی نیمه نخست سال، نکته حائز اهمیت یادآوری این نکته بود که صرف موج‌های نقدینگی و هیجانی نمی‌تواند مسیر بلندمدت سهام را رقم بزند. بنابراین، تازه‌واردهای بورسی باید توجه بیشتری به تحلیل‌های واقعی از سودآوری و ارزش‌گذاری شرکت‌ها داشته باشند. بررسی رفتاری معامله‌گران نشان می‌دهد نقش کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی بر انتظارات سهام اثرگذاری بالایی داشته، به طوری که از نگاه کارشناسان واکنش مثبت به برخی سهام چندان با گزارش‌های ۶ ماهه آنها قابل توجیه نبود و در مقابل، برخی صورت مالی‌های مثبت چندان از سوی معامله‌گران مورد استقبال واقع نشد.

31-01

 

بازار ارز

غافلگیری سفته‌بازان دلار

روز گذشته دلار نتوانست کانال ۱۴ هزار تومانی را حفظ کند و با افت قیمتی ساعت ۱۶ به نرخ ۱۳۷۰۰ تومان معامله شد. شروع دومین ماه پاییز با انتظارات سفته‌بازان همخوانی نداشت و نتوانست موج‌سازی صعودی آنها را تایید کند. به نظر می‌رسد فضای امنیتی که در بازار ارز ایجاد شده موجب فروکش کردن تقاضا شده و دست سفته‌بازان را برای جولان در روزهای پرتقاضای ارزی بسته نگه داشته است. با این حال کمتر از دو هفته تا موج دوم هیجانی مربوط به تحریم‌های هسته‌ای (۱۳ آبان) باقی مانده است که برخی معامله‌گران ارزی را نسبت به رشد قیمت‌ها خوش‌بین نگه داشته است. به عقیده کارشناسان نقش سیاست‌گذار در شرایط فعلی و همچنین ضد و نقیض‌های مربوط به صادرات نفت می‌تواند نقشی تعیین‌کننده در مسیر بازار ارز داشته باشد. بنابراین، آمار تردد نفتکش‌ها و همچنین جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی دولت اهمیت پیدا خواهند کرد.

31-02

 

بازار سکه

کم‌توجهی سکه به اونس طلا

روز گذشته، قیمت سکه همگام با دلار کاهشی شد. به این ترتیب، هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ به قیمت ۴ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که اونس طلا در بازار جهانی با رشد محسوس قیمتی مواجه شده بود. همان‌طور که انتظار می‌رفت همچنان بازار سکه به متغیرهای داخلی توجه بیشتری دارد و تغییرات اونس طلای جهانی اثرگذاری محدودی بر رفتار معامله‌گران سکه دارد. در این شرایط، دو دیدگاه میان اهالی این بازار به چشم می‌خورد. گروهی معتقدند فضای امنیتی که در بازار دلار ایجاد و مانع از رشد قیمت‌ها شده باعث می‌شود بازار سکه نیز کم‌رمق روند خود را دنبال کند. این در حالی است که عده‌ای دیگر می‌گویند این رفتار می‌تواند تقاضای سفته‌بازی و محافظه‌کارانه را از دلار به سمت سکه هدایت کند؛ امری که در دوره دلار ۴۲۰۰ تومان نیز شاهد آن بودیم.

31-03

 

بازار طلای جهانی

چهار محرک طلای جهانی

مطابق انتظارات بازار طلای جهانی همچنان شاهد فضای مثبت است. به طوری که دیروز ساعت 16 قیمت‌ها تا نزدیک 1240 دلار بالا رفته بود. افت سهام در بازارهای آسیایی پس از جهش روزهای اخیر یکی از محرک‌های قیمت فلز زرد بود. همچنین، نگرانی‌های مربوط به ترور خاشقجی که می‌تواند به ارتباط سعودی‌ها با غرب صدمه وارد کند افزایش تقاضای طلا را به همراه داشته است. از سوی دیگر، نااطمینانی‌ها از نتیجه مذاکرات برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) و نگرانی‌ها نسبت به بودجه ایتالیا منجر شده تا سرمایه‌گذاران به سمت طلا به عنوان پناهگاه حرکت کنند. همزمان معامله‌گران بازار آتی طلا که مطابق پیش‌بینی‌ها به سطوح اشباع فروش نزدیک شده بودند، آرایش خود را به نفع قیمت طلا تغییر دادند و صندوق SPDR (موسوم به اسپایدر و بزرگ‌ترین صندوق با پشتوانه طلا) موجودی طلای خود را افزایش داده است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

برخورد «تسه»ها به کف روانی

روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) به قیمت 60 هزار و 43 تومان رسیدند که رشد اندکی را نسبت به معاملات دوشنبه نشان می‌دهد. سایر سررسیدها نیز بین 60 تا 63 هزار تومان معامله شدند. به نظر می‌رسد سطح روانی 60 هزار تومانی همچنان برای حمایت از «تسه‌»ها قدرتمند ظاهر شده است و در قیمت‌های پایین‌تر فروشنده‌ها عقب‌نشینی می‌کنند. جهش قیمت‌ها در بازار مسکن طی ماه‌های اخیر منجر به کاهش حجم معاملات ملکی شده است که طبیعتا تقاضای تسهیلات مسکن را نیز کاهش داده است. به عبارت دقیق‌تر، قدرت خرید مسکن از سوی عموم جامعه رو به کاهش گذاشته و سطح پایین تسهیلات نسبت به بهای تمام‌شده مسکن باعث شده جذابیت دریافت وام کاهش یابد. برخی خریداران نیز منتظر ثبات بیشتر در فضای سیاسی کشور هستند و معاملات خود را برای شفاف شدن بیشتر شرایط به تعویق انداخته‌اند.

31-05

 

بازار نفت

تلاطم قیمتی بازار نفت

قیمت نفت خام آمریکا دیروز ساعت 16 با کاهش محسوس به سطح 9/ 67 دلار به ازای هر بشکه رسید. نفت برنت نیز فاصله خود را با سطح ۸۰ دلار بیشتر کرد و به مرز ۷۸ دلار رسید. در شرایطی که همچنان برخی نگرانی‌ها مربوط به عرضه و تنش‌های سیاسی از قیمت‌ها حمایت می‌کردند، برخی سخنان روز گذشته مقامات ایران و عربستان باعث افت قیمت‌ها شد. زنگنه، وزیر نفت کشورمان اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند با تحریم‌ها موجب توقف صادرات نفت ایران شود. الفالح، وزیر نفت عربستان نیز اعلام کرده که برای جبران هرگونه کاهش نفت از سوی ایران آمادگی دارند و می‌توانند یک تا دو میلیون بشکه در روز به تولیدات خود در آینده اضافه کنند. افت بازارهای سهام جهانی در کنار انتظار افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (پیش از انتشار آمار رسمی) مزید بر علت شدند تا فضای بازار نفت منفی شود.

31-06