بازار سهام

ادامه کف‌شکنی شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۷۷۲ واحدی (۸۱/ ۰ درصدی)، بیشترین در سال ۹۷، در سطح ۹۴ هزار و ۴۹۴ واحدی ایستاد. تداوم ریسک‌گریزی معامله‌گران فشار را بر بازار سهام تشدید کرد. «فولاد» با افزایش ۱۶ درصدی بهای آب و عدم عرضه محصولات در معاملات بورس کالا در هفته گذشته، در کنار سایر نمادهای فولادی و سنگ آهنی در مدار نزولی معامله شد.‌ اما رشد اخیر قیمت روی به کانال ۳۲۰۰ دلار از «زنگان»، «فرآور» و «فرزین» و حرکت آلومینیوم نزدیک سقف ۷ساله از «فایرا» حمایت کرد. کاهش نرخ دلار عامل فشار فروش بر تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی است. با وجود عملکرد بنیادی نامناسب کاغذی‌ها در گزارش‌های ۹ماهه، شاهد اقبال معامله‌گران با هدف شناسایی سود کوتاه‌مدت بودیم. همچنان جنگ تجاری و دورنمای رشد شاخص دلار در بازار جهانی و ریسک خروج آمریکا از برجام و تردیدها نسبت به روند دلار ریسک‌های بورس هستند.

31-01

 

بازار ارز

دهمین روز تثبیت دلار

دیروز هر دلار آمریکا بدون تغییر به نرخ 4200 تومان معامله شد. با وجود اعلام شناوری دلار در بازه حدود 6 درصدی، شاهد تثبیت دلار در سطح 4200 تومانی برای دهمین روز متوالی بودیم. پس از تشدید نوسانات صعودی دلار، ستاد اقتصادی دولت از ۲۱ فروردین نرخ دلار را در سطح ۴۲۰۰ تومان اعلام و ارز مبادله‌ای را حذف و خرید و فروش فیزیکی ارز را از سوی صرافی‌ها ممنوع کرد. با وجود این در بازار غیررسمی شاهد خرید و فروش ارز نزدیک سطح ۵۵۰۰ تومانی بودیم. روز گذشته، حجم معاملات به شدت کاهش یافت و شنیده‌ها از رسیدن نرخ دلار در بازار غیررسمی به ۵۴۷۰ تا ۵۵۲۰ تومان حکایت داشت. علاوه بر این، نرخ یورو و پوند نیز با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی بدون تغییر ماندند. همچنان سیگنال نرخ دلار در مناطق مرزی و نرخ حواله درهم مورد توجه معامله‌گران است.

31-02

 

بازار سکه

افت سکه پس از 3 روز

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 12 هزار تومانی به قیمت یک‌‌میلیون و 822 هزار تومان معامله شد. در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی و ثبات نرخ دلار در 4200 تومان، سیگنال معاملات غیررسمی دلار، سکه را پس از 3 روز نزولی کرد. در بازار طلای جهانی با توجه به افت طلا در ساعات پایانی معاملات با رشد شاخص دلار، همچنان تردیدها نسبت به روند آتی طلای جهانی وجود دارد. در بازار ارز نیز با وجود ثبات نرخ دلار در 4200 تومان، در معاملات غیررسمی نرخ دلار نزولی شد. امری که قیمت سکه را با کاهش مواجه کرد. پس از توقف پیش‌فروش با سررسید یک‌ماهه، روز گذشته پیش‌فروش سکه با سررسید 3 ماهه نیز متوقف شد. اما با پیش‌خور شدن این عامل تا حدی در قیمت، سکه به این امر کم‌واکنش بود. روند طلای جهانی بر سکه اثرگذار است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا در ساعات پایانی

هر اونس طلای جهانی با افت هفتگی 8/ 0 درصدی به قیمت 2/ 1335 دلار معامله شد. حمایت ریسک‌های ژئوپلیتیک نوسان طلا را در کانال 1340 دلاری رقم زد. با وجود آمار اشتغال و نرخ تورم مارس کمتر از پیش‌بینی‌ها، اما چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا مقاومت سطح ۱۳۵۵ دلاری را در برابر طلا تشدید کرد. با وجود ریزش بازارهای سهام با افت سهام‌ تکنولوژی، اما رشد شاخص کالایی بلومبرگ با افزایش قیمت نفت به سقف ۳ ساله و رشد فلزات اساسی با چشم‌انداز تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا با رشد شاخص دلار طلا را به کانال ۱۳۳۰ دلاری رساند. آمار مسکن، تولید ناخالص داخلی سه‌ماه اول آمریکا و نشست بانک‌های مرکزی اروپا و ژاپن بر طلا اثرگذار هستند. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از ۱۶ کارشناس) ۷ نفر روند صعودی، ۶ کارشناس حرکت نزولی و ۳ نفر روند خنثی را پیش‌بینی کردند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت فشار بر «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت ۵/ ۳ درصدی به قیمت ۶۰ هزار و ۵۷۰ تومان معامله شدند. پس از روند کم‌نوسان «تسه»ها در میانگین ۶۲ هزار و ۸۰۵ تومان، مجددا با کاهش تقاضا حمایت کف ۶۰ هزار تومانی از «تسه»ها شکسته شد. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود انتظار برای افزایش تدریجی تقاضا با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن، با شتاب گرفتن رشد قیمت مسکن از ماه اسفند شاهد شوک معاملات مسکن بودیم؛ در صورتی که معاملات اسفند افت ۳۳ درصدی را نسبت به بهمن نشان داد. رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیز کاهش ۱۹ درصدی تعداد معاملات فروردین در تهران را نسبت به فروردین سال گذشته نشان می‌دهد. فروکش حباب قیمت مسکن، می‌تواند بازگشت تدریجی تقاضا را به دنبال داشته باشد.  

31-05

 

بازار نفت

دومین هفته صعود نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 5/ 1 درصدی همراه شد. نشست کمیته فنی اوپک و غیراوپک با وجود اعلام رسیدن موجودی نفت تجاری تنها 12 میلیون بشکه بالاتر از میانگین 5ساله، همچنان چشم‌انداز تداوم همکاری تا 2019 و پتانسیل افزایش بیشتر قیمت نفت بالاتر از سقف 3ساله را اعلام کردند. امری که در کنار ریسک‌های ژئوپلیتیک و احتمال خروج آمریکا از برجام (که می‌تواند افت صفر تا 800 هزار بشکه در روز صادرات آمریکا طی 6 ماه را رقم بزند) قیمت نفت را نزدیک سقف ۳ساله قرار داد. ترامپ در توییتی اوپک را متهم به «بالا نگه داشتن مصنوعی قیمت نفت» کرد. موضوعی که می‌تواند با رشد نرخ تورم آمریکا (رشد شاخص دلار) و کاهش قدرت خرید مردم بر اقتصاد آمریکا اثرگذار باشد. با وجود این، بازگشت نفت از کف باعث رشد ۲۵ درصدی تولیدات آمریکا از میانه ۲۰۱۶ شده است.

31-06