بازار سهام

چهارمین ماه نزولی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۹۱ واحدی (۱/ ۰ درصدی) همراه شد. اما افت (۳/ ۰ درصدی) شاخص برای چهارمین ماه رقم خورد. با وجود اعلام ترامپ در خروج از برجام، حرکت معامله‌گران در نمادهای کوچک‌تر رشد ۴/ ۳ درصدی شاخص کل هم‌وزن (اثرگذاری یکسان نمادها) را رقم زد. خوش‌بینی به صنایع کالایی و دورنمای رشد سود اسمی با چشم‌انداز تورمی تغییر مالکیت ۲۲۴ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. روز گذشته کاهش نگرانی‌ها نسبت به جنگ تجاری میان چین و آمریکا، رشد روی به ۳۱۰۰ دلار و مس به ۶۹۰۰ دلار و معاملات مناسب فولاد در بورس کالا با رشد ۱۰ درصدی قیمت ورق گرم نسبت به قیمت پایه، از فلزات اساسی حمایت کرد. در شرایط شناسایی زیان «خساپا» و «خزامیا» با رشد هزینه‌های تولید و عدم افزایش قیمت فروش، «خودرو» و «خپارس» بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت.

31-01

 

بازار ارز

ماه پرنوسان دلار غیررسمی

دیروز هر دلار آمریکا در نرخ 4200 تومان ثابت و در اردیبهشت بدون تغییر ماند. با وجود ثبات نرخ دلار رسمی از 21 فروردین در سطح 4200 تومانی، تداوم معاملات، میانگین دلار در بازار غیررسمی را به 6 هزار و 41 تومان رساند. با وجود نوسان دلار غیررسمی در کانال 5 هزار تومانی در 10 روز ابتدایی اردیبهشت، با نزدیک شدن به زمان اعلام تصمیم ترامپ در مورد برجام و در نهایت خروج آمریکا از برجام، نوسانات صعودی دلار در بازار غیررسمی تا 6700 تومان تشدید شد. به تدریج با فروکش هیجانات، نرخ دلار تا نزدیک مرز 6100 تومانی نیز افت داشت، اما تداوم تردیدها نسبت به آینده برجام، مقاومت کف 6100 تومانی را در مقابل دلار غیررسمی تقویت کرد. روز گذشته نیز در شرایط انتظاری برای سخنان مایک پمپئو، روند نزولی دلار متوقف و به نرخ 6230 تومان معامله شد.

31-02

 

بازار سکه

کم‌توجهی سکه به طلای جهانی

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 47 هزار تومانی به قیمت یک‌میلیون و 999 هزار تومان معامله شد. با وجود افت 2/ 5 درصدی قیمت طلای جهانی در یک ماه اخیر، همبستگی 7/ 0 درصدی طلا و سکه در مقابل همبستگی 96/ 0 درصدی دلار و سکه، سکه را با رشد ماهانه 5/ 9 درصدی همراه کرد. در بازار غیررسمی، شاهد رشد حدود 14 درصدی نرخ دلار در بازار غیررسمی با تداوم ریسک برجام و پریمیوم ریسک معامله در فضای امنیتی بودیم. تقابل این عامل و عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده نوسانات سکه تا سقف دو میلیون و 90 هزار تومان و تا کف یک میلیون و 760 هزار تومانی را رقم زد و میانگین سکه در اردیبهشت در سطح یک میلیون و 915 هزار تومان قرار گرفت. روز گذشته نیز با توقف روند نزولی دلار غیررسمی، سکه به مزر 2 میلیون تومان نزدیک شد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

لمس کف جدید طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1284 دلار معامله شد. تداوم رشد شاخص دلار به سقف 5ماهه و کاهش ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را به کف 76/ 1281 دلار رساند. افت یورو در شرایط انتظاری برای تعیین نخست‌وزیر از سوی دو حزب و رشد شاخص دلار با اعلام وزیر خزانه‌داری این کشور از «معلق شدن» جنگ تجاری میان آمریکا و چین عامل فشار بر طلا شد. با این وجود، ادامه مذاکرات این دو کشور و عدم اعلام جزئیات توافق، بر تداوم این ریسک تاکید دارد. با وجود چشم‌انداز رشد نرخ تورم با رشد اخیر قیمت نفت، اما همچنان کارشناسان کسری تراز تجاری و کسری بودجه قابل توجه این کشور (به دلیل اعمال سیاست‌های مالی انبساطی از جمله کاهش مالیات شرکت‌ها) نسبت به دورنمای دلار تردید دارند. صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا بر بازار اثرگذار هستند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

توقف افت «تسه»ها پس از 6 ماه

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 3/ 0 درصدی به قیمت 64 هزار و 898 تومان معامله شدند؛ به این ترتیب پس از 6 ماه نزولی، اوراق تسهیلات مسکن رشد ماهانه (3 درصدی) را ثبت کردند. پیش‌تر از ابتدای آبان تا پایان فروردین شاهد افت 20 درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. تقویت سمت عرضه اوراق، ارائه وام صندوق یکم بانک مسکن به «خانه‌اولی»ها (وام رقیب «تسه»ها) در کنار تشدید شتاب رشد قیمت‌ها (افزایش ۵/ ۲۹ درصدی میانگین قیمت مسکن در پایان فروردین نسبت به سال گذشته) روند نزولی «تسه»ها را تا کف ۶۰ هزار تومانی تشدید کرد. با این وجود، شناسایی کف قیمتی و افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضا (تابستان) در کنار فروکش نسبی هیجانات بازارهای موازی میانگین «تسه»ها را به ۶۴‌هزار و ۲۳۳ تومان و نرخ سود واقعی وام به ۲/ ۲۱ درصد رساند.

31-05

 

بازار نفت

رشد آرام نفت نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۴/ ۷۱ دلار معامله شد. پیروزی مادورو در انتخابات ونزوئلا با احتمال تحریم صادرات نفت این کشور، اعلام وزیر خزانه‌داری آمریکا استیون منوچین از «معلق کردن» جنگ تجاری میان آمریکا و چین (که پیش‌تر نگرانی‌ها نسبت به کاهش تقاضای نفت را رقم زده بود) در کنار دورنمای بازگشت تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران از نفت حمایت کرد. در هفته جاری توجه معامله‌گران به نشست خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان و سهیل المزروعی، دبیر کل اوپک با مدیران شرکت‌های نفتی در سن‌پترزبورگ است. همچنان با وجود کاهش عرضه اوپک، رشد ۲۷ درصدی تولیدات شیل از میانه ۲۰۱۶، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است. مدیرعامل BP با چشم‌انداز بازگشت تولیدات سایر تولیدکنندگان اوپک و شیل، بازگشت نفت به ۵۰ تا ۶۵ دلار را محتمل دانست.

31-06