بازار سهام

رشد ۱۳ هزار واحدی شاخص در ۶ روز

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۲۳۶۹ واحدی (۲۲/ ۲ درصدی) در سقف تاریخی ۱۰۸ هزار و ۸۷۳ واحدی ایستاد. ورود نقدینگی به بازار سهام با ارزندگی قیمت سهام، جهش ۱۳ هزار و ۲۵ واحدی، ۶/ ۱۳ درصدی شاخص طی ۶ روز معاملاتی را رقم زد. گزارش‌های مناسب فلزی-معدنی‌ها، تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با دلار ۳۸۰۰ تومانی، و دورنمای رشد سود اسمی شرکت‌ها از شاخص حمایت می‌کند. پس از متوقف شدن نمادها به دلیل نوسان ۲۰ درصدی طی ۵ روز، بازگشایی نمادها دیروز «فارس»، «فولاد»، «کگل» و «ومعادن» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. با وجود دورنمای رشد تدریجی شاخص، شناسایی سود، ثبت بیشترین افت روزانه سنگ آهن و فولاد چین از مارس با تشدید تنش‌های تجاری آمریکا و چین، نوسان آلومینیوم نزدیک کف ۸هفته و مس در کف ۲‌هفته و افت اخیر قیمت نفت عوامل ابهام در پایداری رشد شاخص در روزهای آتی است.

11 (1)

 

بازار ارز

سیگنال‌های صعودی به دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 2 تومانی به نرخ 4246 تومان معامله شد. با وجود افت دلار غیررسمی از پنج‌شنبه گذشته زیر 7 هزار تومان، از میانه هفته مجددا نرخ دلار بالاتر از سقف 7 هزار تومانی قرار گرفت. با تغییر جهت دلار در میانه معاملات روز سه‌شنبه و رشد تا نزدیک سقف 7200 تومانی، روز چهارشنبه سقف 7300 تومانی دلار در بازار غیررسمی شکسته شد. اما با رشد دلار تا سطح 7350 تومان، شناسایی سود نرخ دلار را نزولی و افت آن تا سطح 7260 تومان رقم خورد. افزایش نرخ حواله‌ای درهم و نزدیک‌تر شدن به سقف 2هزار تومانی، پریمیوم ریسک در فضای امنیتی معاملات غیررسمی و رشد نرخ دلار در مناطق مرزی، تا نزدیک 7200 تومان در سلیمانیه و هرات با توجه به رشد دلار جهانی به سقف 11ماهه، از جمله عوامل حمایت از دلار غیررسمی بودند.

11 (2)

 

بازار سکه

تثبیت سکه در کانال جدید

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 28 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 530 هزار تومان معامله شد. با وجود افت بیش از 20 دلاری طلای جهانی از روز جمعه، اما توجه معامله‌گران به نرخ دلار غیررسمی از سکه حمایت کرد. در صورت شکسته شدن کف حمایتی 1270 دلاری تشدید روند نزولی طلای جهانی مورد انتظار است. در بازار ارز غیررسمی اما روز گذشته شاهد رشد دلار به کانال ۷۲۰۰ تومانی بودیم. بنابراین مقاومت سقف دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی شکسته شد و رشد سکه تا دو میلیون و ۵۵۵ هزار تومان رقم خورد. هرچند بازگشت دلار از کانال ۷۳۰۰ تومانی در میانه معاملات، تا حدی افت سکه را رقم زد. سیگنال بازار آتی با سکه سررسید تیر در دو میلیون و ۶۰۰ و سررسید دی در دو میلیون و ۹۵۰ هزار تومان نیز عامل تقویت انتظارات افزایشی سکه است.

11 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا در کف 1270 دلاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1271 دلار معامله شد. با نوسان شاخص دلار در سقف 11 ماهه و رشد بازارهای سهام پس از ریزش‌های اخیر، نوسان طلا نزدیک کف 1270 دلاری رقم خورد. با وجود حرکت طلا از ابتدای ژوئن در بازه 1290 تا 1304 دلاری، دورنمای رشد شاخص دلار از ساعات پایانی جمعه حمایت کف 1290 دلاری و روز سه‌شنبه کف 1278 دلاری نیز شکسته شد. افت یورو با اظهارات ماریو دراگی از احتمال به تعویق افتادن زمان پایان خرید اوراق قرضه (پایان سیاست‌های انبساطی) و روز چهارشنبه سخنان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری بانک مرکزی اروپا از ریسک‌های سیاسی و احتمال افت بیشتر یورو، یورو را به کف ۳ هفته و افت پوند با ریسک برگزیت به کف ۷ ماهه، شاخص دلار را به سقف ۱۱ماهه رساند. همچنان اظهارات جروم پاول مورد توجه معامله‌گران است.

11 (4)

 

بازار اوراق مسکن

مقاومت 70 هزار تومانی در برابر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 8/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 422 تومان معامله شدند. پس از جهش 8 درصدی قیمت «تسه»ها و شکستن سقف 67 هزار تومانی  با رسیدن قیمت اوراق تسهیلات مسکن به کانال ۷۰ هزار تومانی، شاهد مقاومت سطح مزبور بودیم و روز گذشته افت دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد و قیمت پایانی اکثر نمادها زیر ۷۰ هزار تومان قرار گرفتند. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اقبال متقاضیان و افزایش روزانه ۱۲۰۰ نفر سپرده‌گذاری در صندوق یکم بانک مسکن را اعلام کرد. اما عدم تناسب عرضه و تقاضا، عرضه واحدهای بالای ۱۰۰ متر در مقابل تقاضای واحدهای زیر ۹۰ متر را اشاره کرد. با وجود دورنمای رشد تقاضا با نزدیک شدن به تابستان، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان و سیگنال‌های ورود تقاضای سرمایه‌گذاری به بازار مسکن، عامل کاهش سهم متقاضیان مصرفی مسکن است.

11 (5)

 

بازار نفت

فضای انتظاری برای نشست اوپک

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۶۵ دلار معامله شد. با وجود اختلاف میان اعضا پیش از نشست ۲۲ - ۲۳ ژوئن اوپک در وین و تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین (اعمال تعرفه چین بر واردات نفتی آمریکا)، اما تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش ۳ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا پیش از انتشار گزارش رسمی در کنار کاهش تولیدات لیبی به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز تا حدی از قیمت نفت حمایت کرد. روز گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان نسبت به افزایش تولیدات مخالفت و اعلام کرد «نیازی» به افزایش تولیدات حتی ۳۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز نیست و پایان نشست بدون نتیجه را محتمل دانست. اما  وزرای انرژی عربستان و روسیه از افزایش تولیدات حمایت می‌کنند.

11 (6)