بازار سهام

جهش ۱۲ درصدی شاخص

شاخص کل بورس با جهش هفتگی ۶/ ۱۲ درصدی در سقف تاریخی ۱۵۵ هزار و ۶۱ واحدی ایستاد. پس از برداشته شدن سقف معاملات پالایشی‌ها در بورس کالا، برداشته شدن سقف رقابت فولادی‌ها در میانه هفته و احتمال برداشته شدن سقف محصولات پتروشیمی، خوش‌بینی به رشد سودآوری و کاهش التهابات بازارهای موازی، با تشدید ورود نقدینگی به بورس رشد ۶۰ درصدی ارزش معاملات را نسبت به میانگین نیمه اول شهریور رقم زد. با وجود دورنمای رشد سود اسمی، افزایش هزینه‌ها و احتمال تغییر نرخ‌های دولتی مواد اولیه فلزی-معدنی‌ها و رشد نرخ انرژی در کنار نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها عامل تردید در بازار سهام است. در بازار جهانی، با افت شاخص دلار به کف ۶‌هفته و احتمال ازسرگیری مذاکرات چین و آمریکا و آمارهای مناسب اقتصادی چین، مس نزدیک سقف ۲‌هفته، ۶ هزار دلار و روی در ۲۳۵۰ دلار معامله شد.

31-01

 

بازار ارز

محدود شدن نوسان دلار

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 73/ 0 درصدی به نرخ 13 هزار و 800 تومان معامله شد. از ابتدای شهریور با شکسته شدن سقف 11 هزار تومانی دلار، ورود تقاضای خفته و اخبار مربوط به کاهش صادرات نفت ایران بیش از پیش‌بینی‌ها با نزدیک شدن به دور دوم تحریم‌ها (۴ نوامبر) و افزایش نوسان‌گیری جهش دلار تا سقف ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان در میانه معاملات (چهارشنبه ۱۴ شهریور) رقم خورد. اما شناسایی سود و افزایش عرضه از سوی بازارساز از ابتدای هفته دلار را تا کف ۱۳ هزار تومان رساند. با وجود لمس مقطعی کف ۱۲ هزار و ۴۰۰ تومان در میانه معاملات هفته، شناسایی کف قیمتی، نوسان دلار در کانال ۱۳ هزار تومان را رقم زد. پنج‌شنبه نیز در شرایط کاهش حجم معاملات، نوسان دلار در بازه ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان محدود شد.

31-02

 

بازار سکه

تخلیه تدریجی حباب سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 22/ 0 درصدی به قیمت 4 میلیون و 460 هزار تومان معامله شد. پس از جهش 5/ 22 درصدی قیمت سکه همگام با جهش 31 درصدی نرخ دلار طی 8 روز معاملاتی تا نزدیک سقف 4 میلیون و 700 هزار تومان، در ادامه با آرامش نسبی بازار ارز شاهد تشدید روند نزولی قیمت سکه بودیم. شناسایی سود میان معامله‌گران، دورنمای عرضه بیش از ۲ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش در ماه‌های مهر و آبان، پیشروی سکه از بازار ارز عامل بیش‌واکنشی سکه به افت دلار شد. در نتیجه حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه تا حدی تخلیه شد. احتمال روند نزولی طلای جهانی و دورنمای کاهش تقاضا در محرم و صفر نیز عامل دیگر فشار بر سکه است. پنج‌شنبه رشد طلا بالاتر از ۱۲۱۰ دلار افزایش ۱۱۰ هزار تومانی سکه را رقم زد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا با افت شاخص دلار

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۰۵ دلار معامله شد. پس از روند کم‌نوسان طلا در کانال ۱۱۹۰ دلاری، رشد نرخ تورم آمریکا کمتر از پیش‌بینی‌ها با تردید نسبت به مسیر آتی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو، در کنار کاهش تقاضای محافظه‌کارانه شاخص دلار را به کف ۶‌هفته رساند و طلا را بالاتر از ۱۲۰۰ دلار بازگرداند. دورنمای از سرگیری مذاکرات میان آمریکا و چین کاهش ریسک‌گریزی را رقم زد. با وجود این توییت ترامپ از عدم لزوم توافق با چین، تداوم ریسک تجاری را پررنگ کرد. اما اقدام بانک مرکزی ترکیه و روسیه برای افزایش نرخ بهره باعث کاهش ریسک اقتصادهای نوظهور شد. رشد پوند به سقف ۶‌هفته با احتمال تسریع افزایش نرخ بهره با خروج انگلیس بدون توافق از اتحادیه اروپا، عامل دیگر فشار بر شاخص دلار شد. همچنان آمار خرده‌فروشی آمریکا اثرگذار است.

31-04

 

 

بازار اوراق مسکن

کم‌تحرکی «تسه»ها در پایان تابستان

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) با رشد هفتگی ۵/ ۰ درصدی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۰۱ تومان معامله شدند. از ابتدای تابستان شاهد تداوم روند نزولی «تسه»ها هستیم. رشد قیمت مسکن (۶۱ درصدی در مرداد نسبت به مرداد سال گذشته) در کنار سطح پوشش وام مسکن در کف سال ۹۲، تخمین کارشناسان از سطح پوشش ۱۵ درصدی وام مسکن در کنار کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری با تشدید التهابات بازارهای موازی، تداوم روند نزولی مسکن را رقم زد. از سمت عرضه نیز افزایش هزینه‌ها نگرانی‌ها نسبت به بازگشت مسکن به رکود را تقویت کرده است. با وجود رشد ۱۰ درصدی حجم معاملات «تسه»ها در تابستان سال جاری نسبت به تابستان ۹۶، پایین بودن قیمت اوراق، میانگین ۶۶ هزار و ۹۰۰ تومان در سال جاری نسبت به ۷۷ هزار و ۱۵۰ تومان سال ۹۶، افت ۵ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها را رقم زده است.

31-05

 

بازار نفت

بازگشت نفت از سقف ۲‌ماهه

 دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۸/ ۶۸ دلار معامله شد. با وجود افت ۳/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا، افزایش مجدد موجودی فرآورده‌های نفتی رقم خورد. اما اعلام مقامات چین از دورنمای از سرگیری مذاکرات میان چین و آمریکا، کاهش ۱۰۰ هزار بشکه در روز تولیدات نفت آمریکا به ۹/ ۱۰ (از سقف ۱۱) میلیون بشکه در روز و نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه ایران بیش از پیش‌بینی‌ها، گزارش اوپک از کاهش ۱۵۰ هزار بشکه در روز تولیدات ایران در آگوست و پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از کاهش تولیدات ونزوئلا تا یک میلیون بشکه در روز چهارشنبه WTI را به سقف ۲ماهه (۳۷/ ۷۰ دلار) رساند. اما گزارش اوپک با ریسک‌های تجاری، ریسک اقتصادهای نوظهور و سیاست‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ از احتمال کاهش تقاضا پیش از نشست اوپک (۲۳ سپتامبر) بر نفت فشار آورد.

31-06